نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران و صلح آمیز بودن آن تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر سلطانیه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی، بار دیگر بر نبود انحراف در برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.

متن این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خانم رئیس، حضار محترم،

در آغاز مایلم اعلام نمایم هیئت جمهوری اسلامی ایرانه همبستگی خود را با بیانیه جنبش عدم تعهد که توسط نماینده محترم کوبا قرائت شد، ابراز می دارد. همچنین مایلم مراتب تقدیر صمیمانه جمهوری اسلامی ایران را از حمایتهای مستمر جنبش عدم تعهد ابراز نمایم.

پس از شش سال همراه با انجام  سخت‌ترین و نافذ ترین بازرسی ها در تاریخ آژانس، و با وجود اعلام های مستمر مدیرکل طی 20 گزارش به شورای حکام مبنی بر اینکه هیچ گونه شواهدی دال بر انحراف مواد و فعالیتهای هسته ای در ایران به سوی مقاصد ممنوعه وجود ندارد، موضوع هنوز در دستورکار شورای حکام قرار دارد. سئوال این است : چرا؟

اگرچه من قبلا در فرصتهای متعدد به این سئوال پاسخ گفتم ، اما لازم است آن را مجددا به خاطر ثبت در صورتجلسه بیان نمایم. این موضوع به خاطر انگیزه سیاسی و فشار اعمال شده از سوی معدودی از کشورهای دارای دستورکار پنهان و کاملا برخلاف روح و مفاد  اساسنامه آژانس، در دستورکار  قرار دارد. آنانی که در تلاش هستند آژانس را به " نهاد پاسبان سازمان ملل متحد" با نفوذ پادمانی حداکثر، به منظور مداخله در امنیت ملی غالب کشورهای عضو به بهانه عدم اشاعه تبدیل کنند. 

خانم رئیس،

با  توجه به ضیق وقت من تنها به ذکر چند مثال در این رابطه بسنده می‌کنم:

تلاش‌ها برای تبدیل پروتکل الحاقی که داوطلبانه است به یک سند الزام آور، گام گذاردن حتی به فراتر از پروتکل الحاقی، طرح آمریکا برای تشکیل کمیته تقویت پادمان که پس از دوسال به شکست انجامید، سیاسی ساختن همکاریهای فنی به واسطه اعمال تبعیض و محدودیتهای بیشتر بر همکاریهای فنی از جمله این مثالها درباره یک دستور کار پنهان از پیش طراحی شده هستند.
این تلاش‌ها درحالی انجام شده که جامعه بین‌المللی به طور جدی نگران عدم پایبندی به بند 6 پیمان عدم اشاعه درباره خلع سلاح هسته‌ای و همچنین نقض بند یک این پیمان یعنی انتقال مواد و فناوری هسته‌ای به رژیم اسرائیل، تنها کشور غیر عضو پیمان عدم اشاعه در منطقه خاورمیانه است. آخرین مثال اما نه کم اهمیت، سیاست استاندارد دوگانه‌ای است که اعتبار پیمان عدم اشاعه و جهانشمولی آن را به مخاطره می‌اندازد. این نگرانی‌ها از سو‌ی تقریبا تمام کشورها عضو پیمان عدم اشاعه در نشست اخیر در نیویورک ابراز شد.

خانم رئیس،

اینجانب از پرداختن به جزئیات گزارشهای مدیرکل شامل پاراگرافهای مربوط به گزارش اجرای پادمان (SIR) در این نشست خودداری می کنم. ولی به هرحال نظراتمان را درباره کاستی ها و تناقضات همراه با واقعیات موجود درصحنه منعکس خواهیم کرد.

با مطالعه دقیق گزارشهای مدیرکل به آسانی می توان به این واقعیت تلخ پی برد که موضوع بیش از هر چیزسیاسی است و نه فنی. مدیرکل به وضوح گزارش داده است که موضوع در دستور کار قرار دارد، زیرا ایالات متحده مدارک اصلی درباره به اصطلاح مطالعات ادعایی را به آژانس تحویل نداده و حتی اجازه نداده است آژانس کپی آنها را به ایران تحویل دهد. بنابراین وی گفتگو با کشورهای اتهام زننده را تنها راه حل می داند، زیرا آژانس پیش از این شرح وظایف فنی خود را مطابق با اساسنامه و پادمان جامع به اجرا در آورده است.

باید یادآوری نمایم که موضوع صرفا با یک سئوال فنی در سال 2003 آغاز شد: منبع آلودگی اورانیوم با غنای پایین (LEU) و اورانیوم با غنای بالا (HEU) که در نطنز یافته شد، کجاست؟

به منظور روشن سازی مسئاله ایران به شیوه ای مبتنی بر بیشترین همکاری و شفافیت واکنش نشان داد.

پس از انجام فشرده ترین و نافذ ترین بازرسی ها در طول حیات آژانس، شامل نمونه برداریهای گسترده، مصاحبه و بازبینی اسناد، آژانس در ژوئن 2004 نتیجه گیری کرد که اظهارات ایران صحت داشته و منبع آلودگی ناشی از غنی سازی در ایران نبوده و دارای منبع خارجی است. درهر حال به خاطر سیاستهای برخاسته از انگیزه های سیاسی و رفتار معدودی از کشورها، موضوع از آن هنگام از دستورکار شورای حکام برداشته نشده است. در آستانه هر نشست شورای حکام کشورهای خاصی ادعای جدیدی را که پس از ماهها بازرسی سخت ثابت شده که بی پایه است به میان می آورند. بر اساس همین واقعیت اینجانب هشدار می دهم که ادامه وضعیت جاری، در دستورکار نگهداشتن موضوع استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای ، واجد پیامدهای جدی بر فضای همکاری میان کشورهای عضو و بالطبع بر تمامیت و اعتبار آژانس خواهد بود. بنابر این از مدیرکل انتظار می رود اعلام نماید همانگونه که در برنامه عمل (INFCIRC/711)  مورد توافق بین ایران و آژانس پیش بینی شده اجرای پادمان در ایران به روند عادی باز گردد.

در پایان تاکید می‌نمایم:

1- دولت جمهوری اسلامی ایران ملت بزرگ خود را از حق انکار ناپذیرش در استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز شامل چرخه سوخت هسته ای به ویژه  غنی سازی محروم نخواهد کرد و در عین حال به همکاری کامل خود با آژانس مطابق وظایفش بر اساس موافقتنامه جامع پادمان NPT ادامه خواهد داد. دنیا ملاحظه کرده است که مردم ایران با داشتن یک پیشینه تمدن هزاران ساله و مشارکتی که در علوم بشری داشته اند، در زمینه انرژی هسته ای متحد هستند.

2- جمهوری اسلامی ایران قویا معتقد است که مسائل باید منحصرا در چارچوب آژانس به عنوان تنها سازمان ذیصلاح فنی تشریح شود.

3- نکته آخر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت و شنودهای سازنده و عادلانه مبتنی بر اصل احترام متقابل و بدون پیش شرط به منظور پرداختن به چالشهای جهانی و منطقه ای به ویژه موضوع تسلیحات هسته ای که تهدیدی فوری برای صلح و امنیت جهانی هستند، استقبال کرده است. بنابراین من به تمام کسانی که  تغییرات در سیاست خارجی خود را اعلام داشته اند توصیه می نمایم که گفته هایشان را به اقدام صادقانه تبدیل نمایند و با اتخاذ یک رویکرد متمدنانه مبتنی بر گفتگو به جای تکرار رفتارهای غیر متمدنانه تحریک آمیز ناکارامد و زبان تهدید این فرصت بی بدیل را مغتنم شمرده و اشتباهات گذشته خود را جبران نمایند. اکثر کشورهای عضو انتظار دارند که چنین تغییر اعلام شده ای را در دیدگاهها و رفتارهای کشورهای مشخصی در قبال آژانس نیز شاهد باشند تا لطماتی که پیش از این بر اعتبار و استقلال آژانس وارد شده، ترمیم شود.

از توجه شما متشکرم

کد خبر 83779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز