دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

شاید خیلی از شما ندانید که ‌پسته، این آجیل خوشمزه و خوشرنگ، یک روز از سال را در جهان به‌خود اختصاص داده است.

پسته

به گزارش همشهری آنلاین، امروز ۲۶‌فوریه، به‌عنوان روز جهانی پسته نامگذاری شده و در برخی‌ کشورها به‌ویژه آمریکا، برای بزرگداشت این گیاه خارق‌العاده و مغذی، جشن‌هایی در روز جهانی پسته برگزار می‌شود.

اما این میوه که در چین به آن «آجیل شاد» می‌گویند و در خاورمیانه با عنوان «آجیل خندان» شناخته می‌شود، سرچشمه‌اش در ایران بوده و ایرانی‌ها کاشت پسته را از هزاران سال پیش آغاز کرده‌اند.

ماجرا از این قرار است که با گسترش روابط کشورها در قرن اول میلادی، پسته به امپراتور روم معرفی می‌شود. پس از آشنایی ایتالیا و کشورهای دیگر اروپایی ازجمله یونان و اسپانیا با این گیاه، در سال‌های ۱۸۸۰‌میلادی، پسته توسط مهاجران به آمریکایی‌ها شناسانده می‌شود و واردات آن به این کشور اوج می‌گیرد.

از دهه‌ ۱۹۳۰‌میلادی به بعد پسته در آمریکا بسیار محبوب شده و بذر آن از ایران به کالیفرنیا برده می‌شود. در سال‌های‌۱۹۴۰ با اختراع بستنی پسته‌ای توسط جیمز دبلیو پارکینسون از فیلادلفیا، این مغز خوش‌طعم در آمریکا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و خوراکی پرطرفداری می‌شود و حالا هم یک روز جهانی به آن اختصاص داده شده است.

بیشتر بخوانید:

با همه اینها بهترین انواع پسته، دقیقا همان پسته خندان خوشرنگ و لعاب در سرزمین ما کشت می‌شود، بسیاری از کشورهای جهان از اروپا گرفته تا آمریکا بهترین ارقام پسته را از ایران وارد می‌کنند و تا چند سال پیش ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول بود.

این طلای سبز که البته قیمتش هم سر به فلک می‌زند، خواص فراوانی دارد و شاید یکی از علل محبوبیتش همین باشد. این گیاه دارای ویتامین B۶، منگنز، تیامین، فیبر و فسفر است و آنتی‌اکسیدان دارد و یکی از بهترین منابع تأمین انرژی است.

کد خبر 834722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha