از سال گذشته در شهرهای اروپایی یک آیین زیبا در حال اجراست. شهرداری‌ها به مناسبت ماه رمضان یکی از خیابان‌ها را با چراغ‌های رنگی و نشانه‌هایی مانند هلال ‌ماه آذین‌بندی می‌کنند.

چراغانی ماه رمضان لندن فرانکفورت اسلو

همشهری - محمد سرابی: برخی اوقات این خیابان‌ها که در نقاط پررفت‌وآمد و مورد مراجعه شهروندان قرار دارد با تأیید شوراهای شهر در این مدت تبدیل به محلی برای عرضه غذاهای مخصوص ماه رمضان می‌شود. افزایش تعداد مسلمانان در شهرهای اروپایی باعث شده که ماه رمضان و مراسم سنتی این‌ ماه جلوه بیشتری پیدا کند. اگرچه در گذشته جوامع مسلمان این رسوم را در مراسم بین خود اجرا می‌کردند اما اکنون شهرداری‌ها مجری این آیین‌ها شده‌اند.

انگلیس

چراغانی رمضانی لندن از سال۲۰۲۳ شروع شد و به‌گفته صادق‌خان، شهردار پاکستانی‌تبار لندن، پایتخت انگلیس نخستین شهر در کشورهای غربی است که به‌صورت رسمی این مراسم را اجرا می‌کند. امسال نیز صادق‌ خان کلید چراغ‌های خیابان «کاونتری» را از ابتدای ماه رمضان روشن کرد. خیابان کاونتری که نزدیک ۴۰۰سال قدمت دارد یکی از معابر پرتردد لندن است و با رستوران‌های مشهور خود شناخته می‌شود. سال پیش این چراغانی در نزدیکی تقاطع پیکادلی با ۳۰هزار چراغ کوچک اجرا شده بود و غذاهای سنتی خاورمیانه در آن عرضه می‌شد. گفتنی است نزدیک ۱.۳میلیون مسلمان در لندن زندگی می‌کنند.

حال و هوای ماه رمضان در شهرهای مطرح اروپایی | چطور خیابان‌های اسلو پر از هلال ماه رمضان شد؟

نروژ

در شهر اسلو چراغ‌هایی به نشانه ماه رمضان نصب شده است. این چراغ‌ها که به شکل هلال هستند برای نخستین ‌بار در پایتخت نروژ به‌کار گرفته شدند. اریک لا ‌سولبرگ، رئیس شورای شهر در هنگام روشن شدن این چراغ‌ها تأکید کرده است که شهر اسلو مجموعه‌ای متنوع است و هر بخش از این جامعه قسمتی از این تنوع را تشکیل می‌دهد. چراغ‌ها بیشتر در اطراف تالار شهر نصب شده‌اند. سولبرگ اظهار امیدواری کرده است که این کار در آینده تبدیل به سنت سالانه شود. نزدیک ۳درصد کل جمعیت نروژ مسلمان هستند اما در شهر اسلو این میزان به ۹درصد می‌رسد. امسال ماه رمضان در فصل سرد قرار دارد اما در تابستان، طول روز در نروژ طولانی و ساعات روزه‌داری زیاد است.

حال و هوای ماه رمضان در شهرهای مطرح اروپایی | چطور خیابان‌های اسلو پر از هلال ماه رمضان شد؟

آلمان

در شهر فرانکفورت برای نخستین بار چراغانی مخصوص ماه مبارک رمضان انجام شده است، به این صورت که در یکی از شهرهای بزرگ آلمان خیابانی با نشانه‌های ‌ماه رمضان آذین‌بندی شد. این ایده از سوی عمر شهارتا، عضو مصری‌تبار شورای شهر فرانکفورت مطرح شد. شهارتا اعلام کرده است که ایده چراغانی خیابان «فرسگاس» را از شهر لندن در سال۲۰۲۳ گرفته است. طرح چراغانی فرانکفورت همراه با ایجاد گذر غذا اجرا شده است که در آن اغذیه مخصوص ماه رمضان عرضه می‌شود. فرانکفورت پنجمین شهر پرجمعیت آلمان است و حدود ۱۵درصد جمعیت آن مسلمانان مهاجر هستند که شامل بیش از ۱۰۰هزار نفر از ساکنان این شهر است. خیابان فرسگاس یکی از مراکز رستوران‌ها در فرانکفورت است و عرصه وسیعی به‌عنوان پیاده‌راه دارد.

حال و هوای ماه رمضان در شهرهای مطرح اروپایی | چطور خیابان‌های اسلو پر از هلال ماه رمضان شد؟

کد خبر 838997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha