با افزایش بارش‌ها در فصل زمستان،تنور تفریح و بازی‌های زمستانی هم داغ می‌شود و مردم می‌توانندبه سمت تفرجگاه‌هاومجموعه‌های تفریحی و ورزشی مانند پیست‌های اسکی بروند. اماکنی که حضور در آنجا و نقاط برفگیر فقط به اسکی محدود نمی‌شودو تفریح‌هاتی از قبیل برف‌بازی، کوهنوردی و ... هم در دسترس مردم قرار می‌دهد.

پیست اسکی

همشهری - سعیده مرادی: اگر دلتان می‌خواهد اسکی را تجربه کنید کافی است به تفریحگاه‌های برفی بروید و در پیست‌های اسکی حضور یابید. پیست‌هایی که فاصله چندانی با شهر تهران ندارند و یک روز به یادماندنی را برای گردشگران به یادگار خواهند گذاشت.

پیست اسکی توچال

یکی از برفگیرترین پیست‌های اسکی کشور است که در سال۱۳۵۵ افتتاح شده و در فاصله ۵کیلومتری از میدان تجریش، تجربه هیجان اسکی را برای همه امکان‌پذیر کرده است.

اولین پیست برفگیر کشور

تنها پیست اسکی فعال توچال که به نام قله هم شناخته می‌شود، در ایستگاه هفتم قرار دارد. این پیست ۱۲۰۰متر طول دارد و از قله توچال در ارتفاع ۳۸۵۰متری آغاز می‌شود و قسمت انتهایی آن به هتل توچال در ارتفاع ۳۵۵۰متر می‌رسد؛ این مکان به نخستین پیست برفگیر کشور هم معروف است.

میزبانی از خانواده‌ها و حرفه‌ای‌ها

ایستگاه۷ توچال با داشتن تله‌کابین، ۲تله‌سی‌یژ و ۲تله‌اسکی بشقابی میزبان علاقه‌مندان به کوهپیمایی و اسکی سواری است. در این پیست شرایط اسکی‌بازی برای کودکان هم فراهم است و یک باشگاه نیز وجود دارد که اسکی را به افراد مبتدی و علاقه‌مندان آموزش می‌دهد. در ایستگاه۷ به افرادی که تجهیزات ندارند، وسایل مورد نیاز اسکی اجاره داده می‌شود.

نشانی: انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، ایستگاه ۷ تله‌کابین

چطور برویم: پس از حرکت در مسیر بزرگراه چمران شمال، وارد خیابان یمن شوید و راهتان را از خیابان ولنجک ادامه دهید تا به ورودی مجموعه توچال برسید.

امکانات رفاهی: رستوران، هتل، نمازخانه، فروشگاه لوازم اسکی و کوهنوردی و سرویس بهداشتی

ساعت فعالیت: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۵ تا ۲۳ و روزهای پایانی و تعطیل از ساعت ۴ تا ۲۳

هزینه اسکی (هر ساعت) : شنبه‌ها۳۰۰هزار تومان، یکشنبه تا چهارشنبه ۳۵۰هزارتومان و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ۳۹۵هزار تومان

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: اسکی سواری و کوهپیمایی

پیست های اسکی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری این روزها هستند ؛ هیجان در پیچ و خم‌ ارتفاعات

پیست آبعلی

قدیمی‌ترین پیست اسکی تهران در شرق پایتخت و محل تولد اسکی نوین و بنیان ورزش اسکی در ایران هم است. از طرفی نخستین پیست مجهز به دستگاه‌های بالابر کشور نیز محسوب می‌شود.

پیست‌های فعال

آبعلی، ۴پیست خصوصی و یک پیست دولتی دارد اما امسال تنها ۳پیست خصوصی آن به نام‌های افشار بزرگ، افشار کوچک و خلیل فعال هستند. این مجموعه در بازه کوتاهی از سال، شرایط مناسبی برای اسکی سواری دارد که به روزهای پربرف فصل زمستان محدود می‌شود.

امکانات جانبی

این مجموعه یک تله‌کابین، ۵تله‌اسکی بشقابی، یک تله سی‌یژ و ۳تله‌اسکی چکشی هم دارد که در کنار باشگاه‌های تنیس، سوارکاری و کایت‌سواری به مراجعان خدمات ارائه می‌کنند. از مزیت‌های دیگر این پیست نیز مدرسه اسکی مجهز است که دوره‌های آموزشی آن توسط مربیان رسمی فدراسیون اسکی ایران به مبتدیان ارائه می‌شود.

نشانی: انتهای بزرگراه شهید بابایی شرق، جاده دماوند - آبعلی

چطور برویم: از شرقی‌ترین محدوده تهران وارد جاده دماوند شوید و پس از گذر از جاجرود، پردیس و رودهن، به جاده هراز- آبعلی بروید؛ در مسیر، تابلوهای راهنما شما را به مقصد می‌رساند.

امکانات رفاهی: هتل، رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی

ساعت فعالیت: ۷ تا ۱۵

هزینه اسکی(هر ساعت) :۵۰۰هزار تومان

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: سورتمه و تیوپ سواری، اسکی

پیست های اسکی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری این روزها هستند ؛ هیجان در پیچ و خم‌ ارتفاعات

پیست اسکی دیزین

عنوان بزرگ‌ترین پیست ایران را یدک می‌کشد و نخستین پیست اسکی ایران است که پس از تأیید فدراسیون جهانی اسکی، عنوان بین‌المللی به‌خود گرفته است.

در زمره مرتفع‌ترین پیست‌های اسکی

پایین‌ترین نقطه پیست به روستای گاجره می‌رسد که در ارتفاع ۲هزار و۶۰۰متری است و بالاترین نقطه آن در قله سی‌چال با حدود ۳هزار و۶۰۰متر ارتفاع قرار دارد و از اواسط فصل پاییز تا اواسط فصل بهار شرایط مناسبی برای اسکی در این پیست فراهم است. این پیست از بخش‌های مبتدی، حرفه‌ای، اسنوپارک، چمن و «یو» تشکیل می‌شود که در هریک از آنها می‌توانید اسکی سرعتی، نمایشی و تفریحی را تجربه کنید.

مقصد ۴فصل

دیزین ۴تله‌کابین، ۲ تله سیژ، ۹تله‌اسکی بشقابی و یک تله ‌اسکی چکشی دارد. برخلاف بعضی از پیست‌ها، استفاده از برد اسکی در آن مجاز است. همین موضوع باعث شده تا تعداد علاقه‌مندانِ به تفریح‌های برفی در دیزین، اغلب بیشتر از دیگر پیست‌ها باشد که در آن مدرسه اسکی هم برای آموزش مبتدیان وجود دارد. البته داشتن یک پیست چمن به طول ۶۵۰متر باعث شده تا در فصل تابستان هم چراغ تفریح و ورزش در این دیزین روشن باشد.

نشانی: جاده چالوس، ۶کیلومتری ولایت رود، مجموعه تفریحی و رفاهی دیزین

چطور برویم: در مسیر لواسان- فشم حرکت کنید و بعد از گذر از میگون و ۳۰دقیقه رانندگی، می‌توانید به پیست دیزین برسید.

امکانات رفاهی: هتل، کلبه‌های اقامتی، مراکز خرید، نمازخانه، باشگاه‌های ورزشی و رستوران

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت۸:۳۰ تا۱۷:۳۰

هزینه اسکی: روزهای شنبه تا چهارشنبه۱۵۰هزار تومان و در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل ۱۸۰هزار تومان

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: اسکی در برف و چمن، کارتینگ و پارک آبی

پیست های اسکی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری این روزها هستند ؛ هیجان در پیچ و خم‌ ارتفاعات

پیست اسکی شمشک

سال۱۳۳۷ شروع به فعالیت کرده و در روزهایی که مسیر جاده دیزین مسدود می‌شود، بهترین گزینه برای اسکی‌بازان است.

دیواره شمشک اینجاست

ارتفاع بالاترین نقطه پیست شمشک از سطح دریا۳۰۵۰متر و پایین‌ترین نقطه آن۲۵۵۰متر است. این مجموعه بین‌المللی بوده و تمام استانداردهای لازم را دارد؛ همچنین از ۲پیست اصلی آفتاب و مهتاب تشکیل می‌شود و بیشتر شهرتش را هم مدیون همین ۲پیست و شیب زیاد آنهاست که به دیواره شمشک هم معروفند. البته شمشک یک پیست اسکی مبتدی و یک پیست اسکی شب هم دارد.

میزبانی از کودکان و بزرگسالان

در پیست شمشک ۲دستگاه تله‌اسکی بشقابی به‌همراه ۲تله‌اسکی چکشی و ۲تله سیژ وجود دارد و به نورافکن زرد برای اسکی در شب مجهز است. در این مجموعه همه گروه‌های سنی حتی کودکان و نوجوانان مبتدی هم می‌توانند اسکی سواری کنند؛ از آنجا که دمای این منطقه همیشه سرد است، همراه داشتن لباس گرم برای گردشگران الزامی است.

نشانی: بزرگراه شهید بابایی، جاده لشگرک، جاده فشم- شمشک

چطور برویم: به سمت جاده لواسان- فشم بروید و سپس به سمت فشم راه را ادامه دهید. پیست اسکی شمشک بعد از میگون قرار دارد.

امکانات رفاهی: هتل، کلبه‌های اقامتی، رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت۸:۳۰ تا۱۷:۳۰ و ۱۸ تا ۲۲

هزینه اسکی (ساعتی) : روزهای شنبه تاچهارشنبه۱۵۰هزار تومان و در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل۱۸۰هزار تومان

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: اسکی سواری، اسنوبل

پیست های اسکی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری این روزها هستند ؛ هیجان در پیچ و خم‌ ارتفاعات

پیست اسکی دربندسر

این مجموعه در سال۱۳۶۱ فعالیتش را شروع کرده و نسبت به سایر پیست‌های تهران و اطراف آن جدیدتر است. دربندسر را می‌توان تنها پیست ایران نامید که دستگاه برف‌ساز دارد.

پذیرای رقابت‌های بین‌المللی

ارتفاع پیست دربندسر از ۲۶۰۰متر آغاز می‌شود و در قسمت بام به بیش از ۳هزار متر از سطح دریا می‌رسد. این مجموعه سال۱۳۵۷ توسط تعدادی از علاقه‌مندان اسکی و ساکن منطقه شمشک و دربندسر ساخته شده و در سال۶۱ کار خود را با عنوان «پاپا» آغاز کرد. سال۱۳۸۷ هم از طرف فدراسیون جهانی اسکی، عنوان بین‌المللی را گرفت و تا به امروز بارها میزبان رقابت‌های لیگ بین‌المللی اسکی بوده است. در این مجموعه حرفه‌ای‌ها می‌توانند از ارتفاع ۳هزار متری هم بالاتر بروند و هیجان بیشتری از اسکی تجربه کنند؛ چون در ارتفاع بالای ۳هزار متر شیب بیشتر می‌شود. دربندسر ۲پیست دیگر هم دارد؛ یکی برای تازه کارهاست که مسیر آن تا قسمت حرفه‌ای فاصله دارد و دیگری پیست شب که تنها مناسب حرفه‌ای‌هاست.

فعالیت شبانه‌روزی

فصل مناسب برای اسکی در «دربندسر» اغلب از اواسط آذر تا اواخر فروردین‌ماه است و می‌توان سوار بر تله سیژهای ۴نفره یا ۲نفره شد و در نهایت تا ارتفاع هزار و۱۱۰متری بالا رفت. برای رسیدن به ارتفاع بالاتر باید سوار بر تله سیژهای ۱۲نفره شد. تله‌اسکی‌های بشقابی و چکشی هم در این مجموعه وجود دارد. شب‌ها هم چراغ این پیست روشن است و حال و هوای خاصی به‌خود می‌گیرد. در کنار اینها در این پیست از ۵دستگاه پیست‌کوب و یک دستگاه برف‌ساز هم استفاده می‌شود و این قابلیت را دارد که برف در دمای صفر درجه در۱۳۰۰متر طول، عرض۱۰۰متر و ارتفاع۵۰سانتی‌متر تولید کند؛ برای همین حتی اگر برف زیادی نبارد هم این پیست فعال است.

نشانی: رودبارقصران، شهر شمشک، روستای دربندسر

چطور برویم: پس از ورود به جاده لواسان- فشم، حدود ۵۵کیلومتر رانندگی کنید تا به روستای دربندسر برسید؛ باگذر از اینجا پیست دیده می‌شود.

امکانات رفاهی: رستوران و سرویس بهداشتی

ساعت فعالیت: از ساعت ۸ تا ۱۵ و ۱۵ تا ۲۱ (ویژه شب)

هزینه اسکی (هر ساعت) : شنبه تا چهارشنبه ۵۰۰هزار تومان و پنجشنبه و جمعه ۶۵۰هزار تومان

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: اسکی سواری برای همه گروه‌های سنی

پیست های اسکی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری این روزها هستند ؛ هیجان در پیچ و خم‌ ارتفاعات

کد خبر 832366
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    دوست عزیزدربندسر و شمشک هر دو به نام شهر شمشک دربندسر میباشد .اگر غرض شخصی ند ارید.دربندسر روستا نیست (شهر شمشک دربندسر ) لطفا اصلاح نمایید