شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

عموم رانندگان بر این باورند که موتورسوار مانند عابر پیاده است و در صورت برخورد خودرو با آن، قانون بیشترین حق را متوجه موتورسوار می‌کند.

این در حالی است که این باور برای برخی موتورسواران این ذهنیت را ایجاد کرده است که می‌توانند قوانین راهنمایی و رانندگی را نادیده بگیرند یا اینکه با رانندگی غلط برای سایر شهروندان مزاحمت ایجاد کنند.

تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر از اینکه برخی موتورسواران کمترین توجه را به قوانین دارند، انتقاد کرده‌اند. به گفته آنها،حرکات مارپیچ، ورود به پیاده‌رو، حرکت با سرعت در خیابان‌های یک‌طرفه و سبقت‌های خطرناک از جمله اقداماتی است که برخی موتورسواران با انجام آن جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

به همین دلیل انتظار می‌رود ماموران راهنمایی و رانندگی همانند طرح‌های مفیدی که در زمینه مقابله با موتور‌سواران فاقد کلاه ایمنی به عمل آوردند، در این مورد هم با جدیت بیشتری عمل کنند.

این کفش‌های مزاحم

حتما برای شما هم پیش آمده که ناچار شوید هنگام مراجعه به یک آپارتمان یا حتی آپارتمان خودتان، برای بالا رفتن از راه پله از روی کوهی از کفش‌های تلنبار شده روی هم عبور کنید.

با توجه به اینکه ما ایرانی‌ها طبق یک فرهنگ و سنت بسیار خوب از ورود به محیط خانه با کفش خودداری می‌کنیم، کفش ها را قبل از ورود به منزل پشت در می‌گذاریم.

اما متاسفانه برخی خانه ها که برای کفش هایشان جاکفشی درنظرنگرفته‌اند، پاگرد راه‌پله‌ها را به جاکفشی تبدیل کرده و برای همسایگان دیگر مزاحمت ایجاد می‌کنند.

این در حالی است که این مشکل در برخی ساختمان‌ها با خرید اجباری جاکفشی برای همه واحدها حل شده و مدیریت برخی ساختمان‌های دیگر هم انتقال کفش‌ها به داخل واحد‌ها و قرار دادن در جاکفشی‌های داخل خانه را اجباری کرده‌اند. به نظر می‌رسد که در صورت پیروی از چنین قوانینی مشکل عبور از روی این کفش‌های مزاحم و پرشمار حل شود.

سنگ مفت، قطار مفت

شاید برخی کودکانی که از زبان بزرگ‌تر‌ها ضرب المثل «سنگ‌مفت، گنجشک مفـت» را شنیده‌اند تصور می‌کنند به این بهانه به هر شیئی می‌‌توانند سنگ‌پراکنی کنند. به گفته شهروندان در نبود تربیت خانوادگی صحیح و بسیاری دلایل دیگر، این کودکان قطار را وسیله بازی خود قرار داده و به طرف آن سنگ پرتاب می‌کنند.

بسیاری از آنها که تصویر مسافران مجروح ناشی از این حرکت ناشایست را در تلویزیون‌ها ندیده‌اند به محض برخورد ماموران نیروی انتظامی تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند.

تمام این موارد نشان می‌دهد که برای آگاه کردن این کودکان باید برنامه‌های فرهنگی قابل توجهی تنظیم و اجرا شود. البته اگر منصفانه به قضیه بنگریم متوجه خواهیم شد که تعداد موارد سنگ‌پرانی به قطارها در چند سال اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما باز هم نباید از تداوم کار فرهنگی غافل شد.

اوقات فراغت تلویزیونی

از فردا تابستان آغاز می‌شود و اغلب دانش‌آموزان در پایان 3 فصل تحصیل، فصل چهارم را به تفریح و دیگر برنامه‌های خود می‌پردازند اما بسیاری از دانش‌آموزان تقریبا تمام تابستان را پای تلویزیون می‌گذرانند و به اصطلاح چشم از آن بر نمی‌دارند.

اگر قبول کنیم که به زحمت 20 درصد برنامه‌های تلویزیون جنبه آموزشی دارند- که آن هم به وسیله بچه‌ها مشمول عوض کردن کانال می‌شود- می‌‌توان نتیجه گرفت که برای پر کردن اوقات فراغت حتما باید برنامه‌ریزی صحیحی صورت گیرد.

در حال حاضر برخی خانواده‌ها حتی به وسیله ممنوع کردن تلویزیون برای بچه‌ها، آنها را به رفتن باشگاه‌‌های ورزشی و کلاس‌های آموزشی علمی و تفریحی تشویق می‌کنند. به طور حتم چنین رویه‌ای در آینده‌ برای آنها مفید خواهد بود.

کد خبر 83891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز