شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان معتقدند: یکی از زشت‌ترین موجودات جهان ممکن است از کلید درمان دردهای مزمن برخوردار باشد.

موش کور دماغ ستاره‌ای که از پوزه عجیب حاشیه‌دار با 22 شاخک متحرک با حساسیت بسیار بالا به تماس برخوردار است، می‌تواند راهی برای تولید مسکن‌های جدید بیماران مبتلا به آرتروز و دیگر بیماری‌های همراه با درد مداوم باشد.

این موجود کوچک که بومی آمریکای شمالی است، در تاریکی کامل و در زیر زمین زندگی می‌کند، از این رو به بینی خود برای دیدن متکی است.

سر شاخک‌های این ستاره‌ها به سرعت کف و دیواره تونل‌ها را مانند یک فرد نابینا که از عصای سفید خود برای دیدن استفاده می‌کند، به دنبال کرم و حشرات دیگر جست‌وجو می‌کند.

پس از برخورد با یک ماده غذایی، تنها 230 میلی‌ثانیه طول می‌کشد که این موش کور برای خوردن آن تصمیم‌گیری کند.

این زمان که سریع‌تر از یک چشمک زدن است، کمتر از زمانی است که رانندگان با دیدن چراغ قرمز برای ترمز کردن نیاز دارند. همین امر باعث نامگذاری این موجود به عنوان یکی از سریع‌ترین خورندگان زمین شده است.

مرکز پوزه این حیوان بسیار به تماس حساس است و بیش از 100 هزار پایانه عصبی در یک بخش به اندازه یک سانتی‌متر مربع جمع شده که آن را به حساس‌ترین بخش از پوست پستانداران که تاکنون توسط انسان شناسایی شده، تبدیل کرده است.

اکنون دانشمندان در حال بررسی اسرار این بینی جالب هستند، با این امید که بتوانند به افرادی که بدن آن‌ها به درد بسیار حساس است یا به درمان جواب نمی‌دهند، کمک کنند.

یک پژوهش در مورد موش‌کورهای دماغ ستاره‌ای از ژن‌هایی خبر داده که بنظر می‌رسد در احساس لمس و درد نقش اساسی ایفا می‌کنند.

به گفته محققان، اگرهمین سازو کار در بدن انسان نیز کارایی داشته باشد، می‌توان از آن برای درمان‌های جدید دردهای مزمن بهره‌برداری کرد.

کد خبر 199808
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز