مهرطلبی یکی از نیازهای افرادی است که به دلایل مختلف به دنبال جلب رضایت طرف مقابل هستند. گاهی اشخاص از نظر عاطفی نیاز به راضی نگه داشتن بقیه؛ حتی به قیمت قربانی کردن نیازها یا امیال خودشان هستند چون می‌ترسند آن‌ها را از دست بدهند. اما نمی‌توانند در نهایت هم موفق شوند.

مهرطلبی محبت

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: مهرورزی و محبت کردن به دیگران باعث استحکام روابط می‌شود و بسیار پسندیده است. اما هر کاری هر چقدر هم که ضروری، پسندیده و مهم باشد؛ وقتی بیش ازاندازه شود حتماً مشکلاتی به دنبال خواهد داشت. بنابراین اگر بیش ازاندازه به دیگران محبت می‌کنید حتماً متوجه شده‌اید که نه تنها نتیجه‌ای نداشته بلکه مشکلاتی هم به دنبال داشته است.

ضرورت مهر ورزی

میل ذاتی انسان‌ها به خوشحال کردن و راضی نگه داشتن دیگران طبیعی است. با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است معمولاً تمایل به توجه کردن به نیازها و احساسات دیگر هم‌نوعانش دارد. اما مشکل آنجاست که بعضی افراد توجه داشتن به دیگران را به دلایلی که اغلب ریشه در کودکی آن‌ها دارد بیش ازاندازه جدی می‌گیرند و برای به دست آوردن تأیید بقیه، خودشان را فدا می‌کنند.

افراد مهرطلب فکر می‌کنند نیازهای بقیه به نیازها و زندگی خودشان ترجیح دارد. به همین دلیل هم بیش ازاندازه به آن‌ها محبت می‌کنند؛ طوری که در نهایت، ناراضی هستند و نمی‌توانند در روابط خود موفق باشند

اگر بیش از اندازه به دیگران محبت می‌کنید بخوانید
دکتر سعید بابایی، روان شناس و طرح واره درمانگر

مهارت نه گفتن

دکتر سعید بابایی، روان شناس و طرح واره درمانگر در مورد مهرطلبی به دیگران می‌گوید: مهربانی کردن زیاد به دیگران و آن‌ها را بر خود ارجح دانشتن بسیار آسیب زننده است. افراد مهر طلب مهارت نه گفتن ندارند و به همین خاطر چون بسیاری از کارها را از روی خجالت و بدون علاقه واقعی خود انجام می‌دهند معمولاً ناراضی و خسته هستند؛ چیزی که می‌تواند در نهایت آن‌ها را خسته و ناامید و روابطشان را با مشکلات زیادی مواجه کند. آن‌ها اغلب اهمیت زیادی به خودشان نمی‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود بعد از مدتی دچار احساس حقارت و خود کم بینی شوند و عزت نفسشان پایین بیاید.

بیشتر بخوانید

باج می گیرم که دوستت بدارم!

چطور بفهمیم علت دردهای ما جنبه روانی دارند نه جسمانی؟

انتظارات و توقعات بی‌جا

به گفته این روان‌شناس، وقتی بیش ازاندازه به دیگران محبت می‌کنیم، اولویت‌های خودمان را نادیده می‌گیریم و اهمیتی به خودمان نمی‌دهیم توقع داریم دیگران هم این گونه با ما رفتار کنند و انتظارات زیادی ازشان داریم. در صورتی که دیگران مطابق میل ما عمل نمی‌کنند و دوست ندارند مثل ما نیاز خودشان را به دیگران ارجح بدانند.

در واقع این مشکل خود افراد مهر طلب است که به دلایل مشکلات مختلفی که ریشه در گذشته آن‌ها دارد دوست دارند به نوعی همه را همه از خود راضی نگه دارند و اجازه ندهند به ویژه افراد مهم زندگی‌شان سختی زیادی متحمل شوند و به اصطلاح آب در دلشان تکان نخورد. بنابراین گاهی حتی باعث می‌شوند بقیه افراد هم نتوانند به درستی استعدادهای خود را کشف کند یا جرات اظهار عقیده داشته باشند.

شما نمی‌توانید همه را از خود راضی نگه دارید

دکتر بابایی می‌گوید توجه داشته باشید ما هیچ وقت نمی‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که همه را از خود راضی نگه داریم. در واقع عزت نفس ما باید آن قدر زیاد باشد که اگر دیگران ما را تأیید نکنند ناراحت نشویم و نظر دیگران را برای تأیید گرفتن از آن‌ها به خودمان ارجح ندانیم.

در واقع هر فرد عقیده و معیاری برای زندگی روزمره خود دارد که مطابق آن برنامه‌هایی برای آینده خود خواهد داشت. اگر سعی کنید خواست و عقاید خود و برنامه‌های خود را نادیده بگیرید و به دیگران اجازه دهید برای شما تصمیم بگیرند سلامت روان شما آسیب می‌بیند و با توجه به اینکه سلامت جسم ما رابطه تنگاتنگی با سلامت روان ما دارد؛ در واقع به این ترتیب سلامت جسم ما هم تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اگر بیش از اندازه به دیگران محبت می‌کنید بخوانید

بیماری‌ها روان‌تنی

به گفته این روان‌شناس، وقتی مدام استرس و اضطراب داشته باشیم که نکند کاری کنیم که دیگران ما را تأیید نکنند، فکر کنند به‌اندازه کافی خوب نیستیم و صلاحیت لازم را برای انجام دادن کارها نداریم دچار استرس و اضطراب و درنهایت نیز دچار مشکلاتی در خصوص جسم خود خواهیم شد که آن‌ها را تحت نام بیماری‌های روان تنی هم می‌شناسیم؛ بیماری‌هایی که اغلب نمی‌توانیم دلیل مشخصی برای آن‌ها بیابیم.

بنابراین می‌توان گفت اگر به موقع به فکر شناسایی ریشه‌ای مشکلات ذهن و روان خود نباشیم می‌توانند جسم ما را هم تحت تأثیر خود قرار دهند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که افراد مهر طلب باید به آن توجه داشته باشند این است که شناخت کافی از اطرافیان خود داشته باشند و اجازه ندهند دیگران به جای آن‌ها تصمیم بگیرند و البته خودشان هم چنین کاری نکنند.

البته این موضوع به این معنا نیست که با همدیگر مشورت نکنیم یا به دیگران محبت نداشته باشیم. در واقع موضوع مهم آن است که فراموش نکنیم هر کاری وقتی از حد طبیعی خود خارج شود مشکلات ربادی با خود به دنبال خواهد آورد.

کد خبر 838780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • PL ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    22 1
    من داغونم کسی هست منو از این وضع نجات بده؟ خیلی بیشتر وبدتر از آن چیزی هستم که اینجا به اون اشاره کرده اید
    • سجاد US ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      2 1
      چر؟ا مگه چه اتفاقی واستون افتاده؟ چه کمکی از دستم برمیاد براتون انجام بدم؟
    • نرگس IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      2 2
      سعی کن اعتماد به نفس تو بالا ببری کارهایی واسه خوشحالی خودت انجام بده و از خودت تشکر کن
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      7 2
      کتاب مهرطلبی ،بیماری راضی کردن دیگران نوشته ی هریت بریکر رو حتما بخون ،به من که خیلی کمک کرد، عاقبت همه ی مهر طلب ها تنهایی هست، ،منم صددرصد خوب نشدم ولی خیلی بهترم
  • هاکان IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    13 1
    برای من نوعی مریضی شده. ولی محبت وخوبی میکنم نه بخاطره تاییددیگران وخودشیرینی و... .نمیتونمم بگم ادم بادین وخوبم وبرای رضایت خدامیکنم.ی طورخاص برام عادت شده .به یکی خوبی میکنم ازش بدی ودورویی میبینم بازم چیزی کمکی بخواد نمیتونم ردش کنم .همیشه هم دوراطرافم انتظاردارن ازم .دستمم نمک نداره .
    • Et Mando IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      4 1
      مثل پول قرض دادنه، اگر به کسی کمک کردی و از زمانی که خدا بهت داده واسه کسی خرج کردی و اون شخص خاص قدر ندانست، مشکل شما نیستی مشکل اون شخص هستش و متاسفانه در جوامع مختلف به کرات وجود داره ولی در برخی جوامع که منابع کمتری دارند همانند ما این مسائل بیشتر دیده خواهد شد. (البته اون جامعه هدف هم داستان خودش رو داره و پارامتر های مختلفی در جامعه شناسی شامل حالش میشه که قابل توضیح نیست) خلاصه کمک کردی به کسی منتظر لگد از سمت جایی که خوبی کردی باش به همین خاطر خودت رو برای شرایط بدتر آماده کن. (یک قانون برای خودت در نظر داشته باش که تحت چه شرایطی به کسی کمک میکنی اینطوری روان ات آرامش بیشری داره)
  • مهری IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    17 1
    کاملا صحیح و قابل استناد بود. ممنون
    • فاطمه IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      1 1
      منم
    • فاطمه IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      2 1
      کمک کردن وخوبی کردن دوتا کار خیلی مهمه ،ارزش این کارت بدون خرج هرکسی نکن حداقل خرج کسی که براش انجام دادی واون به قول خودتون دورویی تحویلتون داده . من خوبی میکنم خیلی هم مهربونم اما به هرکسی تو زندگیم فقط یک بار فرصت نشون دادن خودش میدم ازغریبه گرفته تا نزدیکان بعدش از زندگیم و قلبم حذفش میکنم یعنی حداقلش اینه که سعی کنین ازدایره توجهتتون کلا خارجش کنین
  • ناشناس IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    1 1
    بسیار عالی
  • نگین IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    1 1
    مهرطلبی زیاد به خاطرکمبودمحبته.پدرومادرمن ازدخترمتنفربودن ومن تبدیل به یک موجودبدبخت.وبی اعتمادبه‌نفس شدم .ودرنهایت شوهرم خیانت کرد.وهمه چی نابودشد تاابد
  • علی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    3 1
    حتی اگر به طور معمولی محبت واحترام اشخاص را نگه داری بازهم عده ای هستند که سو استفاده می کنند ومسخره ات می کنند وحرفهای بی ادبانه ولقب های زشت به ادم میگن نمی دانم چرا؟
  • Bahar IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    1 1
    ماعادت شده به دیگران توجه کنیم فکرکردن خبریه
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    0 1
    نا اونقدر خودمون رو کوچیک بشماریم که تحقیر بشیم نه اونقدر از خود راضی باشیم که بقیه رو از بالا ببینیم .وخودمان رو وابسته نکنیم وگاهی اوقات نه گفتن بلد باشیم وگر نه ............
  • محمود IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    0 1
    من بچه طلاق هستم تو کودکی بم خیلی بی مهری شد .الان دبیر بازنشسته هستم مهربان و دلسوز ولی نه برای هر کسی برای کسی که ارزششو داشته باشه و به اندازه محبت میکنم یاد گرفتم محبت زیادی نکنم نگه داشتن تعادل در هر چیزی یه قانون بزرگ و مهمه.منطقی و با احساس باش ولی به جاش.