جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد از دادن مجوز کنسرت‌ها به گروه‌های مقامی و سنتی، سه ماه قبل از اجرا خبر داد و گفت جشنواره موسیقی فجر اوایل اسفند برگزار می‌شود

محمد علی خبری، مدیر کل دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد که زمستان گذشته به این سمت منصوب شد، در گفت وگویی طولانی با خبرگزاری مهر ضمن اعلام این خبر گفت: در زمینه تسریع صدور مجوز کنسرت ها همین الان این قول را می‌دهیم که در حوزه موسیقی سنتی  ومقامی مجوزها را سه ماه قبل از زمان درخواست شده برای اجرا صادر کنیم.

وی که دبیری بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را بر عهده دارد، با اشاره به تصمیم برای شکل دهی دبیرخانه‌ دائمی جشنواره موسیقی فجر گفت:‌در ضلع شمالی تالار وحدت آقای امیرنیا مدیرعامل بنیاد رودکی صحبت کردند و دستور دادند تغییراتی را برای استقرار ستاد اجرایی جشنواره موسیقی فجر ایجاد کنند. به محض آماده شدن این مکان ستاد برگزاری جشنواره در آنجا مستقر می شود.همچنین قرار است جلسات هیئت برگزاری جشنواره موسیقی فجر را از هفته آینده برگزار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر در اوایل اسفند گفت:جشنواره موسیقی فجر همزمان با هفته وحدت خواهد بود و فراخوان جشنواره نیز به زودی منتشر خواهد شد.

خبری درباره برنامه‌های آتی این مرکز گفت:ما برنامه هایی چون برگزاری جشنواره ملی موسیقی مقاومت، شب های موسیقی استان‌ها در تهران و شهرستان ها و برنامه شب های موسیقی اساتید در استان های مختلف ،همکاری با جشنواره رضوی  را در دستور کار داریم. همچنین پرداختن به مناسبت هایی مانند هفته دفاع مقدس، ایام محرم و صفر، هفته وحدت، ماه مبارک رمضان و اعیاد ملی مذهبی از دیگر برنامه های دفتر موسیقی محسوب می‌شود.

برنامه ای نیز برای ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران داریم . توجه به متون کهن مخصوصا شاهنامه به دلیل اینکه سال 2010 هزارمین سال تدوین شاهنامه است  آثاری در این زمینه اجرا شود. البته اجرای ارکستر ملی و کنسرت ارکستر سمفونیک در استان های دیگر موضوعی است که قصد داریم آن را با همکاری نهادهای دیگر عملی کنیم تا سایر مردم کشورمان هم بتوانند از برنامه های این ارکستر استفاده کنند.

همانطور که در جریان هستید یکی از موانع اصلی حضور ارکستر‌ها در استان‌های دیگر به بحث مالی مربوط می شود. برای ارکستر ملی نیز تلاش داریم با رایزنی‌هایی که می‌کنیم چنین امکانی فراهم شود.

‌حضور در جوامع بین‌المللی و استفاده از گروه های برگزیده جشنواره فجر، تسریع در صدور مجوزها، تعامل با نهادها و سازمان های ذی ربط مانند حوزه هنری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و صدا و سیما، گسترش موسیقی سنتی، مقامی، ملی و مذهبی، سامان دهی عرصه شعر و ترانه، برگزاری سمینار مالکیت معنوی در حوزه موسیقی و برگزاری نشست های علمی پژوهشی موسیقی در بنیاد رودکی از دیگر اولویت‌های ما برای بهبود وضعیت موسیقی در کشور است.[گزارش  همشهری‌آنلاین از نشست بررسی سه دهه موسیقی ایران]

در بحث چشم انداز دفتر موسیقی نیز برای امسال ما برنامه‌هایی چون ثبت ردیف‌های موسیقی به عنوان میراث معنوی در یونسکو، حمایت از گروه های موسیقی در دانشگاه‌ها، حمایت از آثاری که براساس متونی مانند شاهنامه قرار است اجرا شوند، همکاری با اداره کل آموزش برای ارتقاء سطح آموزش در کنار نهادهایی مانند خانه موسیقی، انجمن موسیقی، حمایت از موسیقی‌های مقامی و ملی، صدور جوز برای موسیقی سنتی با تسهیلات ویژه و نشست های علمی پژوهشی با توجه به نگرش‌های مختلف با دعوت از اساتید و حوزه‌ها در دست اجرا داریم. امیدواریم با اجرای این برنامه ها بتوانیم به جامعه موسیقی و هنر کشورمان خدمت کنیم.

کد خبر 83829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز