مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

در پی ناآرامی‌های اخیر در تهران که محدوده وسیعی از شهر را در بر گرفت، خسارات گسترده‌ای به اموال شهری به‌ویژه در حوزه خدمات وارد شد که در طول هفته، مسئولان اجرایی در سازمان مربوطه آمار و ارقام مختلفی را از میزان و ابعاد آن ارائه دادند.

هر چند این آمار چندین‌بار منتشر شده و ابعاد و گستره خسارات تا حدودی مشخص شده است ولی با این حال اتفاقات دیگری در این حوزه افتاده که نشان می‌دهد تمامی فعالیت‌های کارکنان سازمان خدمات موتوری تحت‌تأثیر این ناآرامی‌ها صورت دیگری پیدا کرده است؛

به‌گونه‌ای که نیروهای خدمات شهری، فرصت کمی برای انجام حجم وسیعی از کارهای مربوط به نظافت و جمع‌آوری زباله‌ها که اغلب سوزانده می‌شوند، دارند.

به این دلیل و برای روشن شدن زوایای مختلف خرابی‌ها در سطح شهر به سراغ فرهاد پورسخا، مدیرعامل سازمان خدمات موتوری رفتیم تا وضعیت کنونی تهران را از نظر میزان خرابی‌ها و خسارات به اموال شهری جویا شویم.

  • در طول هفته، شاهد تجمع‌ها و اعتراض‌های گروهی در خیابان‌ها و میادین شهر بودیم که تمامی آنها با خرابی‌هایی در اموال شهری توأم بودند. بیشترین میزان خسارات در بخش خدمات شهری مربوط به کدام موارد بوده و برآورد شما از میزان خسارات وارده چقدر است؟

بیشترین میزان خسارات، مربوط به مخازن زباله بوده که اکثر آنها در تجمعات سوزانده شده و علاوه بر اینکه از بین می‌رفتند به‌علت ذوب شدن به آسفالت خیابان‌ها نیز آسیب می‌رساندند؛ به‌گونه‌ای که گاه آسفالت هم کنده می‌شد.

با این حال براساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم و میزان خساراتی که تا صبح روز چهارشنبه هفته گذشته محاسبه کرده‌ایم تا آن تاریخ بیش از 3500 دستگاه مخزن زباله در آتش سوخته‌اند و عملا از چرخه خدمات شهری خارج شده‌اند.

  •  درخصوص نیروی انسانی فعال در این سازمان چه اتفاقی افتاده که برخی مسئولان اجرایی اعلام کرده‌اند کارگران شهری احساس امنیت نمی‌کنند و ناآرامی‌ها نیز مانع فعالیت آنهاست؟

در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه ما در سازمان خدمات شهری همین مسئله است و ما علاوه بر اینکه نگران سلامت و امنیت این گروه هستیم و از اینکه هنگام ارائه خدمات دچار مشکل شوند ناراحتیم؛ این دغدغه و مشکل را هم داریم که برای نظافت و خدمات رسانی شهر
10 میلیونی، زمان محدود و مشخصی را داریم. طوری‌که اگر در این محدوده زمانی اقدامات لازم درخصوص جمع‌آوری زباله و رفت و روب شهر صورت نگیرد دیگر فرصتی برای ارائه خدمات از سوی این گروه وجود ندارد.

  • این محدوده زمانی چه ساعتی بوده و آیا این مسئله بر افزایش فشار کار کارگران تاثیر می‌گذارد یا نه؟

در حال حاضر ساعات کار کارگران به 2 تا 3 ساعت کاهش یافته و آنها چند ساعت بیشتر وقت ندارند تا شهر را نظافت کنند؛ بنابراین برای اینکه بتوانند در این فاصله کار خود را انجام دهند سعی می‌کنند به کارهایشان سرعت دهند و این موضوع فشار کاری را افزایش می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که کارگران مجبورند 70 درصد کارها را در فاصله زمانی 2 تا 3 ساعت انجام دهند.

  • پیش از این، این حجم کار در چه محدوده زمانی صورت می‌گرفت؟

به‌طور معمول ساعات کار کارگران شهرداری از ساعت 11 شب شروع می‌شود و تا ساعت 7 صبح به پایان می‌رسد؛ یعنی قبل از اینکه تردد در شهر افزایش یابد تمامی امور مربوط به نظافت و جمع‌آوری زباله انجام می‌شود.

  • آیا کسی از کارگران سازمان هنگام انجام کار آسیب دیده؟

نخیر، تا‌کنون گزارشی مبنی بر مصدومیت کارگران به ما نرسیده و ما سعی می‌کنیم زمانی را برای آنها تعیین کنیم که خیابان‌ها و معابر خلوت شده باشند.

  • با توجه به حجم خرابی‌هایی که درخصوص مخازن زباله ایجاد شده آیا برنامه‌ای برای جایگزینی این مخازن دارید؟

بله ما در این راستا اقداماتی انجام داده‌ایم و برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم که در روزهای آینده انجام خواهیم داد. با این حال برخی مخازن فلزی را جایگزین مخازن پلاستیکی کرده‌ایم و قرار است تمامی مخازن شهر را از این جنس تهیه کنیم تا از آتش‌زدن آنها جلوگیری کنیم.

  • در خصوص نیروی انسانی چه برنامه‌ای دارید؟

در این ارتباط هم دستورالعمل‌هایی داشتیم که در حال اجرای آنها هستیم. به این صورت که نیروها را از مناطق آرام به مناطق شلوغ منتقل می‌کنیم و سعی داریم در مناطقی که نسبتا وضعیت خوبی دارند و آرام هستند تعداد محدودی را مستقر کنیم و در عین حال از افراد بیشتری برای نظافت شهر در مناطق شلوغ از نظر ناآرامی‌ها کمک بگیریم.

  • این نقاط شلوغ که شما با مشکل مواجه هستید کدام مناطق شهر هستند و نسبت خرابی‌ها در نقاط مختلف شهر به چه صورت است؟

تقریبا اغلب میادین و خیابان‌های شهر در مناطق یک تا 8 شلوغ بوده و بیشترین تخریب‌ها در حوزه خدمات شهری در این مناطق صورت گرفته است؛ به‌گونه‌ای که مخازن پلاستیکی در این مناطق آتش زده شده‌اند و بیشترین آسیب به آسفالت شهری در این مناطق بوده است.

دیگر مناطق به‌مراتب وضعیت بهتری نسبت به آنها داشته‌اند و گزارش‌های کمی را درخصوص تخریب به اموال شهری داشته‌ایم. بنابراین برخی مخازن فلزی را از مناطق آرام به مناطق شلوغ منتقل کرده و فعلا از جایگزینی تمامی مخزن‌ها در این مناطق جلوگیری می‌کنیم.

  • آیا به ماشین‌ها و دستگاه‌های حمل زباله یا شست وشوی خیابان هم خساراتی وارد شده و آیا گزارشی مبنی بر تخریب در این زمینه داشته‌اید؟

خوشبختانه بر خلاف مخازن زباله که در برخی مناطق تا 100 درصد از بین رفته‌اند ماشین‌ها و دستگاه‌های مربوط به سازمان خدمات موتوری هیچ آسیبی ندیده و آماده خدمات رسانی در سطح شهر هستند.

  • برای فعالیت آنها در مناطق شلوغ هم برنامه‌ای دارید؟

بله در حال حاضر ماشین‌های جارو و دستگاه‌های حمل زباله به‌طور شناور از مناطق آرام به مناطق شلوغ رفته و در فرصت محدودی که دارند فعالیت می‌کنند.

  • این روزها اغلب خیابان‌ها و میادین تهران پر از شیشه‌خرده‌ها و کاغذپاره‌هایی است که اطراف دیوارها و معابر عمومی جمع شده است برای تمیز کردن این حجم از زباله آیا نیروهای جدیدی هم به کار گرفته‌اید و یا برنامه‌ای در این ارتباط دارید؟

همانطور که گفتم ما سعی می‌کنیم از نیروی انسانی مناطق آرام استفاده کنیم و مشکل ما هم تعداد کارگران نیست بلکه محدودیت زمانی است. مطابق آمار نیز تعداد پرسنل خدماتی ما در سازمان 15 تا 17 هزار نفر است که برای امور مربوط به نظافت شهر کفایت می‌کنند.

  • با توجه به حجم تخریب‌ها، تولید زباله به چه صورت بوده و اگر افزایش یافته این افزایش چقدر بوده است؟

بر خلاف تصور، زباله، افزایش نیافته و سرانه تولید زباله در این ایام مشابه روزهای قبل است. ولی با این حال بیشترین مشکل ما در این خصوص نخاله‌هایی است که در جریان آتش‌سوزی‌ها ایجاد می‌شود.

کد خبر 83821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز