اندیس گلیسمی (GI) یک شاخص تغذیه‌ای است که برای اندازه‌گیری میزان تأثیر غذاهای مختلف بر قند خون استفاده می‌شود. غذاهایی که دارای اندیس گلیسمی کمتری هستند

(مثل غلات سبوس‌دار) میزان قند خون را کمتر از غذاهای با اندیس گلیسمی بالاتر مثل نان‌های سفید و غلات آماده‌ای که از آرد سفید و شکر درست شده اند، بالا می‌برند.

بعضی متخصصین بر این باورند که خوردن غذاهایی با اندیس گلیسمی پایین می‌تواند ابزاری برای پیشگیری و مهار چاقی باشد، چرا که غذاهایی با اندیس گلیسمی پایین، بیشتر احساس سیری و رضایت در فرد را ایجاد کرده و اینگونه است که شاید از دریافت کالری روزانه بکاهد.

محققین دانشگاه آکسفورد بروکس انگلیس، تأثیر غذاهای با اندیس گلیسمی‌کم، متوسط و زیاد در وعدة صبحانه بر کل کالری روزانه را بررسی کرده‌اند. تعداد 37 بچه در سنین 9 تا 12 سال که معمولاً صبحانه و ناهار را در مدرسه می‌خورند در این تحقیق شرکت کردند، و به 2گروه تقسیم شدند.

هر هفته یک گروه از بچه‌ها یکی از این 3نوع صبحانه را برای 3روز متوالی دریافت می‌کردند. محتویات این3 نوع صبحانه از این قرار بود: 1) صبحانه با اندیس گلیسمی پایین از میان سریال (غلات آماده) سبوس‌دار، یک نوع برشتوک آجیلی، بلغور جو، یا نان سبوس‌دار حق انتخاب داشتند.2) یک صبحانه با اندیس گلیسمی پایین به همراه شکر 3) یک صبحانه با اندیس گلیسمی بالا با حق انتخاب از میان انواع سریال‌های شکر دار صبحانه یا نان سفید.

تمام این صبحانه‌ها شامل شیر و آب میوه هم می‌شوند. به بچه‌ها گفته شده بود که تا وقت ناهار چیزی جز آب و کمی میوه نخورند. سپس محققین میزان دریافت انرژی را طی وعدة ناهار اندازه‌گیری کردند.

نوع صبحانه دریافتی بچه‌ها، تأثیر شگرفی بر میزان کالری دریافتی در وقت ناهار داشت. بچه‌هایی که صبحانه‌ای با GI پایین همراه شکر دریافت کرده بودند، کالری کمتری را نسبت به بچه‌هایی که صبحانه با GI بالا یا صبحانه معمول خانگی خورده بودند، دریافت کردند.

با اینکه صبحانه با GI بالا را خوشمزه‌تر از صبحانه‌های GI پایین دانستند اما بچه‌ها بعد از دریافت صبحانه با GI بالا زودتر احساس گرسنگی کرده و کالری بیشتری را در وقت ناهار می‌طلبیدند.

نتیجه:خوردن صبحانه با GI پایین می‌تواند بچه‌ها را برای مدت طولانی‌ترسیر نگه دارد و کل کالری دریافتی را کاهش بدهد. غذاهای با اندیس گلیسمی پایین شامل غذاهای پر فیبر از جمله سریال‌های سبوس‌دار، بلغور جو، نان‌های سبوس‌دار، میوه‌هایی همچون توت و سیب هستند.

اگر فرزند شما از آن دسته بچه‌هایی است که به دفعات متعدد قبل از ناهار احساس گرسنگی می‌کند، افزودن یا جایگزین کردن بعضی غذاهای با اندیس گلیسمی پایین به جای آنهایی که دارای اندیس گلیسمی بالا هستند در وعده صبحانه، می‌تواند احساس سیری طولانی‌تری را برای فرزندتان بدنبال داشته باشد.

همچنین اگر پزشک کودک شما تشخیص داده که او دارای اضافه وزن یا مبتلا به چاقی است، ممکن است این توصیه را نیز بکند که به‌منظور کاهش کل کالری دریافتی غذاهای با GI پایین را وارد رژیم غذایی کودک کنید.

اگر سؤالات دیگری در مورد اندیس گلیسمی و سایر جنبه‌های رژیم غذایی فرزندتان دارید، با پزشک متخصص یا کارشناس تغذیه در میان بگذارید.

 ترجمه: طلوع ملاباشی

کد خبر 83460

برچسب‌ها