روز ۱۱ اسفندماه پروژه «تحریم انتخابات» در شرایطی با شکست سنگین مواجه شد که آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد نرخ مشارکت در سراسر کشور از ۴۰ درصد عبور کرده‌است؛ آماری که از از ناکامی دشمنان ایران در نا امید کردن مردم از صندوق‌های رای حکایت دارد.

انتخابات

همشهری‌آنلاین – گروه سیاسی: حضور بیش‌از ۲۵ میلیون‌نفر در پای صندوق‌های رای در حالی رقم خورد که طی یکی دو ماه اخیر شاهد راه‌اندازی سنگین‌ترین کمپین‌های ضدایرانی ازسوی دشمنان ایران بوده‌ایم. آنان می‌کوشیدند نرخ مشارکت را به چیزی در حدود ۲۰ درصد برسانند تا از فراخور مشارکت حداقلی جامعه، مسیر افزایش فشارها بر جمهوری‌اسلامی را هموار کنند.

با وجود همه این سرمایه‌گذاری‌های کلان با استفاده از ابزارهای چندوجهی، نرخ مشارکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی و ششمین مجلس خبرگان‌رهبری تفاوت معناداری با دور گذشته ندارد. ازسوی دیگر انجام یک بررسی تطبیقی با میانگین نرخ جهانی مشارکت، نشان می‌دهد میزان مشارکت انتخاباتی مردم ایران در سطح مناسب و مشروعی قرار دارد. درچنین شرایطی اما بررسی جمعیت رای‌دهنده در روز ۱۱ اسفندماه نشان‌دهنده دغدغه‌ها و رویکردهای متفاوتی است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

مخالفان «تحریم انتخابات» پای صندوق آمدند

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بخشی از جمعیت رای‌دهندگان روز ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ را افرادی تشکیل می‌دهند که بی‌توجه به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده دشمنان و معاندان برای ناامید کردن مردم از صندوق‌های رای، پای کار انتخابات آمدند و اجازه ندادند جریان‌های ضدایرانی با سوءاستفاده از مشارکت پایین مردم در انتخابات، منافع و امنیت‌ملی ایران را با خطری مواجه کنند. براین اساس بخش مهمی از جمعیت رای‌دهندگان را باید مخالفان «تحریم انتخابات» دانست و با حضور گسترده در انتخابات، راهبردهای ضدمشارکتی دشمنان را ناکام گذاردند.

مشارکت انتخاباتی با وجود برخی گلایه‌ها

بخش مهم دیگری از رای‌دهندگان روز جمعه گذشته را باید افرادی دانست که وجود گلایه از مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشتی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. این افراد نشان دادند صندوق‌ رای را تنها مسیر تغییر ریل‌گذاری‌ها در کشور می‌دانند و قائل به تاثیرگذاری رای خود در چشم‌انداز آینده کشور هستند؛ موضوعی که طی ماه‌های اخیر بارها ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب مورد تاکید قرار گرفته‌است. تحلیل این رفتار انتخاباتی رای‌دهندگان حکایت از آن دارد که بخش زیادی از جامعه همچنان امیدوارانه و با نشاط به اصلاح برخی روندها و رویه‌ها اقدام می‌کنند و ناامیدی از صندوق رای را نه‌تنها مفید نمی‌دانند، بلکه چنین رویکردی را زمینه‌ساز استمرار برخی معایب و مشکلات ارزیابی می‌کنند.

رای‌دهندگانی با رویکردهای مشارکت‌محور

بررسی نرخ مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفندماه نشان می‌دهد بخش زیادی از رای‌دهندگان با رویکردهای مشارکت‌محور پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند و به ریل‌گذاری مسیر آینده کشور پرداخته‌اند. حضور گسترده این افراد در انتخابات سبب شد روند نرخ مشارکت در انتخابات حفظ شود و سیر نزولی نداشته باشد. این درحالی‌است که بررسی‌های جهانی نشان‌دهنده میانگین مشارکت پایین در اتخابات‌های برگزار در نقاط مختلف جهان است. بررسی میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی در آمریکا طی دهه‌های اخیر حکایت از آن دارد که نرخ مشارکت غالبا درحدود ۴۰ درصد یا پایین‌تر بوده‌است. آمارهای منتشر شده از انتخابات پارلمانی در برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه نیز چنین روندی را نشان می‌دهد؛ تا جایی نرخ مشارکت دراین کشور طی چند دوره اخیر به ۵۰ درصد نرسیده‌است.

کد خبر 836236
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    12 1
    همشهری نصف این 20 درصد مشارگت کننده از سر اجبار و تهدید اومدند