چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

براساس اصلاحیه دستورالعمل تاسیس، اداره و انحلال مهدهای کودک، برای نخستین بار مهدهای کودک سیار، مهد مساجد و مهدهای کودک قرآنی تعریف شده است

که در کنار آدینه مهدها (مهدهایی که در روزهای جمعه از کودکان والدینی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند، نگهداری می‌کنند) فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: اصلاحیه دستورالعمل تاسیس، اداره و انحلال مهدهای کودک با استفاده از تجارب درون‌سازمانی و دیدگاه‌های علمی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

سید محمد حسین جوادی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این دستورالعمل نسبت به دستورالعمل قبلی، تغییرات عمده‌ای در شرایط و ضوابط متقاضیان و مدیران و مربیان دارد و بسیاری از مشکلات فعلی مهدهای کودک را رفع خواهد کرد.

وی در مورد ساختار این آیین‌نامه جدید، تصریح کرد: ساختار آیین‌نامه جدید، تفاوت‌های کلی با آیین‌نامه قبلی دارد و در این ساختار، مهدکودک‌ها به‌عنوان فضای آموزشی صرف در نظر گرفته نشده‌اند و فضاهای دیگری هم در آیین‌نامه لحاظ شده است.

جوادی با به کار بردن واژه «نو مهدهای کودک» در مورد مهدهای کودک جدید، گفت: واژگان نومهدهای کودک در آیین‌نامه جدید آمده است و از ظرفیت مساجد برای مهدهای قرآن استفاده می‌شود.

وی در ادامه به تغییرات اساسی در تحصیلات مدیران و مربیان مهدهای کودک اشاره و عنوان کرد: در آیین‌نامه مذکور در مورد صدور مجوز مهدهای کودک، تغییرات اساسی برای تحصیلات مدیران و مربیان در نظر گرفته شده است؛ به‌طوری که براساس این تغییرات، تحصیلات مدیران و مربیان نباید کمتر از کارشناسی‌ارشد باشد و با این رویکرد به سمت تخصصی شدن پیش می‌رویم.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در مراکز محروم و کم‌برخوردار، مدیران با فوق‌دیپلم مرتبط نیز می‌توانند مجوز بگیرند.

جوادی یکی دیگر از تفاوت‌های آیین‌نامه جدید را بحث فاصله‌های بین مهدهای کودک عنوان کرد و گفت: در آیین‌نامه قبلی در مراکز استان‌ها، فاصله مهدهای کودک 500 متر در نظر گرفته شده بود و در این مورد در شهرستان‌ها مبنایی وجود نداشت، اما در دستورالعمل جدید، فاصله‌ها بر مبنا و چارچوب تخصصی تعریف شده است.

به گفته وی، براساس دستورالعمل یاد شده در کلانشهرهای با جمعیت بیش از یک‌ میلیون نفر، فاصله مهدها 250 متر، در مراکز استان‌ها 300 متر و در شهرستان‌ها 500 متر تعیین شده است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان با اشاره به تغییرات سن مدیران مسئول مهدهای کودک نیز خاطر نشان کرد: در آیین‌نامه قبلی، افرادی با سن 60 سال که توانایی ارائه خدمت در مهدها را هم داشتند، مجبور بودند مسئولیت خود را واگذار کنند، اما در دستورالعمل جدید این سن به 65 سال افزایش یافته است.

این دستورالعمل منطبق بر دستورالعمل اجرایی ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است که به تصویب شورای معاونان سازمان بهزیستی کشور رسیده است.

کد خبر 83748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز