چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: شصت و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو در میدان بزرگ پیاتزا گرانده با نمایش فیلم «500 روز تابستانی» ساخته مارک وب آغاز به کار کرد.

500 روز تابستانی نخستین ساخته بلند این فیلمساز است که پیش از این در جشنواره ساندنس به نمایش در‌آ‌مده و مورد استقبال قرار گرفته است. این فیلم در بخش خارج از مسابقه لوکارنو حضور دارد.

مدیران لوکارنو امسال بنا را بر کشف استعدادهای تازه گذاشته‌اند. از 18 فیلمی که در بخش مسابقه حضور دارند، 7 فیلم نخستین تجربه بلند سینمایی سازندگانش است که در میانشان یک نماینده از سینمای ایران نیز به چشم می‌خورد. «داستان مرزی» به کارگردانی بابک جلالی اثری با ساختاری تجربی است که همایون اسعدیان تهیه آن را بر عهده داشته و شهریار اسدی آن را فیلمبرداری کرده است.

جلالی که در انگلیس در رشته سینما تحصیل کرده، پیش از این فیلم کوتاه «حیدر یک افغانی در ایران» را کارگردانی کرده که در جشنواره لندن مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

ایران یک نماینده دیگر هم در جشنواره لوکارنو دارد. سپیده فارسی کارگردان فیلم‌هایی چون «خواب خاک» و «نگاه» که در چندین جشنواره بین‌المللی حضور داشته‌اند و فیلم «زیر آب» را نیز به تازگی ساخته، ‌جزو هیات داورانی است که امسال قرار است بهترین فیلم اول لوکارنو را انتخاب کنند.

لوکارنو به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا، در 2 دهه اخیر، اغلب محل درخشش فیلم‌های ایرانی بوده است. روندی که با فیلم «ناخدا خورشید»، ساخته ناصر تقوایی برنده یوزپلنگ برنزی لوکارنو آغاز و تا 2 سال پیش که سامان سالور با «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین‌» جایزه یوزپلنگ طلایی را از آن خود کرد، امتداد داشته است.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که جشنواره لوکارنو چند سالی ا‌ست که دیگر اعتبار گذشته‌اش را از دست داده و قافیه را به کن، ونیز و برلین واگذار کرده است. با این همه مدیران این جشنواره که چند سالی هم دیگر فستیوالی رده اول محسوب نمی‌شد، همچنان می‌کوشند تا اعتبار از کف رفته‌اش را بازگردانند.

نکته جالب توجه در مورد جشنواره لوکارنوی امسال حضور کمرنگ سینمای آمریکاست. آمریکایی‌ها تنها 2 نماینده در بخش مسابقه دارند و در عوض می‌توان به حضور قابل توجه فیلم‌های آسیایی و اروپایی در این دوره از جشنواره اشاره کرد.

در بخش مسابقه بین‌الملل 18 فیلم از 15 کشور برای دریافت جایزه یوزپلنگ طلایی لوکارنو رقابت می‌کنند که 7 فیلم اول هم در میان آنها به چشم می‌خورد. اعضای هیأت داوران این بخش عبارتند از ژان ماری بلانشان مدیر گراند تیه‌تر ژنو، نینا هوس بازیگر آلمانی و سانگ‌سوهونگ فیلمساز اهل کره‌جنوبی.

در بخش رقابتی فیلمسازان امروز هم 17 فیلم حضور دارند که نخستین نمایش جهانی 9 فیلم از میان آنها در جشنواره لوکارنو خواهد بود. ضمن اینکه حضور فیلم اولی‌ها در این بخش چشمگیر است.

تقدیر از ویلیام فریدکین فیلمساز 74 ساله آمریکایی و تونی سرویلو بازیگر ایتالیایی از دیگر بخش‌های این دوره لوکارنو است که تا 15 اوت (24 مرداد) ادامه دارد و امسال آخرین دوره فعالیت مایر در سمت مدیریت هنری آن است.

فریدکین با گرفتن یوزپلنگ افتخاری به جمع فیلمسازانی چون ژان لوک گدار، کن لوچ، برناردو برتولوچی و الکساندر سوکوروف می‌پیوندد. فریدکین که در بیش از 4 دهه حضور در عرصه فیلمسازی 18 فیلم سینمایی از جمله فیلم‌های برنده اسکار «ارتباط فرانسوی» و «جن‌گیر» را در کارنامه دارد، علاوه بر گرفتن جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو یک دوره کلاس پیشرفته فیلمسازی هم در این دوره برگزار می‌کند.

فردریک مایر، مدیر هنری لوکارنو دلیل اهدای جایزه یوزپلنگ افتخاری را به فریدکین چنین اعلام کرد: ایجاد انقلاب در فیلم‌های ژانر همزمان با فعالیت در سیستم استودیویی فیلمسازی در هسته هالیوود. قرار است فیلم سینمایی «زیستن و مرگ در لس آنجلس» ساخته فریدکین امسال در بزرگ‌ترین سینمای فضای باز اروپا در میدان پیاتزا گرانده لوکارنو برای 8500 نفر نمایش داده شود.

فیلمساز سرشناس و جریان‌ساز آمریکایی آخرین بار سال 2006 با فیلم سینمایی وحشتناک «حشره» در جشنواره فیلم کن حضور داشت و موفق شد جایزه فیپرشی را با این فیلم از آن خود کند. او پس از آن چند فیلم تلویزیونی ساخته و این روزها قصد دارد بخت خود را در عرصه کارگردانی اپرا هم بیازماید.

شصت و دومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو پنجم تا 15 اوت (14 تا 24 مرداد) برگزار می‌شود.

کد خبر 87156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز