جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

نایب رئیس انجمن مهندسی گاز ایران، نسبت به بروز فاجعه‌ای زیست‌محیطی بعد از انتقال گاز ترش از عسلویه به چاه‌های نفت آغاجری هشدار داد.

دکتر علی وطنی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به پیش‌بینی استفاده از فازهای 6 و 7 و 8 برای انتقال گاز ترش به آغاجری گفت: در این زمینه مطالعات دقیق علمی انجام داده‌ایم و متأسفانه این پروژه توجیه زیست‌محیطی ندارد.

ضمن اینکه هنوز فازهای مذکور راه نیفتاده‌اند ولی انتقال گاز ترش در هیچ جای جهان با این طول مسافت که 510 کیلومتر است انجام نمی‌شود و گاز ترش تنها در مسیرهای کوتاه و یا در کف دریا انتقال می‌یابد.

این استاد دانشگاه تهران تصمیم انتقال گاز ترش به‌منظور تزریق به چاه‌های نفت آغاجری خوزستان را براساس مطالعات علمی دارای بار منفی در عرصه‌های زیستی و انسانی دانست و افزود: حریم ایمن برای انتقال گاز ترش توسط این خط لوله بین 1500 تا 1800 متر از طرفین این خط است که یعنی 3 کیلومتر در دو طرف خط لوله هیچ جنبنده‌ای نمی‌تواند حرکت کند.

دکتر وطنی اضافه کرد: اگر قرار است 2 میلیارد متر مکعب گاز در این خط لوله با این مسافت (510 کیلومتر) انتقال یابد ،بدون تردید گاز ترش انتقال می‌یابد؛ چرا که ظرفیت تولید این همه گاز شیرین در این مناطق وجود ندارد و باید پرسید آیا حریم 3 کیلومتری این خط لوله ایزوله شده و عبور این خط از دل شهرها و روستا‌های اطراف آسیبی به مردم نمی‌رساند؟

این استاد دانشگاه با اشاره به سابقه 25 ساله خود در تدریس فرایندهای گاز در دانشگاه تهران و دانشگاه شریف گفت: درصورتی که گاز از این لوله نشتی کند منجر به کشته شدن مردم خواهد شد و این امر به از بین رفتن محیط‌زیست انسانی و نابود کردن طبیعت نمی‌ارزد.

نایب رئیس انجمن مهندسی گاز ایران، هرگونه حوادث ناشی از نشتی گاز از این خط لوله را حاوی گاز ترش و سمی و دارای عواقب بسیار خطرناک و فاجعه انسانی عظیمی توصیف کرد و افزود: از آنجا که در ترکیب گاز فازهای مذکور درصد بالایی گاز سولفید هیدروژن موجود است، استنشاق این گاز حتی به‌مدت یک ثانیه موجب مرگ آنی تمامی موجوداتی که در حریم این خط لوله قرار دارند، می‌شود.

این اظهارات در حالی از سوی وطنی اظهار می‌شود که نورالدینی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با رد گفته‌های دکتر وطنی به مهر گفت: این پروژه بزرگ‌ترین پروژه انتقال گاز در خاورمیانه است و مطرح کردن این بحث‌ها چندان جدی نیست و مطالعات ما نشان از بروز فاجعه زیست‌محیطی نمی‌دهد.

از سوی دیگر، دکتر اصیلیان، معاون انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه پیشنهاد می‌دهیم مطالعات علمی استادان در این زمینه به سازمان محیط‌زیست ارائه شود، یادآور شد: درصورت تایید این مستندات علمی مجریان طرح انتقال گاز را ملزم به اجرای تذکرات زیست‌محیطی یا توقف طرح می‌کنیم.

این مقام مسئول ارزیابی محیط‌زیستی و ارزیابی ریسک‌پذیری این طرح را قابل توجه دانست و گفت: براساس قانون تمامی خطوط لوله انتقال فراورده‌ها و مواداولیه باید دارای این دو ارزیابی باشد تا اکوسیستم و مناطق چهار‌گانه محیط‌زیست و همین طور مناطق مسکونی را تحت‌تاثیر قرار ندهد.

کد خبر 83834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز