درخت توت از معروف‌ترین درخت‌های تهران است. آب‌وهوای قریه‌های تهران بسیار برای این درخت مناسب است.

میوه

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: درخت توت محله کن نه‌تنها در تهران بلکه در سراسر کشور شناخته شده است و میوه آن در فصل بهار گل سرسبد بازارهای میوه است. حسن درویش از باغداران قدیمی کن در مورد درخت توت می‌گوید: «درخت توت اولین درختی است که در بهار جوانه می‌زند. اواسط بهار میوه‌های درخت به بار می‌نشیند و تا اواسط خرداد و گاه تا اوایل مرداد می‌توان از درخت آن میوه برداشت کرد. درخت توت در کن بسیار خوب عمل‌آمده است و صدها سال است که بخشی از باغات کن به این درخت اختصاص‌یافته است. از آن به نام درخت پربرکت نام می‌برند. برگش غذای کرم ابریشم است و از چوبش برای ساخت تارهای مرغوب استفاده می‌کنند. میوه‌اش هم حرف ندارد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

جالب است بدانید شیره «توت سفید» و «مغز کوفک»، ۲ محصول درخت توت است به دلیل مهارت اهالی کن در تهیه آن در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. امروز بخش عمده‌ای از باغات کن به درخت توت اختصاص پیدا کرده است و بیش از ۴ هزار تن توت سفید از این باغات کشت می‌شود.قریه‌های بسیاری در تهران توتستان‌های پربار داشت. ده ونک، ده طرشت و فرحزاد درختان توت مرغوبی داشت.

این میوه‌ کام تهرانی‌ها را شیرین می‌کند | اولین درختی که در بهار جوانه می‌زند

علیرضا زمانی تهران پژوه درباره درخت توت در تهران می‌گوید: «درخت توت درخت تهران است و مزه ای بسیار خاص و شیرین دارد. حتی این درخت در نذر خانواده‌های تهرانی جایگاه خاصی داشته. برای مثال خاندان مستوفی‌الممالک در دوره‌ای که در تهران خبری از ماشین و وسیله حمل‌ونقل موتوری نبود توتستانشان را که در ده ونک بود نذر مسافران حرم امام‌زاده داوود (ع) کرده بودند. شیرینی این میوه قوت جانی برای زائران بود تا مسیر سخت و پرپیچ‌وخم جاده امام‌زاده داوود (ع) را راحت‌تر بپیمایند.»

هرچند درخت توت بومی کشور چین است اما به لطف راه ابریشم به ایران آمده و در آب‌وهوای خشک تهران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در بسیاری از کشورها از جمله امریکا درخت توت را تنها برای استفاده از برگ آن برای تغذیه کرم ابریشم کشت می‌کنند، اما این درخت در اقلیم خشک تهران محصولی بسیار شیرین می‌دهد که فرآورده‌هایی مانند توت خشک، شیره توت، سرکه توت و... نیز از آن تهیه می‌کنند و سازگاری درخت توت با اقلیم خشک تهران و آفت‌پذیری کم موجب شده این درخت گزینه مناسبی برای فضای سبز تهران باشد.

کد خبر 836701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha