سرطان دهانه‌ رحم سالانه حدود ۵۰۰ هزار زن را در سراسر جهان درگیر می‌کند و در بسیاری از کشورها شایع‌ترین علت مرگِ ناشی از سرطان است و یکی از دلایل ابتلا به آن، ویروس HPV یا همان زگیل تناسلی است.

ویروس HPV

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: زگیل تناسلی یا عفونت HPV، یکی از رایج‌ترین انواع عفونت‌های آمیزشی و در دسته بیماری‌های مقاربتی است که توسط نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی در بدن ایجاد می‌شود.

برخلاف تصور خیلی از مردم که گمان می‌کنند ویروس پاپیلومای انسانی تنها مردها را درگیر می‌کند، این ویروس هم در زنان امکان بروز دارد و هم در مردان و اتفاقا در زنان شایع تر است و حتی می‌تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم در آنها شود. آمارها نشان می‌دهد که تقریبا ۹۹ درصد از موارد سرطان دهانه رحم با ویروس HPV ارتباط دارد.

سرطان دهانه‌ رحم سالانه حدود ۵۰۰ هزار زن را در سراسر جهان درگیر می‌کند و در بسیاری از کشورها شایع‌ترین علت مرگِ ناشی از سرطان است. همچنین برخلاف تصور عموم، این ویروس تنها از طریق آمیزش جنسی منتقل نمی‌شود و تماس پوست فرد سالم با پوست فرد آلوده نیز می‌تواند آن را منتقل کند.

تمام افرادی که از نظر جنسی فعالند، حداقل یک بار با انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مواجه و به زگیل‌های تناسلی مبتلا شده‌اند. اما چون این ویروس در بسیاری از موارد بدون علامت است و گاهی به دلیل عملکرد خوب سیستم ایمنی، بعد از مدتی از بین می‌رود، فردِ مبتلا متوجه آن نمی‌شود و تصور می‌کند که هیچ وقت به آن مبتلا نشده است. البته افراد مبتلا به HPV که علائم بالینی ندارند، می‌توانند عفونت را از طریق تماس جنسی به دیگران انتقال دهند.

بیشتر بخوانید؛

ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین گل‌کلم

واژه‌ی پاپیلوم به نوعی زگیل یا توده‌ نرم با ظاهری شبیه به گل‌کلم ناشی از ویروس HPV اشاره دارد. همان طور که از اسم زگیل‌های تناسلی برمی‌آید، این ویروس روی بافت‌های مرطوب ناحیه‌ تناسلی ایجاد می‌شود.

خیلی‌ها تصور می‌کنند عفونت زگیل تناسلی یا همان HPV تنها افرادی را مبتلا می‌کند که روابط جنسی متعدد یا روابط محافظت‌نشده دارند اما دکتر فریده فروغیان، جراح و متخص زنان و زایمان در گفتگو با همشهری‌آنلاین در این رابطه می‌گوید: تمام افرادی که روابط جنسی دارند، می‌توانند ناقل این ویروس یا گیرنده آن باشند.

او می‌گوید: خیلی‌ها فکر می‌کنند چون ازدواج کرده‌اند و روابط مطمئن و محافظت‌شده‌ای دارند، دیگر مبتلا به زگیل تناسلی نمی‌شوند. در حالی که حتی زوج‌ها هم در معرض ابتلا هستند و باید مراقب سلامت خود باشند.

دکتر فروغیان در این باره بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: زگیل تناسلی تنها از طریق روابط جنسی پرخطر منتقل نمی‌شود. بلکه از بین بردن موهای زائد دستگاه تناسلی با دستگاه‌های لیزر در مراکز غیربهداشتی و با سری‌های لیزر مشترک، انجام اپیلاسیون در مراکز غیربهداشتی، نشستن طولانی‌مدت در لبه استخر و مواردی از این دست می‌تواند خطر ابتلا به ویروس HPV یا زگیل تناسلی را بالا ببرد.

از کجا بدانیم مبتلا شده‌ایم یا نه؟

علائم زگیل تناسلی ممکن است روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد از تماس جنسی آشکار نشود. اما زگیل‌هایی که علامت و نشانه دارند هم در افراد مختلف، شکل‌های متفاوتی دارند. مثلا می‌توانند برجسته یا صاف باشند، کوچک یا بزرگ، صورتی یا به رنگ پوست باشند، می‌تواند چند زگیل کنار هم ایجاد شود. اندازه زگیل‌ها هم با هم متفاوت است.

به گفته پزشکان، اگر عفونت HPV به مرحله‌ای نرسیده باشد که باعث ایجاد زگیل تناسلی در ناحیه تناسلیِ فرد شود، باعث ایجاد علائمی مانند ترشحات واژن، خارش، خون‌ریزی، سوزش و حساسیت به لمس می‌شود.

۲۱۱ نوع از ویروس HPV در دنیا شناسایی شده که ۱۰۰ نوع آن می‌تواند در انسان آلودگی و بیماری ایجاد کند و بیش از ۴۰ نوع آن می‌تواند منجر به ایجاد زگیل تناسلی شود

این ویروس هم زنان را مبتلا می‌کند و هم مردان را و به گفته دکتر فروغیان، اتفاقا انتقال ویروس زگیل تناسلی از سمت خانم‌ها بیشتر است تا آقایان. و اگر خانم‌ها در رعایت نکات بهداشتی و محافظت‌های لازم دقت بیشتری داشته باشند و آن را جدی‌تر بگیرند، آمار این عارضه این همه بالا نمی‌رود.

این متخصص زنان در پاسخ به این سوال که افراد از کجا بدانند مبتلا به این عفونت شده‌اند یا نه، می‌گوید: خانم‌هایی که از نظر جنسی فعالند، بهتر است به طور مرتب - حداقل سالی یک بار - به متخصص زنان مراجعه کنند و در زمان‌های مناسبی که پزشک تجویز می‌کند، حتما آزمایش پاپ اسمیر و سایر تست‌ها را انجام دهند. همچنین اگر روی پوست ناحیه‌ تناسلی خود یا شریک جنسی‌شان، ضایعه‌ای غیرطبیعی مشاهده کردند، حتما به متخصص زنان مراجعه کنند. اگر هم آقا هستند، به پزشک اورولوژی مراجعه کنند یا از متخصص بیماری‌های عفونی کمک مشورت و کمک بگیرند.

انتقال از طریق توالت فرنگی و آب استخر؟

خیلی از افراد به خصوص زنان تصور می‌کنند ویروس HPV از هر طریقی می‌تواند آنها را مبتلا کند. حتی از طریق تماس با دست فرد آلوده. اما به گفته متخصصان، انتقال ویروس از طریق سنگ توالت، توالت فرنگی، شنا در استخر، خون فرد آلوده، تماس با دست فرد آلوده و مواردی از این دست امکان‌پذیر نیست. البته دکتر فروغیان در پاسخ به این سوال که آیا استخر می‌تواند عامل انتقال ویروس HPV باشد، توضیح می‌دهد: شنا کردن در آب نمی‌تواند موجب گردش این ویروس یا موجب ابتلای فرد به این ویروس شود اما با نشستن طولانی روی لبه استخر، احتمال ابتلا به این ویروس وجود دارد.

مراقب این ویروس باشید وگرنه ...

۲۱۱ نوع از ویروس HPV در دنیا شناسایی شده که بیشتر از ۱۰۰ نوع آن می‌تواند در انسان آلودگی و بیماری ایجاد کند و بیش از ۴۰ نوع آن می‌تواند منجر به ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی فرد شود.

ویروس HPV یا همان زگیل تناسلی از انواع بیماری‌های ویروسی است که درمان ندارد و تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند. البته همان طور که گفته شد، خیلی از افراد به این ویروس مبتلا می‌شوند اما بدون آن که متوجه آن شوند، سیستم ایمنی بدن‌شان با آن مبارزه می‌کند و آن را از بین می‌برد. اما گاهی عفونت در حدی است که بدن قادر به نابود کردن آن نیست. و زمانی که فرد به این ویروس مبتلا شد، دیگر از آن رهایی ندارد. حتی اگر زگیل تناسلی را با کمک پزشک بردارد. پس باید آگاهانه مراقب باشیم تا گرفتار این ویروس ترسناک نشویم.

این زگیل نمی‌تواند از دست فرد به اندام تناسلی گسترش یابد و برعکس اما می‌تواند از طریق تماس پوست با پوست در حین رابطه‌ جنسی بروز پیدا ‌کند

کد خبر 835190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha