مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

زهرا خلعتبری: دوشنبه هر ماه تعدادی از شهرسازان و معماران کشور در خانه هنرمندان جمع می‌شوند درخصوص موضوعات و مسائل شهر تهران به گفت‌وگو و تحلیل می‌پردازند.

 این اجتماع اگرچه با استقبال شهروندان همراه است، اما تاکنون فرصت ظهور نیافته است. گزارش زیر نگاهی است به این نشست که به همت گروه دیده‌بان و با حضور شهرسازان کشور برگزار شده است.

در نشست گفتمان تهران که با موضوع «نگاهی به راهبردهای طرح جامع تهران» برگزار شد، کارشناسان زوایای گوناگون  طرح جامع تهران را بررسی کردند.

در  نشست گفتمان تهران که به دبیری علیرضا شهابیان برگزار شد، مهندس احمد سعیدنیا پیشکسوت شهرسازی و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، مهندس جلال آزادی  معمار و طراح‎شهری به‎عنوان سخنران و دکتر کامران ذکاوت، استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی به‎عنوان عضو میزگرد به بیان نظرات خود در مورد راهبردهای طرح جامع تهران پرداختند.

احمد سعیدنیا، رئیس گروه دیده‎بان تهران، در مورد ماموریت جدید گروه دیده‎بان تهران گفت: «جوامع حرفه‎‌ای شهرسازی مانند جامعه مهندسین شهرساز، جامعه مهندسین مشاور ایران و انجمن صنفی مهندسین مشاور معمار و شهرساز، گروهی را پدید آورده‎اند تا با نگاهی فنی-انسانی به مسائل تهران بنگرد. این گروه معتقدند که طرح جامع تهران، توسعه شهر را قانونمند خواهد ساخت و جوامع حرفه‎‌ای یادشده نقش بزرگی در پدید‌آوردن طرح تهران به‎عهده دارند.

در حقیقت طرح تهران نتیجه و دستاورد تعامل شهرداری تهران، وزارت مسکن و شهرسازی و حرفه‎مندان شهرسازی است و به‌علت خصلت راهبردی قابلیت آن را دارد که حین عمل و اجرا اصلاح و با شرایط توسعه، تطبیق داده شود. نظارت و مراقبت از نحوه اجرای طرح، وظیفه اصلی این گروه است.» وی پس از بیان چگونگی تحقق‎پذیری طرح جامع تهران و شیوه مونیتورینگ (کنترل و نظارت) به‎منظور دستیابی به نتایج مطلوب از تمامی کارشناسان شهرسازی و رشته‎های همکار برای همکاری با گروه دیده‎بان تهران دعوت به‎عمل آورد.

در ادامه، جلال آزادی به تشریح راهبردهای طرح جامع تهران پرداخت و گفت:‎ «پس از گذشت حدود 6 سال از شروع مطالعات طرح جامع و تفصیلی و مشارکت نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی، سرانجام طرح جامع شهر تهران در تاریخ 5/9/1386 به تصویب شورای‎عالی شهرسازی و معماری ایران رسید. تهیه اسناد طرح جامع و تفصیلی تهران به‌دلیل وجود برخی ویژگی‎ها در نوع خود بی‎سابقه بود، از‌جمله این ویژگی‌ها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

- وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران این طرح را به‎طور مشترک تهیه کردند.
- طرح جامع و طرح تفصیلی همزمان تهیه شد.
- طرح در مقیاس سطوح و موضوعات متفاوت به شکل رفت‎وبرگشتی انجام شد.
- طرح جامع و تفصیلی با رویکرد راهبردی تهیه شد.
او ادامه داد: «تهیه‎ طرح جامع تهران با رویکرد نوینی سامان یافت که از یک‎سو مبتنی بر تجارب کشور در چند دهه‎ گذشته و ارزیابی و آسیب‎شناسی روش‎های نوینی برای برنامه‎ریزی توسعه‎ شهری است که به‌ویژه با شرایط بومی ما، سازگاری بیشتری دارد. توجه‎های اساسی در این رویکرد نوین، به قرار زیر است:

- توجه جدی به رهیافت‎های مشارکتی در فرایند تصمیم‎سازی و تصمیم‎گیری
- توجه اساسی به تهیه اسنادی کارآمد و انعطاف‎پذیر برای توسعه‎ شهری تهران
- توجه همه‎جانبه به تمامی وجوه توسعه شهری(زیست‎محیطی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، زیرساخت‎ها و حمل‎ونقل، مدیریت و تشکیلات و...) و پرهیز از نگرش صرفا فیزیکی- کالبدی به توسعه‎ی شهری
- توجه سیستمی به سطوح توسعه‎ شهری شامل سطوح فراشهری (جهانی، ملی، منطقه‌ای و عمومی)، شهری و خرده‎سیستم‎های شهری (حوزه‎ها و مناطق).» وی سازماندهی مناسب برای تهیه‎ طرح، با جلب مشارکت دستگاه‎های ذینفع، گروه‎های تخصصی، نهادهای هدایت و هماهنگی را براساس موارد زیر اعلام کرد:

- همکاری و مشارکت وزارت مسکن و شهرداری تهران
- تشکیل شورایی برای راهبری و هدایت طرح، متشکل از مسئولان ذینفع و متخصصان شهرسازی
- مشارکت 7 نهاد تخصصی (مشاوران مطالعات فرادست، مکمل پشتیبان و مشاور اصلی)
- مشارکت 22 مشاور شهرساز برای مطالعات منطقه‎ای و تهیه طرح‎های تفصیلی مناطق شهری
- رایزنی با یک مشاور خارجی (آتلیه‎ شهرسازی پاریس-APOR)
- بهره‎گیری از کارشناسان متخصص متعدد (برای مشاوره‎ علمی، ارزیابی و بررسی مطالعات)
جلال آزادی گفت: «به اعتبار موارد بالا معرفی این اسناد برای حرفه‎مندان، مدیران شهری، دانشگاهیان و دانشجویان شهرسازی ضروری به‌نظر می‎رسد.»

کامران ذکاوت چالش‎های برنامه‎ریزی توسعه در ایران را در 3 بخش 1- چالش‎های مربوط به تصمیم‎سازی 2- چالش‎های مربوط به تصمیم‎گیری 3- چالش‎های مربوط به تحقق‎پذیری و اجرا دسته‎بندی کرد و گفت: «بدیهی‎است موانع و محدودیت‎های مرحله بلوغ قوانین، بستر و عامل کلیدی در چالش‎های موجود در تمامی بخش‎های سه‎گانه خواهد بود. پارادایم تفکر راهبردی شهرسازی در جهان مبتنی بر دمکراسی اجتماعی، تصمیم‎سازی و بلوغ قوانین بوده است که بسترساز تصمیم‎گیری پایدار و در نتیجه توزیع متعادل ثروت و تسهیلات در آحاد جامعه شده است.

انعکاس این محتوا در تکنیک برنامه‎ریزی برقراری سلسله‎مراتب در تقدم تصمیمات، دستیابی به چشم‎اندازهای جمعی و «نبود قطعیت» در محتوای اسنادی در سطوح راهبردی به چشم می‎خورد. جوامع مختلف به لحاظ رشد و بلوغ قوانین شهری و میزان تمرکز در تصمیم‎گیری، شرایط تحول در روش‎های تصمیم‎سازی را فراهم می‎سازند. به کارگیری روش‎های پوزیتیو و سلسله‎مراتب‎دهی به سطوح تصمیمات در برنامه‎ریزی، مهم‎ترین بخش در رویکرد راهبردی محسوب می‎شود.  بدیهی‎است این مهم باید در بستر حقوقی و مدیریتی جوامع محلی بسترسازی شود.»

او ادامه داد: «تصمیم‎گیری جمعی التزام به سلسله‎مراتب‎دهی در سطوح تصمیم‎سازی را قوت می‎بخشد. این مهم از چالش‎های کلیدی پایه‌گذاری چشم‎انداز جمعی محسوب می‎شود و نخستین قدم از مرحله تصمیم‎سازی را به‌خود اختصاص می‎دهد. بدیهی‎است چگونگی دستیابی به آن، محتوای تصمیم‎سازی در ارائه راهکارها و راهبردها خواهد بود که با منافع گستره وسیعی از آحاد جامعه عجین است. با توجه به‌مراتب فوق دمکراسی ایجاد تعادل‎های اجتماعی، فقرزدایی و تعادل در اشتغال و خدمات از مهم‎ترین اهداف این چشم‎انداز است. در نظام‎های تصمیم‎ساز متمرکز تمامی سطوح و محتوای توسعه به‎گونه‎ای یکجا (طرح جامع) در انحصار اقتدار تصمیم‎ساز یعنی کارفرما و مشاور وی بوده است.

به همین دلیل تحقق‎پذیری آن نیز محدود به حیطه عمل آنها یعنی اجرای بخشی از شبکه معابر است که به کرات شاهد آن بوده‎ایم. بنابراین بلوغ و دمکراسی در نظام برنامه‎ریزی، نیازمند سطوح برنامه‎ای و تعدد گروه‎های تصمیم‎گیری است.

پیش‎نیاز به‎کارگیری این رویکرد (رویکرد راهبردی) مستلزم تحول در روش و تکنیک برنامه‎ریزی و پذیرش انعطاف و نبود قطعیت است. متأسفانه نبود رشد و تحول قوانین شهری در کشورمان شرایط تحقق این رویکرد را با موانع، رو‎به‎رو ساخته است. انعطاف در سطوح تصمیم‎سازی که متضمن منافع آحاد جامعه است نیازمند تحول در بستر قانونی شهرسازی است، در غیراین صورت محصول تصمیم‎سازی به جز سند تصمیمات یکپارچه شناخته شده موجود (طرح‎های جامع و تفصیلی موسوم از 5دهه پیش) نخواهد بود.»

کد خبر 83931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز