چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شصت و دومین جشنواره فیلم لوکارنو در حالی برگزار می‌شود که این فستیوال جهانی چند سالی است قافیه را کاملا به کن، برلین و ونیز باخته است

اگر تا اواخر دهه 90، لوکارنو همچنان جشنواره‌ای رده یک محسوب می‌شد، حالا سال‌هاست که این رویداد سینمایی نمی‌تواند در حد و اندازه‌های رقبای قدرتمند خود ظاهر شود.

کن، برلین و ونیز هریک به فراخور خود توانسته‌اند در این سال‌ها، همچنان جذاب و تماشایی باقی بمانند. کن هنوز هم پایتخت سینما نامیده می‌شود و مدیرانش ابایی ندارند که در کنار نمایش آثار خارج از جریان اصلی و کاملا هنری، پای فیلم‌ها و ستاره‌های هالیوودی را نیز به ساحل زیبای جنوب فرانسه باز کنند.

برلین با توجه ویژه به فیلم‌های سیاسی و اجتماعی کوشیده تا تشخصی برای خود دست و پا کند و ونیز سال‌هاست که جوایز اصلی خود را به محصولات تابوشکن و جنجالی می‌دهد. در چنین شرایطی است که لوکارنو از قافله باز می‌ماند و نمی‌تواند در سطح جشنواره‌های رقیب ظاهر شود.

با این همه، لوکارنو قطعا پس از این 3 فستیوال، معتبرترین جشنواره سینمایی دنیاست و هنوز هم یوزپلنگ‌هایش برای فیلمسازان نقاط مختلف جهان جذاب است.

اینکه قرار است پره، یکی از مدیران کن از سال آینده ریاست جشنواره لوکارنو را برعهده بگیرد نیز خود نشان‌دهنده این است که سوئیسی‌ها قصد دارند فاصله خود را با رقبایشان کم کنند.

شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو روز 5 اوت (14 مرداد) با نمایش فیلم سینمایی «500 روز تابستانی» به کارگردانی مارک وب در میدان بزرگ پیاتزا گرانده آغاز می‌شود.

ورایتی اعلام کرد: 500 روز تابستانی، نخستین تجربه کارگردانی مارک وب فیلمساز آمریکایی است و جوزف گوردن‌، لویت و زویی دشانل در آن بازی کرده‌اند. این فیلم پیش‌تر در جشنواره ساندنس نمایشی موفق داشته و پس از اکران در میدان 8500 نفری پیاتزا گرانده لوکارنو، در بخش خارج از مسابقه جشنواره هم روی پرده می‌رود.

سازمان‌دهندگان جشنواره 10 روزه لوکارنو دیروز نام 2 فیلم حاضر در بخش مسابقه را هم اعلام کردند؛ یکی تریلر عاشقانه فرانسوی Complices به کارگردانی فردریک مرمو فیلمساز سوئیسی با بازی امانوئله دوو و ژیلبر ملکی و دیگری «مشهور و مرده» به کارگردانی اسمیر فیلیو از برزیل درباره دنیای اینترنتی پسرکی 16 ساله.

حضور فیلم چینی «جست‌وجو» به کارگردانی پما تسدن فیلمساز تبتی هم در بخش مسابقه این دوره جشنواره لوکارنو قطعی شده است. این فیلمساز بیشتر با نام ونما کایدن شناخته می‌شود و دومین فیلم او در مقام کارگردان براساس اپرایی تبتی ساخته شده است.

کایدن فیلم سینمایی تحسین‌شده «سنگ‌های خاموش مقدس» را در کارنامه دارد.
مرور انیمیشن‌های ژاپنی و تقدیر از تونی سرویلو بازیگر ایتالیایی و مارتینه مارینا تهیه‌کننده مستقل فرانسوی از بخش‌های جشنواره به شمار می‌رود.

فردریک مایر مدیر هنری جشنواره لوکارنو درباره دلیل انتخاب مارینا گفت: او از جدی‌ترین مدافعان سینمای مؤلف است و در 3 دهه فعالیت سینمایی خود با برخی از سرشناس‌ترین و بهترین فیلمسازان اروپا همکاری کرده است.

مارینا اشتیاق و استقلال را در هم آمیخته و لوکارنو با افتخار از این شخصیت برجسته تقدیر می‌کند.تونی سرویلو بازیگر ایتالیایی فیلم‌های تحسین‌شده «ستاره» و «گومورا» جایزه برتری این دوره جشنواره لوکارنو را دریافت می‌کند.

سرویلو پارسال در فیلم «ستاره» به کارگردانی پائولو سورنتینو به نقش جولیو آندروتی سیاستمدار معروف ایتالیایی که 7 دوره نخست‌وزیر این کشور بود، حضوری تماشایی داشت.

او برای بازی در این فیلم همین طور «گومورا» ساخته ماتیو گارونه جایزه بهترین بازیگر مرد بیست‌و‌یکمین دوره جوایز آکادمی فیلم اروپا را از آن خود کرد.

این فیلم در 16 رشته نامزد دریافت دیوید دی دوناتلو-  معادل ایتالیایی جوایز اسکار-  است. از این بازیگر 50 ساله متولد ناپل به‌عنوان یکی از بااستعدادترین بازیگران سینمای ایتالیا یاد می‌شود که توانایی حضور در نقش‌های مختلف را دارد.سرویلو در یک دهه اخیر سه بار نامزد دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو بوده و دو بار برنده آن شده است.

از برندگان قبلی جایزه برتر جشنواره لوکارنو می‌توان به سوزان ساراندون، جان مالکوویچ و ویلم دافو اشاره کرد.هونگ سانگسو فیلمساز کره‌ای، پاسکال بونیتزر نویسنده و کارگردان فرانسوی، نینا هاس بازیگر آلمانی و لوئیس مینارو تهیه‌کننده کاتالان از نخستین داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره لوکارنو امسال هستند.

بریلانته مندوزا فیلمساز فیلیپینی، ماتیاس بیزه فیلمساز شیلیایی و آنگلا شانلک بازیگر و فیلمساز آلمانی آثار بخش مسابقه فیلمسازان فعلی را داوری می‌کنند و اسامی 2داور دیگر این بخش بعدا اعلام می‌شود.

در همین حال، آثار بخش مسابقه یوزپلنگ‌های فردا ویژه فیلم‌های کوتاه را آدریان سیتارو فیلمساز رومانیایی، سلین بولومی بازیگر سوئیسی، نجوا نجار فیلمساز فلسطینی و میکه میا هون مسئول بخش فیلم‌های کوتاه برلیناله، داوری می‌کنند.

شصت‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو 5 تا 15 اوت (14 تا 24 مرداد) برگزار می‌شود و امسال آخرین دوره فعالیت مایر در سمت مدیریت هنری جشنواره است.

کد خبر 83760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز