یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف داروهای مسکنی مانند آسپیرین و ایبوپروفن ممکن است به مردان برای اجتناب از مشکلات پروستات کمک کنند

اما حتی اگر اینگونه باشد، کارشناسان پزشکی به سرعت هشدار می‌دهند که مردان نباید به خودتجویزی در این مورد روی آورند یا این دارو را بیش از مقدار تجویزشده مصرف کنند، زیرا ممکن است عوارض جانبی زیانباری روی دهد.

 جنیفر سنت سوور، متخصص اپیدمیولوژی در کلینیک مایو در مینه‌سوتا که این بررسی را سرپرستی کرده است،‌ می‌گوید این بررسی نشان داد مصرف روزانه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین یا ایبوپروفن حدود 50 درصد بزرگی پروستات را کاهش می‌دهد. این عارضه که هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات نامیده می‌شود، ‌بسیاری از مردان بالای 50 سال را مبتلا می‌کند.

 غده پروستات که به اندازه یک گردو است،‌ زیر مثانه قرار دارد، و پیشابراه، مجرایی که ادرار را به خارج هدایت می‌کند، را احاطه می‌کند. بزرگ شدن غده پروستات در مردان سالمند باعث اشکال دفع ادرار می‌شود.

بررسی سنت سوور و همکارانش نشان داد افرادی که روزانه از مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی مصرف می‌کردند، ‌نسبت به مردانی که روزانه از این مسکن‌ها مصرف نمی‌کردند، بیش از یک سوم کمتر دچار علائم ادراری متوسط یا شدید شدند.

به نظر می‌رسد مردانی که به طور مرتب از داروهای NSAID مصرف می‌کنند، میزان‌های پایین‌تر آنتی‌ژن اختصاصی پروستات PSA نیز خواهند داشت. PSA یک شاخص زیستی در جریان خون است که برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 دکتر اریک ای سینگر، رزیدت اورلوژی در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک، گروهی از پژوهشگران را هدایت کرده است که نشان داده‌اند دریافتند استفاده مرتب از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی  باعث می‌شود که میزان PSA  ده درصد نسبت به مردانی که از این داروها استفاده نمی‌کنند، پایین‌تر بیاید.

 اینکه دقیقا این داروها چگونه باعث پیشگیری از بزرگی پروستات و سایر اثرات بالا می‌شوند، معلوم نیست. اما این پژوهشگران معتقدند که خواص ضدالتهابی این دارو نقش مهمی در این زمینه دارد.

 اما سینگر هشدار می‌دهد که مردانی که از داروهای ضدالتهابی استروئیدی استفاده می‌کنند،‌ باید در نظر داشته باشند که مصرف زیاده از حد این داروها ممکن است باعث بیماری‌های کلیوی و سایر عوارض شود. و مصرف بیش از حد استامینوفن با سمیت کبدی همراهی دارد.

 سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد که مصرف بیش از حد NSAID‌ ها ممکن است احتمال حملات قلبی و سکته‌های مغزی کشنده را افزایش دهد و همچنین باعث ایجاد زخم‌های گوارشی یا خونریزی شدید معده و روده شود.

بنابراین به گفته سینگر با وجود نتایج خوب این تحقیقات "ما یقینا به مردان توصیه نمی‌کنیم که که برای کاهش خطر سرطان پروستات یا کاهش میزان PSA خون‌شان از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل آسپیرین استفاده کنند."

او توصیه می‌‌کند: "با دکترتان درباره سلامت پروستات و شناسایی زودرس سرطان پروستات صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که دکترتان می‌داند که چه داروهایی را مصرف می‌کنید."

کد خبر 83971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز