سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

این اواخر هنگامی که صدای رعد و برق به گوش می‌رسد می‌توان به جای آسمان به زمین نگاه کرد

زیرا صدای رعدآسای ورقه‌های سنگین فلزی که روی سطح برخی خیابان‌ها پهن شده است بی‌شباهت به صدای رعد و برق ناشی از برخورد ابر‌ها نیست. این ورقه‌ها که روی چاله‌های بزرگ خیابان‌ها پهن شده علاوه بر رعد، برق نیز دارد.

گاه برخورد آنها با یکدیگر جرقه‌‌هایی را ایجاد می‌کند که رعد و برق‌های زمینی را کامل می‌کند. به هر حال مهم‌ترین مشکل شهروندان با این ورقه‌های فلزی، صدای بلند و ممتد آنهاست که زیر چرخ خودرو‌ها حسابی خواب را بر ساکنان محله به اصطلاح حرام می‌کند.

شهروندان معتقدند با اندیشیدن تدابیری برای بی‌صدا کردن این ورقه‌های فلزی می‌توان رضایت ساکنان نزدیک آنها را جلب کرد.

از سوی دیگر بسیاری از این ورقه‌ها در طول روز و با برخورد ممتد با خودرو‌ها حرکت می‌کنند و بخشی از چاله‌های بزرگ خیابان بیرون می‌ماند و مقدمات بروز حوادث رانندگی و غیره را فراهم می‌کند. بنابراین باید برای مشکلات متعدد ناشی از نصب این ورقه‌های فلزی تمهیداتی اندیشید.

آلودگی صوتی

در حالی که آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین معضلات شهری را تشکیل می‌دهد برخی شهروندان نیز به این آلودگی دامن می‌زنند. برای نمونه با اینکه چند سالی از گسترش استفاده از تلفن همراه می‌گذرد اما فرهنگ استفاده صحیح از آن همچنان جا نیفتاده است.

به عنوان مثال برخی مسافران خودرو‌های مسافربر با صدای بلند در خودرو شروع به صحبت می‌کنند. آنها در هیاهوی شهر تصور می‌کنند که صدایشان به فرد آن‌طرف خط نمی‌رسد و بنابراین با صدای بلند و زیر گوش همسفران خود صحبت می‌کنند. این در حالی است که حفظ آرامش دیگران جزء الفبای حقوق شهروندی است.

فضایی برای بازی

در گذشته‌های نه چندان دور که وسایل بازی پارک‌ها به یک تاب و سرسره و نهایتا الاکلنگ محدود بود، فضای نسبتا بزرگی در اختیار کودکان قرار داشت تا در آن به بازی‌های دویدنی بپردازند، اما رفته رفته تعداد وسایل بازی در پارک‌ها به اندازه‌ای زیاد شد که این فضا کوچک و کوچک‌تر و از سوی دیگر ورود به فضای چمن پارک‌ها هم با محدودیت‌های بیشتری مواجه شد.

به این ترتیب کودکان یا باید از وسایل بازی پارک‌ها استفاده کنند و یا اینکه همراه با والدین خود در مسیر ویژه پیاده‌روی در پارک‌ قدم بزنند. این درحالی است که در برخی پارک‌ها همچنان فضا‌های مناسبی برای بالا و پایین ‌پریدن و دویدن کودکان بدون برخورد به وسایل بازی وجود دارد و کف این فضا‌ها هم با کف‌پوش‌های مناسب پوشیده شده تا احتمال آسیب‌دیدگی کودکان هنگام زمین‌خوردن کاهش یابد.

درصورتی که تعداد پارک‌های مجهز به این فضا‌ها در سطح شهر افزایش یابد، کودکان محیط بازتری برای بازی‌های کودکانه و تخلیه انرژی در اختیار خواهند داشت.

چراغ‌هایی که در روز بیدارند

در شرایطی که هر روز با انواع تبلیغات و توصیه‌ها به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی مواجه هستیم و از سوی دیگر در فصل گرما و افزایش مصرف برق به سر می‌بریم، روشن ماندن چراغ برخی بزرگراه‌ها و خیابان‌ها در روشنایی روز نکته‌ای است که می‌تواند در افزایش مصرف نقش داشته باشد.

تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند که هنگام تردد در سطح شهر شاهد روشن بودن چراغ‌های خیابان در روز هستند و این در حالی است که در برخی مناطق در تاریکی شب، چراغ بزرگراه‌ها خاموش می‌ماند.

این درحالی است که شرکت برق می‌تواند با نظارت مستمر ضمن جلوگیری از روشن ماندن چراغ‌ها در روز از خاموشی بخش‌هایی از بزرگراه‌ها به دنبال خرابی یا خاموش ماندن چراغ‌ها ممانعت به عمل آورد.

کد خبر 83667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز