سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

جنگ غزه حقایقی را درباره جو بایدن آشکار کرده از جمله اینکه او هیچگاه حامی حقوق بشر نبوده است.

گاف بایدن

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: کارنامه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، از جمله در ماجرا نسل کشی غزه و قتل جمال خاشقچی خبرنگار سعودی ـ آمریکایی نشان می‌دهد که او هیچگاه آدم حقوق بشر نبوده است.

نهال طوسی کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا و تحلیلگر تارنمای پلیتیکو می‌نویسد: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، عمیقاً به بقای اسرائیل اهمیت می‌دهد. او آماده است تا بیشترین منابع آمریکا را در راستای تامین منافع تل‌آویو در خاورمیانه هزینه کند به رغم اینکه اغلب کارشناسان هشدار می‌دهد تمرکز واشنگتن باید بر روی چین باشد.

جنگ امروز غزه و قتل‌عام اسرائیل (رژیم صهیونیستی) واقعیت‌های بسیاری را درباره جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، آشکار کرده است از جمله اینکه به عنوان یک سیاستمدار هیچ‌گاه دغدغه حقوق بشری نداشته است. پذیرش این مساله ممکن است برای طرفداران بایدن سخت باشد اما در بهترین حالت بایدن نسبت به فجایع حقوق بشری به ابراز تاسف بسنده کرده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود که حقوق بشر را به بخش مرکزی سیاست خارجی خود تبدیل می‌کند، وعده‌ای که هیچگاه محقق نشد.


بیشتر بخوانید:

جو بایدن زمان توافق آتش‌بس در غزه را اعلام کرد؟ + جزئیات

گزارش شوکه کننده قحطی در غزه ؛ از خوردن اسب تا گیاهان


بایدن در ماجرای قتل خاشقچی نیز گرچه وعده داده بود که عربستان سعودی را به ‌عنوان عامل این جنایت تنبیه خواهد کرد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که ماجرای سفر پرحاشیه‌اش به جده در سال ۲۰۲۲ انتقادهای زیادی را در پی داشت. دولت آمریکا محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، را مسئول قتل خاشقچی می‌شناسد. خاشقچی که زمانی با واشنتگن پست همکاری می‌کرد در سفارت عربستان در استانبول به قتل رسید. فرد رایان، سردبیر ارشد روزنامه واشنگتن‌پست در آن سفر بایدن را شرم‌آور خوانده بود.

نهال طوسی می‌نویسد:‌ در گفت‌وگوهایی که در چند روز گذشته با تقریباً ۱۰فعال حقوق بشری داشتم دریافتم که اغلب آنان به‌ویژه در جوامع آمریکایی عرب و مسلمان از بی‌میلی بایدن برای پایان جنگ در غزه ناراحت هستند نسبت به این مساله احساس خیانت می‌کنند. آن‌ها عمیقا عدم تمایل بایدن به تغییر سیاست آمریکا برای فشار بر اسرائیل را شوکه کننده می‌دانند. همین‌طور که بحران انسانی در غزه فاجعه‌بار تر می شود انتقادها از بایدن نیز بالا گرفته و بسیاری این روزها در وانشگتن او را متهم می کنند که برای جان فلسطینیان ارزشی قائل نیست. برخی از این نیز فراتر رفته‌اند و می‌گویند که اعتراض خود را پای صندوق رای نشان خواهند داد و به او رای نخواهند داد. بر همین اساس پیش‎بینی‌ها از وضعیت شکننده بایدن در ایالت‌هایی چون میشیگان خبر می‌دهند که جامعه بزرگ عربی آمریکایی دارند.

کد خبر 835253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha