دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

دونالد ترامپ درحالی نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که سیاست های او موجی از مخالفت را در میان دوستان و شرکای این کشور ایجاد کرده، اما در صورت حضور دوباره وی در کاخ سفید، باید شاهد نسخه جدیدی از ترامپیسم بود.

ترامپ

به گزارش همشهری‌آنلاین،نتایج یک نظرسنجی جدید از «پروژه ارزیابی ریاست جمهوری» ۲۰۲۴ در آمریکا نشان می دهد که دونالد ترامپ ‌رییس‌جمهوری پیشین این کشور و نامزد جمهوری‌خواهان با کمترین امتیاز، بدترین رییس‌جمهوری آمریکا معرفی شده است.

همچنین قاضی دادگاه ایالتی نیویورک، دونالد ترامپ و بنگاه تجاری او را در پرونده کلاهبرداری به دلیل فساد مالی ناشی از سند سازی و ارائه اطلاعات نادرست درباره ارزش واقعی دارایی‌ها و سرمایه شرکت خود، به پرداخت ۳۵۵ میلیون دلار محکوم کرده است.

ترامپ که بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده، با پیروزی در کارولینای جنوبی کاندیدای پیشتاز در حزب جمهوریخواه محسوب می شود و اکنون احتمال پیروزی بالایی در انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه دارد. اما بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید نگرانی های متعددی را در داخل و خارج آمریکا ایجاد کرده به نحوی که با مواضع اعلامی جدید ترامپ می توان پیش بینی کرد که رویکرد و سیاست دولت آینده او چگونه خواهد بود.

برخی تحلیلگران نسخه جدید ترامپ را حتی با دوز محافظه کاری و پوپولیسم بیشتری از نسخه قبلی تحلیل می کنند. اگر رویکردهای ترامپ را در ۲ حوزه داخلی خارجی مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که اگر زمانی ترامپ نماد آشوبی سیستمی در جهان محسوب می شد ترامپ جدید نماد شکست سیاست ثبات- نظم و بازگشت به فرایندهای آشوبناک خواهد بود.

در حوزه داخلی موضوع مهاجرت یکی از داغ‌ترین مسائل انتخاباتی در ایالات متحده است که به طور فزاینده‌ای رقابت مجدد ترامپ و بایدن برای کاخ سفید در سال جاری را داغ می‌کند. ترامپ، نامزد انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان، مهاجرت را در اولویت کارزار انتخاباتی خود قرار داده است و هشدارهای هولناکی درباره ماهیت متخلخل مرزهای ایالات متحده ارائه می‌کند.

ترامپ در آخرین مواضع اعلامی خود درباره مهاجران تاکید کرده که از همان روز اول به تمام سیاست دولت بایدن در قبال مرزهای باز پایان خواهد داد و بزرگترین برنامه ملی اخراج در تاریخ ایالات متحده آغاز خواهد شد. اگر ترامپ زمانی صحبت از ایجاد دیوار حائل در مرزهای جنوبی برای جلوگیری از ورود مهاجران و پناهجویان داشت اکنون رویکرد سختگیرانه تری به خود گرفته یعنی اخراج تمامی مهاجران؛ اساسا چنین رویکردی می تواند عامل فرایندهای ثبات زا آشوب خیابانی در مناطق مهاجرخیز آمریکا، همچنین آغاز چنین فرانیدی به اصل درهم آنیختگی هویتی جامعه آمریکا ضربه مهلکی خواهد زد که اساسا موضوع یگانگی حکمرانی در ساختار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی این کشور را زیر سوال می برد.بنابراین، یکی از موضوعاتی که می تواند ساختار حکمرانی آمریکا را در مقابل ترامپ قرار دهد موضوع مهاجرت و مهاجران خواهد بود.

در حوزه سیاست خارجی مواضع اعلامی ترامپ حتی مناقشات بیشتری را نیز ایجاد کرده است. موضوعات اصلی سیاست خارجی آمریکا محورهایی همچون، چین، روسیه، خاورمیانه و اتحادیه اروپا و ناتو را در برمی گیرد که در هریک اختلافات اساسی میان ترامپ بسیاری از سیاستمداران و تصمیم گیران در این حوزه ها وجود دارد.

ترامپ که در سال ۲۰۱۸ جنگ تجاری آمریکا علیه چین را به راه انداخت، در موضوع تایوان مواضع سهل تری اتخاذ کرد؛ نوع حمایت گرایی افراطی ترامپ از اقتصاد ملی آمریکا اساسا در تضاد با روندهای تجارت جهانی آمریکاست. در موضوع روسیه، یکی از اساسی ترین تضادها میان نهادهای حاکمیتی آمریکا و ترامپ شکل گرفته است. ترامپ درباره نه تنها به روسیه نگاه محدودسازی ندارد بلکه تلاش می کند از افزایش قدرت مسکو برای ایجاد محدودیت در قبال اتحادیه اروپا وکسب درآمد بهره برداری کند.

ترامپ در گردهمایی انتخاباتی کارولینای جنوبی گفته بود که در صورت تامین نشدن بودجه ائتلاف نظامی ناتو توسط متحدان اروپایی عضو آن، ‌روسیه را تشویق به حمله به آنها می‌کند. چنین رویکردهایی مقامات ناتو و اتحادیه اروپا را در مقابل ترامپ قرار می دهد. ترامپ بر این باور است که کشورهای اروپایی باید هزینه های بیشتری را برای اتلاف نظامی ناتو هزینه کنند یا باید در قبال دفاع آمریکا از اروپا پول پرداخت کنند.

همچنین طبق نظرسنجی اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی»، تنها ۲۷ درصد اروپایی‌ها در ۱۲ کشور این قاره از بازگشت ترامپ خوشحال می‌شوند اما ۵۶ درصد بر این باور هستند که اگر او دوباره رئیس‌جمهور شود «بسیار یا نسبتاً ناامید» خواهند شد.

اما منطقه غرب آسیا با محوریت جنگ غزه و حمایت آمریکا از اسرائیل نقطه تلاقی سیاست های امریکایی با ترامپ به حساب می آید؛ ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود به دلیل سیاست های راست افراطی رویکرد نزدیک را با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیش گرفت. اما اگرچه شرایط جهانی و منطقه در دوران کنونی تغییر کرده است اما به نظر می رسد که بازگشت احتمالی ترامپ می تواند نوعی تداوم راست افراطی نیز در اسرائیل تلقی گردد. در این قالب، میزان حمایت گرایی آمریکا از اسرائیل نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه به صورت فزاینده ای افزایش می یابد.

فرجام سخن اینکه، بازگشت احتمالی ترامپ به عرصه اجرایی آمریکا واجد ویژگی های تداوم و تغییری خواهد بود که می تواند جهان بی ثبات تری را شکل دهد و ترامپیسم جدید نشانه های بیشتری از بازگشت به آشوب امنیتی در جهان ظهور و بروز خواهد داد.

کد خبر 834857
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha