شرکت دانش‌بنیان سازنده دو ماهواره کوثر و هدهد اعلام کرد که با هدف تکمیل منظومه شهید سلیمانی، این دو ریز ماهواره آماده پرتاب به فضا هستند.

نانوماهواره

به گزارش همشهری آنلاین، این ماهواره‌های مکعبی قرار است در حوزه‌های سنجشی با دقت بالا، تحلیل اراضی کشاورزی و توسعه اینترنت اشیا خدمت‌رسانی کنند.

ویدئوی زیر در این خصوص را مشاهده فرمایید:

اواخر مهرماه گذشته بود که حسن سالاریه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران از شرکتی بازدید کرد که از آن به‌عنوان نخستین مجموعه‌ استارت‌آپی فضایی کشور نام برده می‌شود. مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: علاوه بر ساخت ماهواره، در زمینه عقد قرارداد بین‌المللی پرتاب آن ‌هم صف‌شکنی کرده اندتا ایران در این زمینه سریع به اهداف مد نظر برسد ؛ حسین‌ شهرابی فراهانی، مدیرعامل این استارت‌آپ به همشهری گفت: در سال ۱۳۹۸ با مشارکت ۳شرکت دانش‌بنیان دیگر در حوزه هوافضا، کنسرسیوم کوثر را تشکیل دادیم. ماهواره کوثر نخستین ماهواره‌ای است که با همکاری ۴شرکت عضو کنسرسیوم ساخته شد و در آستانه پرتاب به فضا قرار دارد. در این کنسرسیوم طبق تقسیم کاری که انجام دادیم، قرار شد با تجمیع توان مالی، تجهیزات و نیروی انسانی اعضای کنسرسیوم کوثر بتوانیم محصولی مانند ماهواره بسازیم و جذب مشتری کنیم و به‌نوعی به مشتری بگوییم که توان ساخت ماهواره را داریم. بنابراین نخستین ماهواره را بدون جذب مشتری و یا انعقاد قرارداد ساختیم که آماده پرتاب است.

او افزود: تقریبا بعد از ۳، ۴سال از شروع پروژه، امسال توانستیم تصاویر ماهواره کوثر را به‌صورت پیش‌فروش به سازمان فضایی کشور عرضه و قراردادی را منعقد کنیم که پس از طی مراحل قانونی و اجرای مناقصه با تشریفات معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری به سرانجام رسید. این یک اقدام بسیار خوب و بدعتی بود که در حوزه هوافضا عملیاتی کردیم و شرکت‌های دیگر هم به این باور رسیدند که مشتریانی برای محصولات در این بخش وجود دارند و بازارشان تضمین می‌شود. به این ترتیب برای نخستین بار، دولت توانست محصولی از یک شرکت بخش خصوصی در حوزه هوافضا تهیه کند. همچنین برای نخستین بار قرارداد بین‌المللی پرتاب ماهواره را نیز در کشور منعقد کردیم. این یک صف‌شکنی است که یک شرکت خصوصی قرارداد بین‌المللی پرتاب ماهواره ساخت خودش را امضا کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 840651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha