مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

این فقط ما ایرانی‌ها نیستیم که با شنیدن اسم «قطاب» یا دیدنش چشم‌های‌مان برق بزند و دهانمان آب بیفتد.

قطاب

به گزارش همشهری آنلاین، این شیرینی خوشمزه حالا طرفداران زیادی در کل جهان دارد و با اینکه سوغات یزد است و به‌عنوان میراث ناملموس این استان ثبت ملی شده، اما امروزه در قنادی‌های شهرهای مختلف هم قطاب پیدا می‌شود.

سایت تخصصی «اطلس‌مزه» که در زمینه انواع غذاها و خوردنی‌ها پژوهش می‌کند و شهرتی جهانی دارد، به تازگی لیست برترین «شیرینی‌های سرخ شده» جهان را منتشر کرده که در این لیست قطاب در بین ۵۰ شیرینی برتر جهان قرار گرفته و رتبه ۴۷ را به‌دست آورده است.

این سایت در توضیح چگونگی پخت قطاب نوشته: «شیرینی قطاب، نوعی دسر پخته شده از خمیر گندم است که داخل خمیر آن را با مغز بادام یا مغزهای دیگر پر می‌کنند. این شیرینی‌ها را سخاوتمندان به دارچین، گلاب، هل و شکوفه پرتقال هم آغشته می‌کنند و بعد به شکل مدور یا هلالی در می‌آورند. قطاب اندازه‌ای کوچک دارد و با پودر شکر تزیین می‌شود. این شیرینی در بسیاری از جشن‌ها و مناسبت‌های ایرانی استفاده می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

این را هم ما اضافه کنیم که قطاب، مثل شیرینی پادرازی، برنجی و بسیاری دیگر از شیرینی‌های ایرانی در استان‌های مختلف به سبک‌های متفاوتی تهیه می‌شود که ۲ نوع اصلی آن «قطاب یزدی» و «قطاب کرمانی» است. نوع سومی هم به نام «قطاب عسلی» وجود دارد که به جای پودر قند از عسل برای شیرین کردن آن استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که در لیست شیرینی‌های سرخ شده سایت اطلس‌مزه، «بامیه» هم که یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین شیرینی‌های ایرانی است و بیشتر در ایام ‌ماه رمضان استفاده می‌شود، در رده ۴۲ قرار دارد اما نه به نام ایران، بلکه به نام ترکیه و با عنوان تولومبا ثبت شده است.

قطاب، کام جهان را شیرین کرد


کد خبر 833324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha