چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی در حریم دریاچه پریشان در حالی به زمین زده می‌شود که کارشناسان محیط‌ زیست معتقدند این کار، میخ آخر را به تابوت این دریاچه خواهد زد.

به گزارش مهر، درست یک‌هفته پس از آنکه 100‌هکتار از مراتع و نیزارهای اطراف دریاچه در یک آتش‌سوزی گسترده سوخت، کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی‌کازرون در روستایی در یک کیلومتری این تالاب زده می‌شود.

در این‌باره پایگاه اینترنتی سبزپرس نوشته است که صبح سه‌شنبه دعوتنامه‌هایی از سوی پتروشیمی کازرون برای رسانه‌های محلی این منطقه ارسال شد که خبر از اجرای مراسم کلنگ‌زنی 2 طرح مجتمع پتروشیمی در شهرستان کازرون می‌داد و در آن از اصحاب رسانه برای پوشش خبری این مراسم دعوت شده بود.

به نوشته این سایت در این دعوتنامه‌ها زمان کلنگ زنی مجتمع پتروشیمی کازرون در روستای « آب کنارو» که در یک کیلومتری تالاب پریشان قرار دارد را ساعت 15:16‌امروز و زمان آغاز مراسم ویژه مجتمع پتروشیمی در شهر«نودان» که به لحاظ وجود جنگل‌های بلوط در منطقه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است را ساعت‌18 امروز اعلام کرده است.

اسماعیل کهرم، استاد و کارشناس محیط زیست درباره این موضوع گفت: با توجه به نیاز فراوان مجتمع‌های پتروشیمی به میزان قابل توجهی آب، احداث پتروشیمی در فاصله یک کیلومتری دریاچه پریشان این دریاچه را برای همیشه نابود خواهد کرد.

براساس گزارش‌های رسیده از کازرون، ساعت 18 روز گذشته کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی کازرون در روستای آب کنارو که در فاصله یک کیلومتری دریاچه پریشان واقع شده است با حضورنوذری وزیر‌نفت به زمین زده شده است.

دکتر کهرم در ادامه با انتقاد از عدم‌انجام ارزیابی‌های کارشناسانه و زیست محیطی برای احداث این مجتمع پتروشیمی عنوان کرد: من در یک ماه اخیر در بازدیدی که از دریاچه پریشان داشتم متوجه شدم که از 5 هزار هکتار وسعت این دریاچه، تنها یک هزار هکتار باقی مانده است و مطمئنا با این کار این مقدار نیز در 2 یا 3سال آینده از بین خواهد رفت.

براساس اخبار اعلام شده محل احداث این 2 مجتمع پتروشیمی که در سفر اول هیأت دولت به مردم شهرستان کازرون وعده داده شده بود، به‌دلیل آنچه عدم‌انجام کارهای کارشناسی و مکان‌یابی خوانده شده اعلام نشده بود که روز گذشته و یک روز مانده به دومین سفر هیأت دولت به استان فارس اعلام شد.

پیش‌بینی می‌شود درصورت تامین اعتبار این مجتمع پتروشیمی که ظرفیتی برابر با 300 هزار تن خواهد داشت در سال 1390 به بهره‌برداری برسد و محصولات آن نیز ۴۰۰‌هزار تن منواتیلن گلایکول، 40 هزار تن دی‌اتیلن گلایکول و 8/2 هزار‌تن تری اتیلن گلایکول در سال خواهد بود که کاربرد این محصولات به‌عنوان حلال و مواداولیه در صنایع شیمیایی است.

این گزارش می‌افزاید:میزان آب‌مصرفی برای یک مجتمع پتروشیمی 300 هزار تنی در شرایط عادی روزانه بیش از 10‌هزار مترمکعب خواهد بود که این میزان با مصرف آب‌روزانه یک شهر 60 هزار نفری برابری می‌کند.

کد خبر 80211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز