گروه شهری: کنفرانس بین‌المللی معماری، سکونت و هویت فرهنگی در خلیج‌فارس با همکاری برنامه اسکان بشر ملل متحد، دانشگاه وست‌مینستر و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور 13 مهرماه در انگلیس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، این کنفرانس قرار است بیانگر تصویری صحیح از معماری و سکونت و هویت شهری منطقه خلیج‌فارس در محورهای اقلیم و آسایش، معماری سکونت و هویت شهری براساس پژوهش کارشناسان در قالب کنفرانس، نمایشگاه و مسابقه باشد.

این برنامه که در تاریخ 13 و 14 در محل دانشگاه وست مینستر لندن و انجمن سلطنتی معماران بریتانیا برگزار خواهد شد، با مشارکت پژوهشگران داخلی و خارجی متخصص در حوزه‌های مربوطه، با تمرکز بر 3 محور عمده هویت و شهر، معماری و سکونت، اقلیم و آسایش شکل می‌گیرد.این کنفرانس با فراخوان بین‌المللی محل ارائه نظریات، اندیشه‌ها و موضوعات مرتبط با محورهای هویت بومی و تاریخی منطقه است.

این در حالی است که 10 سخنران با سفارش دبیرخانه موضوعات مرتبط و اصلی را ارائه خواهند داد.همچنین مباحث مطرح و مجموعه مقالات ارائه شده در این کنفرانس در قالب کتابی به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.

این کنفرانس بخشی از یک برنامه پژوهشی معتبر بین‌المللی است که در قالب همایش، کار گروه‌های تخصصی و کتاب‌های متمرکز اطلس تخصصی و نمایشگاه‌های مربوط به موضوع ارائه خواهد شد.از مهم‌ترین دستاوردهای این برنامه برخوردهای دقیق و علمی توأم با توجه به جزئیات موضوع است.

گاهی واکنش‌های متعصبانه و غیرعلمی شناخت از منطقه را به دعوی بر سر نام تنزل می‌دهند. این برنامه ضمن تأکید بر اصول و هویت واقعی منطقه با آگاهی دادن به عموم به پایداری توسعه سکونتگاه‌ها و هویت آنها کمک می‌کند. براساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در رابطه با هویت شهری در منطقه خلیج‌فارس، اطلسی با عنوان هویت شهری منطقه خلیج‌فارس تهیه خواهد شد.

این اطلس ویژه با گرافیکی متفاوت خواهد بود و دارای فهرست، تصویر و توضیحات درباره هویت شهری تک تک شهرهای منطقه است.اطلس نهایی در مراسم گشایش کنفرانس سکونت بشر رونمایی می‌شود.

این اطلس که به معرفی معماری ؛ سکونت، فرهنگ و هویت شهری بیش از 40 شهر با اهمیت ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌پردازد با تایید سازمان ملل در دست تهیه است.

همچنین نمایشگاهی از شهرهای شرکت‌کننده با موضوع هویت شهری برگزار می‌شود. این نمایشگاه با 15 اثر از هر شهر در قطع A2 ضمن معرفی کلی شهر، به موضوع هویت شهری خواهد پرداخت.

از دیگر سو به موازات برگزاری این کنفرانس، در یکی از بخش‌های جانبی این همایش، مسابقه و نمایشگاه بین‌المللی جوانان در شاخه‌های نقاشی و عکاسی (گرایش های: هویت و شهر، معماری و اسکان، اقلیم و انسان)در دانشگاه وست مینســتر لنـــدن برگزار می‌شود.

از دیگر اهداف پایه‌ای شکل‌گیری این مسابقه و نمایشگاه، می‌توان به آشنایی مخاطبان نمایشگاه با هویت فرهنگی، هنری و معماری شکل گرفته در سکونتگاه‌های حوزه خلیج‌فارس از روزگار کهن تا امروز اشاره کرد.

در بخش دیگری از این برنامه نمایشگاه – موزه خلیج‌فارس نمونه‌های مولاژ ساخته شده از آثار کهن و تاریخی به دست آمده از تمدن‌ها و شهر‌های حوزه خلیج‌فارس به همراه مدارک و مستندات به دست آمده برای هر اثر در شناسنامه آن ارائه می‌شود.

هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه که با همکاری کارشناسان و محققان این رشته انجام می‌شود، ایجاد ارتباط قوی ترو ملموس‌تر بازدید‌کنندگان با پیشینه هنر، معماری و هویت فرهنگی منطقه است.

از این طریق بازدید‌کنندگان می‌توانند در مقیاس موزه‌ای کوچک شاهد سیر تحول در بستر هنر، معماری و سکونتگاه‌های بشری در تمدن‌های حوزه خلیج‌فارس باشند.این برنامه از حمایت معنوی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور برخوردار است.

کد خبر 87506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز