قدم‌زدن و دویدن در مسیرهای پیاده‌روی و جاده‌های تندرستی بوستان‌های سبز پایتخت رایج‌ترین، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین تفریح و ورزش برای شهروندانی است که به‌دلیل سبک زندگی شهرنشینی و کارمندی فرصت چندانی برای رفتن به باشگاه ورزشی یا سرزدن به تفرجگاه‌های دور و نزدیک اطراف را ندارند.

بوستان‌ها

همشهری- پریسا نوری: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید ساعتی در هوای پاک و سالم پایتخت قدم‌زده و نفسی تازه‌کنید خواندن این راهنما را پیشنهاد می‌کنیم.

گذر بوستان آب‌وآتش

نشانی: بزرگراه حقانی، نرسیده به میدان ونک

موقعیت: شمال تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: حقانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: گاندی

امکانات: انواع وسایل ورزشی، آسمان‌نما، گلخانه و غرفه‌ فروش گیاهان زینتی، دریاچه‌ مصنوعی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، تعداد زیادی کافه و رستوران

معرفی: در سراسر بوستان آب‌وآتش گذر پیاده‌روی وجود دارد اما طولانی‌ترین و معروف‌ترین آن مسیر سنگفرشی است که از برج‌های آتش شروع شده و به دریاچه مصنوعی انتهای بوستان می‌رسد.

پیاده‌روی در کنار پل طبیعت

گذر پیاده‌روی بوستان آب‌وآتش به‌دلیل همجواری با پل طبیعت یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری و پیاده‌راهی است. مسیر پیاده‌روی بوستان روزها با وجود تپه‌های سرسبز چمنکاری‌شده و نیمکت‌هایی با طراحی منحصربه‌فرد و شب‌ها با نورآرایی زیبای پل طبیعت، منظره چشم‌نوازی را پیش چشم گردشگران می‌گذارد.

دریای خزر در بوستان

در گوشه‌وکنار بوستان، تندیس‌های متنوع نظر گردشگران را جلب می‌کند. یکی از مشهورترین آنها در ابتدای مسیر پیاده‌روی نصب‌شده و شامل مجسمه ۴ متری سیاوش و اسب است. در انتهای گذر معروف پیاده‌روی، دریاچه‌ای مصنوعی به عمق ۵ متر وجود دارد و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اطراف آن که به یاد دریای شمال کشورمان، خزر نام دارد، با نسیم خنکی که پس از برخورد با آب می‌وزد لذت این تفریح را دوچندان می‌کند.

باغ فردوس

نشانی: خیابان ولیعصر(شمال)، بعد از سه‌راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش

موقعیت: شمال تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: باغ فردوس

امکانات: موزه سینما، کافه، کتابفروشی، سینما و...

معرفی: باغ فردوس باغ و عمارتی است که از زمان قاجار به یادگار مانده است و امروزه از آن به‌عنوان موزه سینما استفاده می‌شود. از باغ فردوس به‌عنوان یکی از زیباترین لوکیشن‌های عکاسی هم یاد می‌شود و افراد زیادی برای گرفتن عکس‌های زیبا به آنجا می‌روند.

چنارها راهنما هستند

گذر و پیاده‌راه باغ فردوس درست از ورودی باغ شروع می‌شود؛ یعنی همین که وارد این باغ قدیمی می‌شوید، درختان کهنسال چنار در کنار باغچه‌ها و دو سوی مسیر سنگفرشی که در وسط آن آب زلالی جاری است، مسیر پیاده‌روی را به شما نشان می‌دهند. در واقع راهرو و گذری که باید طی کنید، از میان درختان سبز و بلند است که علاوه بر ایجاد چشم‌انداز زیبا، راهنمای شما هم هستند.

بازدید از موزه سینما

انتهای مسیر پیاده‌روی عمارت سفیدرنگ با معماری و تزیینات قجری پیش چشمتان نمایان می‌شود. داخل عمارت موزه سینما قرار دارد که برای دیدن آن باید بلیت تهیه کنید. در اطراف عمارت و گوشه و کنار باغ هم تا چشم کارمی‌کند مغازه‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شود که از لباس و عود تا گوشواره و النگو و دستنبد و چیزهای تزیینی می‌فروشند.

روی بلندترین پل معلق خاورمیانه قدم بزنید

بوستان نهج‌البلاغه

نشانی: بزرگراه اشرفی اصفهانی، خیابان فلاح‌زاده

موقعیت: شمال غرب تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهید همت

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: باغ فیض

امکانات: رستوران، بوفه، مسجد، آلاچیق، سرویس بهداشتی، فضای استراحت

معرفی: عبور رودخانه‌ای طبیعی از وسط بوستان و امتداد گذر پیاده‌روی، منظره منحصربه‌فرد و آب و هوای فرح‌بخشی را پدید آورده است که نظیرش را شاید تا به حال ندیده باشید.

دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی رایج‌ترین تفریح در این بوستان است. برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی در این بوستان ۸ مسیر ۱۲۰۰متری و ۳ مسیر ۳۰۰متری وجود دارد که در بخش‌هایی دارای شیب ملایمی است. اگر در طول مسیر از پیاده‌روی خسته شدید می‌توانید دوچرخه‌ای کرایه کنید و در پیست ۹ کیلومتری دوچرخه‌سواری رکاب بزنید.

قدم‌زدن روی بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه

یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری بوستان نهج‌البلاغه پل معلقی است که گردشگران را به بوستان پردیسان می‌رساند. این پل که بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه است، ۲۸۵متر طول دارد و در ارتفاع ۶۵متری از کف رودخانه قرار گرفته است. شهروندان و گردشگرانی که می‌خواهند از پارک پردیسان به بوستان نهج‌البلاغه یا بالعکس بروند، می‌توانند از این پل زیبا استفاده کنند.

بوستان ملت

نشانی: خیابان ولیعصر(عج)، جنب بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)

موقعیت: شمال تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میرداماد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پارک ملت

امکانات: باغ‌وحش، دریاچه، سینما، بوفه، کافه، رستوران، نمازخانه، پیست اسکیت، میز پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی، زمین‌های ورزشی، زمین بازی کودکان و...

معرفی: به‌عنوان یکی از بوستان‌های پایتخت، فضاهای بسیاری برای پیاده‌روی روزانه و طبیعت‌گردی در دل خود جای داده است. وجود درختان کهنسال، زمین پوشیده از چمن، باغ‌وحش، دریاچه مصنوعی و دیدنی‌های بی‌شمار در طول مسیر، پیاده‌روی را لذتبخش می‌کند.

قدم‌زدن در جاده تندرستی

علاوه بر گذرهای داخل بوستان که با شیب ملایم برای پیاده‌روی مناسب‌سازی شده‌اند، وجود جاده‌ای موسوم به سلامتی در حوالی دریاچه مصنوعی هم ازجمله دلایلی است که این بوستان مورد توجه علاقه‌مندان به پیاده‌روی است.

اگر زانودرد دارید، از پیاده‌روی نترسید

جاده تندرستی بوستان ملت مسیر قرمزرنگی به طول ۶۵۰ متر است که برای پیاده‌روی و ورزش‌های سبک طراحی شده است. این مسیر از مواد خاصی ساخته‌شده و حالت ارتجاعی دارد تا سالمندان و کسانی که به کمردرد یا زانودرد دچار شده‌اند و افرادی که کفش مناسب نپوشیده‌اند به‌راحتی در آن قدم بزنند.

روی بلندترین پل معلق خاورمیانه قدم بزنید

پارک پلیس

نشانی: فلکه چهارم تهرانپارس، خیابان توحید

موقعیت: شمال‌شرق تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تهرانپارس

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: توحید

امکانات: نمازخانه، رستوران، زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، آلاچیق، سینمای چندبعدی، بوفه، فودکورت و...

معرفی: این بوستان به‌دلیل تعدد درختان انار به باغ ناری معروف است و توسط بلوار استقلال به ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود و ارتباط بین این دو تکه از پارک به کمک یک پل عابرپیاده فراهم شده است.

مناسب برای پیاده‌روی

با گذرها و پیاده‌راه‌های سنگفرش‌شده و مسطحی که در اطراف و داخل آن و کنار فضای سبز زیبا و آبنمای چشم‌نواز تعبیه‌شده به یکی از گزینه‌های مناسب برای پیاده‌روی اهالی شمال‌شرق تهران تبدیل شده است. عرض وسیع گذر پیاده‌روی، امکان دوچرخه‌سواری را هم فراهم کرده، پس اگر حین گشت‌وگذار در بوستان خسته شدید، از کانکسی که درضلع غرب بوستان تعبیه‌شده دوچرخه کرایه کنید و بقیه مسیر را رکاب بزنید.

تماشای عمارت قجری

علاوه بر طبیعت بوستان، یکی از جذابیت‌های آن که گردشگران را برای پیک‌نیک و پیاده‌روی به این محدوده می‌کشاند، عمارت زیبای «ارباب‌هرمز» در شمال بوستان است. تماشای این بنای ۲ طبقه که به‌عنوان تنها موزه گرافیک کشورمان و یادگار دوره قاجار است، خالی از لطف نیست.

بوستان ساعی

نشانی: خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان ونک

موقعیت: مرکز تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میرزای شیرازی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: آبشار

امکانات: کتابخانه، بوفه، نمازخانه، باغ‌وحش، دریاچه مصنوعی، پیست اسکیت و زمین بازی

معرفی: جزو معدود بوستان‌های تهران است که همسطح زمین ساخته نشده و مقداری پایین‌تر از سطح خیابان‌ است. گذر پیاده‌روی این بوستان با درختان سرو و کاج به زیبایی آراسته شده و لوکیشن جذابی برای عکاسی است.

عبور از میان جنگل

در پارک ساعی مسیرهای مختلفی برای پیاده‌روی تعبیه شده است، برخی مسیرها از میان درختان پارک عبور می‌کنند و شبیه به راهروهای باریک میان جنگل هستند، برخی از قسمت‌های جاده سلامت علاوه بر پیاده‌روی برای عبور دوچرخه و اسکیت هم مناسب‌سازی‌ شده است. در کنار این مسیرها نیمکت‌هایی وجود دارد که به شما فرصت چند دقیقه استراحت می‌دهد. قدم‌زدن در لابه‌لای درختان سربه‌فلک‌کشیده، شنیدن صدای آب و آواز پرنده‌ها به یک عادت دیرینه برای بسیاری از مردم در این بوستان تبدیل شده است.

سازنده پارک اینجاست!

یکی از جذابیت‌های بوستان وجود مجسمه‌ها و آثار حجمی متنوع در گوشه‌وکنار آن است که هنگام پیاده‌روی نظرتان را جلب می‌کنند. برخی شبیه ماکت پرندگان و حیوانات گوناگون هستند و برخی تندیس‌هایی با طرح‌های خلاقانه و گاهی خنده‌دار ساخته شده‌اند و لذت گردشگری در پارک را دوچندان می‌کنند. یکی از زیباترین این مجسمه‌ها، تندیس کریم ساعی، طراح و سازنده این بوستان است که در گوشه پارک نشسته و رفت‌وآمد مردم را تماشا می‌کند.

باغ ایرانی(بوستان محمد مختاری)

نشانی: خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰متری پیروزان، کوچه شهید صابری

موقعیت: شمال تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: حقانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پل مدیریت

امکانات: کتابخانه، زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، نمازخانه، آلاچیق، رستوران، چایخانه و...

معرفی: باغ کوچک و دنجی است که شیوه چیدمان درختان، طراحی حوضچه‌ها و آبراه‌های آن تداعی‌گر باغ‌های ایرانی است و به این نام معروف شده، در تابلوی ورودی و شناسنامه باغ نام محمدعلی مختاری که ساخت و طراحی این باغ ایرانی را به‌عهده داشته، دیده می‌شود.

باغ لاله‌ها

بوستان باغ ایرانی که به‌دلیل تعدد و تنوع لاله‌ها در میان اهالی ده‌ونک به باغ لاله‌ها مشهور است، ٤ورودی اصلی در اضلاع شرقی، غربی و جنوبی و جنوب‌غربی دارد که سردرهای زیبای آنها با سازه‌های مشبک آجری تزیین شده‌اند. پوشش گیاهی غالب باغ، درختان سرو و کاج بوده و در سایه‌سار این درختان مسیرهای سنگفرشی برای تردد بازدیدکنندگان و گردشگران تعبیه شده است.

ممنوعیت ورود قلیان و حیوان!

حوض‌های متعدد، سبک هندسی قرارگیری درختان، عمارت یا کوشک وسط باغ و رعایت تقارن‌ها در طراحی، زیباترین باغ تهران را به مقصدی خاص برای گردشگران طبیعت پایتخت تبدیل کرده است. البته بدنیست یادآوری کنیم که ورود دوچرخه، قلیان و حیوانات به‌ویژه سگ به پارک ممنوع است و نگهبان‌های بی‌سیم‌به‌دست مقابل درها مانع ورودشان به داخل می‌شوند.

روی بلندترین پل معلق خاورمیانه قدم بزنید

بوستان گفتگو

نشانی: بزرگراه شهید حکیم، کوی نصر، انتهای خیابان پیروزی‌شرقی (علیایی)

موقعیت: غرب تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: دانشگاه تربیت‌مدرس

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: گیشا

امکانات: زمین بازی، زمین اسکیت، مسجد، رستوران، کافه، دریاچه و کتابخانه

معرفی: بوستان گفتگو ازجمله بوستان‌های سرسبز و خوش‌آب‌وهوا و مقصدی عالی برای پیاده‌روی و تعامل با طبیعت و حیوانات است. در دورتادور بوستان مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی ایجاد شده که تماشای عظمت برج میلاد، لذت پیاده‌روی را دوچندان می‌کند.

نماد صلح و دوستی

مجسمه‌ها و تندیس‌هایی که در نقاط مختلف پارک تعبیه شده از جذابیت‌های این بوستان است. یکی از معروف‌ترین آنها مجسمه حضرت مریم(س)؛ هدیه‌ای از طرف هنرمند بزرگ ایتالیایی فرانکو شیروکی است که به نشانه نماد صلح‌ودوستی بین ملل مختلف نصب شده است. همچنین حین گردش و قدم‌زدن در بوستان می‌توانید مجسمه‌های مشاهیر ایرانی همچون امیرکبیر، محمدعلی صنعتی، رودکی، سعدی و مدرس همچنین سیمون بولیوار را مشاهده کنید.

تماشای معماری ملل مختلف

این بوستان معماری منحصربه‌فردی دارد و در آن در کنار معماری ایرانی و ناب خودمان از معماری باغ‌های ایتالیا، چین و انگلیس هم الهام گرفته شده است. در طراحی و ساخت این پارک باتوجه به استفاده از پوشش گیاهی سایر نقاط جهان، می‌توانید شاهد فرهنگ ملل مختلف باشید. همچنین در این پارک مسیرهایی برای استفاده از کالسکه و معابر مناسب برای تردد ویلچر ساخته شده است.

پارک گربه‌ها

اگر به حیوانات به‌ویژه گربه‌ها علاقه دارید، گردش در این بوستان می‌تواند برایتان بسیار خاص و مفرح باشد. چون همین‌که وارد بوستان شوید ده‌ها گربه را می‌بینید که در کنار پیاده‌راه و باغچه‌ها و فضای سبز لم داده‌اند و رفتاری مسالمت‌آمیز با شما دارند. این بوستان بین محلی‌ها به پارک گربه‌ها معروف است و اهالی محل و گردشگران و حامیان حیوانات به این گربه‌ها غذا داده و به وضع بهداشت و سلامت این موجودات ملوس رسیدگی می‌کنند.

از جشنواره غذا تا نمایشگاه گل و گیاه

در این بوستان جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوع به مناسبت‌های مختلف در بسیاری از روزهای سال در بخش جنوبی بوستان برگزار می‌شود. این نمایشگاه‌ها شامل نمایشگاه سالانه گل‌وگیاه، جشنواره غذا، جشنواره بین‌المللی مد و لباس، نمایشگاه حمایت از تولیدکنندگان ایرانی، جشنواره انار، نمایشگاه لوازم‌التحریر و... است، اگر شانس بیاورید زمانی که برای گردشگری و پیاده‌روی به این بوستان می‌روید، همزمان با یکی از این نمایشگاه‌ها باشد می‌توانید از آنها هم دیدن کنید.

کد خبر 835736
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    1 0
    عالی بود
  • ناشناس IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    1 0
    عالی بود