جمعه ۸ دی ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

سارا شاپوری: در ماه چند بار کوه می‌روید؟ نه، بگذارید جمله‌ام را تصحیح کنم. در سال چند بار کوه می‌روید؟

آخرین خاطره‌ای که از کوه رفتن‌تان دارید به چه زمانی برمی‌گردد؟ شما هم از افرادی هستید که وقتی می‌خواهند خاطره‌ای از کوه رفتن‌شان تعریف کنند، می‌گویند: «چند وقت پیش آره، حدود دو ماه پیش بود...» و بعد خاطره‌شان را تعریف می‌کنند. خب، «تنبلی نکنیم». تعطیلات آخر هفته را همراه خانواده به کوه بروید. اگر چند وقت است کوه نرفته‌اید، در بین راه استراحت کنید. کوه رفتن در شرایط عادی ابزار خاصی نمی‌خواهد ولی این روزها کوه‌ها برفی است، پس کفش مناسب بپوشید. یادتان نرود که خوراکی‌هایی که در دست دارید، بردارید. خوردن میوه بالای کوه خیلی لذت‌بخش است.
یکی از کوه‌هایی که بیشتر خانواده‌ها می‌روند، توچال است. دامنه جنوبی البرز به نام «توچال» معروف است. برای رسیدن به توچال، می‌توانید از مسیر تجریش یا ولنجک بروید. البته بیشتر کسانی که می‌خواهند به توچال بروند مسیر تجریش را انتخاب می‌کنند. وقتی به تجریش رسیدید، سوار ماشین‌های سربند شوید. از سربند تا توچال هم راهی نیست. مشهورترین و پررفت و آمدترین پناه‌گاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال از شرق به غرب است. اسم این پناه‌گاه‌ها کلک‌چال، شروین، شیرپلا، توچال، اسپیدکمر و ‌پلنگ‌چال است. همه این پناه‌گاه‌ها رو به تهران است.
در مسیر توچال کافه‌های زیادی قرار دارد. خود و خانواده‌تان را به خوردن چای و نسکافه داغ دعوت کنید. بعضی کوه‌نوردها، آش محلی کافه‌های توچال را ترجیح می‌دهند. علاوه بر تله‌سی‌یژ کوچکی که در منطقه دربند قرار دارد، تله‌کابین توچال بالابر صندوقی دارد. ایستگاه سوم این تله‌کابین در ارتفاع دو هزار متری، ایستگاه پنجم، در ارتفاع سه هزار متری و ایستگاه هفتم در ارتفاع 3700 متری از سطح دریاست. پیست توچال در ایستگاه پنج این کوه است. «تنبلی نکنیم»، در ایستگاه پنج، از تله‌کابین پیاده شوید. مواظب کودکان باشید، آن‌ها در روزهای برفی به مواظبت بیشتری احتیاج دارند. وقتی به کوه می‌روید لباس‌های بلند نپوشید. بارانی و پالتوهای بلند را در روزهای برفی، داخل شهر استفاده کنید. خوردنی‌هایی که دوست دارید بردارید، اما نه آن قدر زیاد که کیف‌تان را سنگین کند. خوردن خرما، انجیر خشک، برگه‌‌های میوه و خوراکی‌هایی مانند این‌ها انرژی شما را در کوه تامین می‌کند.
تله‌کابین توچال که نزدیک قله است، سه روز در هفته باز است. روزهای شنبه، پنج‌شنبه و جمعه، این تله‌کابین باز است. البته می‌توانید با شماره 4-22404001 تماس بگیرید، کارکنان این تله‌کابین در همه روزهای هفته پاسخ‌گوی شما هستند. در انتهای ایستگاه پنج که مجهز به دو پیست اسکی برای ورزش‌‌کاران تازه کار و حرفه‌‌ای است، چندین رستوران و محل استراحت قرار دارد. این رستوران‌ها با خوردنی‌های متنوع منتظر شما هستند، نوش جان!در پیست توچال دو تله اسکی بشقابی و تله‌سی‌‌یژ است. این پیست زیرنظر بنیاد مستضعفان و جانبازان فعالیت می‌کند.

برای کوه‌های برفی
- دست هم‌دیگر را نگیرید. وقتی در کوه دست هم‌دیگر را می‌گیرید، دیگر خودتان کنترل راه رفتن‌تان را ندارید. البته، این شامل حال کودکان نمی‌شود. کودکان به مواظبت بیشتری احتیاج دارند، اما می‌توانید به جای این که دست نوجوان‌های خانواده را بگیرید، آن‌ها را راهنمایی کنید.
- اول پاشنه پای‌تان را زمین بگذارید. با پنجه پا روی برف راه نروید. اول جایی را که می‌خواهید پای‌تان را بگذارید، انتخاب کنید، بعد قدم بردارید. پای‌تان را روی یخ نگذارید.
- از مسیرهایی بروید که بیشتر افراد می‌روند. در کوه شعبده‌بازی نکنید. رفتن از مسیرهای یخ زده و خطرناک، به ضرر شماست.
- خوش اخلاق باشید. این حرفی است که هفته گذشته هم زدیم. یک روز با هم بیرون آمده‌اید، به خودتان خوش بگذرانید.

کد خبر 12081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز