یکی از تأسیسات معروف به‌ یادگار مانده از دوران جنگ جهانی دوم در محله اوین، استخر هندی‌ها است. استخری که روزگاری محل استقرار متفقین در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران و به دنبال آن تهران بود. ماجرای ساخت استخر هندی‌ها حکایت جالبی دارد.

استهر هندی ها

همشهری آنلاین- بهاره خسروی :مکان استخر هندی‌ها در گذشته، یکی از ۹ بنه (کشتزار) صحرایی اوین محسوب می‌شده، در روستای باغ‌چاله یا قلقله قرار داشت و بقایای آن هنوز در همسایگی شهرک آتی‌ساز و هتل‌های اوین و آزادی باقی‌ مانده است.

سید مهدی اعرابی‌ درباره تاریخچه احداث این استخر در محل استقرار متفقین و سربازان جنگ جهانی دوم چنین تعریف می‌کند: «بنه صحرایی باغ‌چاله در جنوب غربی قریه اوین و همجوار مسیر رودخانه اوین-درکه در شمال اراضی ونک (شهرک نیایش کنونی) قرار داشت. این بنه صحرایی از قدیم‌الایام به داشتن باغ‌های پرمحصول با میوه‌های تابستانی و محل کشت و کار کشاورزی مشهوربود تا اینکه متفقین در دوران جنگ جهانی دوم – جنگی که از شهریور ۱۳۱۸ تا شهریور ۱۳۲۴ بیشتر کشورهای جهان و نیز همه قدرت‌های بزرگ را درگیر کرد - تهران را اشغال کردند.»

اعرابی‌ می‌افزاید: «بهانه اشغال هم با وجود اعلام بی‌طرفی ایران در این جنگ بزرگ،حضور کارشناسان آلمانی در ایران بود، آن هم درست وقتی آلمان به شوروی حمله کرد؛ در حالی که همان موقع در تهران، مردم کم و بیش می‌گفتند دلیل تجاوز نظامی سربازان متفقین گستردگی مرز کشور ما با اتحاد جماهیر شوروی است. به هر حال، در این زمان، نظامیان آمریکایی در امیرآباد و خوابگاه امروزی دانشگاه تهران مستقر شدند و نیروهای انگلیسی که اغلب هندی بودند موقتا در صحرای باغ‌چاله اوین جای گرفتند.»

به گفته این شمیران‌پژوه، نیروهای انگلیسی برای شست‌وشوی حیوانات‌شان - مثل اسب، قاطر – و استفاده از آب، استخر بزرگی در این محدوده درست کردند که آبش از قنات همجوار آن سرچشمه می‌گرفت. این استخر به همین دلیل، میان اهالی به استخر هندی‌ها معروف شد.

کد خبر 833481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha