میزبانی از روزه‌داران و دعوت دوستان و آشنایان پای سفره افطار یکی از رسوم توصیه شده ماه مبارک رمضان است که در گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود. هر شهری هم سفره افطار را بنا به خوراکی‌های سنتی خود می‌چیند.

افطار اردبیلی

به گزارش همشهری آنلاین اردبیلی‌ها به سفره افطار، اوروج آچدی می‌گویند که حتما باید در آن فرنی و مربای گل‌محمدی باشد. فرنی غذایی است که با آرد برنج و شیر تهیه می‌شود. این غذای به نظر ساده برای سفره افطار اردبیلی با آداب خاصی پخته می‌شود.
زنان یک هفته قبل از آغاز ماه رمضان دست به کار می‌شوند تا آرد برنج تهیه کنند. برنج را با هاون می‌کوبند تا آرد شود یا با آسیاب برقی برنج را آرد می‌کنند. این خوراکی خوشمزه هر روز قبل از افطار به تعداد میهمانان و اهل منزل خانه پخته می‌شود. عطر فرنی با آرد برنج تازه هنگام افطار از خانه‌ها به کوچه می‌آید و مشام هر رهگذری را پر می‌کند. فرنی که خوراکی شبیه حلیم اما سفیدرنگ است، همراه با مربای گل محمدی صرف می‌شود. نان روغنی و آش دوغ هم پای سفره افطار اردبیلی‌هاست.
آنان رسم دارند سفره افطار مختصر باشد و پس از جمع شدن سفره، با چای تلخ و گز پذیرایی می‌کنند. کمی بعد سفره شام پهن می‌شود. دورهمی‌ها و گپ و گفت در شب‌های ماه مبارک به قوت خود باقیست.
سفره سحری هم معمولا برای خودش رسمی داشت که حالا به مانند سفره افطار پا بر جا نمانده. غذاهای محلی اردبیل که قدیم‌ترها برای سفره سحری درست می‌شد شیر برنج، کشمش پلو، رشته پلو و قیسی پلو بود.
در کنار شیرینی روز عید فطر حتما نان فطیر، چای و حلوای محلی (حلوای سیاه اردبیلی) هم هست. تدارک پخت حلوای سیاه اردبیلی از ۳ روز قبل از عید فطر آغاز می‌شود. این مدت زمان برای خیس کردن گندم و جوانه زدن در نظر گرفته می‌شود. جوانه خشک شده گندم با آرد نان سنگگ مخلوط می‌شود و با کره محلی تفت می‌خورد تا حلوای سیاه اردبیلی برای روز عید آماده باشد.


کد خبر 839586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha