یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

اسد افلاکی: صدها هزار بچه ماهی بر اثر کشند قرمز در ساحل سوروی بندرعباس تلف شدند.

کارشناسان می‌گویند مواد مغذی ناشی از فاضلاب‌ها و پساب‌هایی که به این بخش ساحلی راه می‌یابد باعث شکوفایی جلبک‌ها شده و به پدیده کشند‌قرمز دامن می‌زند؛ پدیده‌ای که ظهور آن به معنای مرگ آبزیان و تعفن شدید است؛ وضعیت اسفباری که ماه‌هاست ساحل‌نشینان جنوب با آن دست به گریبان هستند.

به گزارش همشهری، با آنکه تصاویر متعددی از تلفات پرشمار ماهیان در ساحل سوروی بندرعباس در دست است اما یک منبع آگاه به همشهری گفت: مهرداد کتال محسنی، مدیرکل محیط‌زیست استان هرمزگان دیروز در جمع خبرنگاران این موضوع را تکذیب کرده است.

گفته می‌شود لاشه این ماهی‌ها که شنبه گذشته سراسر ساحل را پوشانده بود به خاطر پیشگیری از بیماری‌های احتمالی جمع‌آوری و پاکسازی شده است.

دکتر محمدرضا فاطمی، مدیر گروه بیولوژی دریا، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مرکز، با اشاره به اینکه پیشروی کشند قرمز در ساحل سوروی باعث مرگ و میر ماهیان شده است به خبرنگار ما گفت: فصل بهار فصل زادآوری ماهیان است.

در این فصل بچه ماهیان از تخم بیرون آمده و برای تغذیه به سطح آب می‌آیند. اما در بندرعباس این ماهیان در سطح آب گرفتار مایع ژلاتینی شده‌اند که کشند قرمز تولید می‌کند، این مایع با ورود به آبشش ماهیان مرگ آنها را رقم زده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان با این پدیده مرگ‌زا مقابله کرد؟ بیان کرد: متأسفانه هیچ راهی برای مقابله یا مهار کشند قرمز وجود ندارد کسی هم در این ماجرا مقصر نیست و تا زمانی که دریا تعادل خود را باز نیابد این پدیده ادامه خواهد داشت.

هر چند که مؤسسه تحقیقات شیلات با اجاره هواپیما و پاشیدن خاک رس در منطقه‌ای محدود توانسته است آن را کنترل کند اما به‌دلیل گسترده بودن محدوده کشند قرمز این شیوه مقرون به صرفه نیست.

فاطمی در عین حال، جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها و پساب‌هایی که اکنون بدون هیچ مانعی وارد آب‌های ساحلی می‌شوند را در کاهش پدیده کشند قرمز مؤثر دانست و افزود: در حال حاضر کشند قرمز در شمال بندرعباس و جنوب قشم بیشترین تراکم را دارد و این همان مناطقی است که فاضلاب‌ها و پساب‌ها بیش از مناطق دیگر وارد آب می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که در روزهای گذشته به‌دلیل بارندگی و تلاطم دریا از میزان کشند قرمز در مناطق ساحلی کاسته شده بود اما با افزایش گرما و سکون دریا این پدیده دوباره شدت گرفته است

کد خبر 79388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز