اعضای شورای شهر در جریان بررسی اصلاحیه عوارض مشاغل سیار و بی‌کانون در رابطه با دستفروش‌ها، مشاغل سیار غیرموتوری و دکه‌های شهر تصمیم‌های جدیدی گرفتند.

دستفروشان بازار تهران

به گزارش همشهری آنلاین، اصلاحیه عوارض مشاغل سیار و بی کانون پایتخت در دستور کار شورای شهر قرار گرفت، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شهرداری تهران در رابطه با این اصلاحیه گفت: در تبصره یک دوستان پیشنهاد دادند که مبلغ ساماندهی مشاغل به ۱۸ هزار تومان در شبانه روز و نرخ بهره‌برداری هر متر مربع برای مشاغل سیار غیرموتوری و دستفروشی از ۹ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان در روز تعیین شود. ‌این ۱۱ هزار تومان نیز عمدتا هزینه های تأسیس و احداث فضای کار برای دستفروش‌ها است.

او افزود: تبصره هفتم به مصوبه الحاق شده است، این تبصره میگوید شهرداری تهران(شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران) موظف است، ساز و کار مناسب در رابطه با HSE و زیست محیطی مرتبط با فعالیت‌های این شرکت را تهیه و به شورای شهر ارسال کند. تبصره چهارم ضریب خودروهای سوخت رسان را یک در نظر گرفته شده است.

مهدی اقراریان در واکنش به این اصلاحیه گفت: ما از ابتدای دوره تلاش کردیم که دکه های روزنامه فروشی و گل فروشی مجوز جدید ندهیم.

چمران نیز در رابطه با حضور دکه‌های مختلف در شهر توضیح داد: البته ندادن مجوز جدید به دکه‌ها، قانون است و تنها کار ما نیست. نصب هر گونه دکه و کیوسک، ون(موتوری و غیر موتوری) ممنوع است و هر کسی این کار را انجام دهد، تخلف کرده است . باید به شدت از این اقدامات جلوگیری شود، اینکه یک خیابان باریک داریم و در آن دکه میگذارند، درست نیست. مردم هم این خواسته را دنبال نکنند، چرا که اگر به یک نفر دکه بدهند، به همه باید دکه واگذار شود. متأسفانه این دکه‌های حاضر هم مزاحم هستند.

اقراریان، صحبت‌های چمران را اینگونه تکمیل کرد:« ما شاهد هستیم که در سطح مناطق فضاهایی را به این دکه‌ها اختصاص داده‌اند و حتی دکه‌هارا در قالب دیگری ایجاد می‌کنند. این حقی را برای افراد ایجاد می‌کند و سیاست ما را به نحو دیگری دور میزند. خواهش من این است که این موضوع مشخص شود و به گونه ای نباشد که بخشی از فضای شهر در اختیار افرادی بگیرد که قابل بازگشت به شهروندان نباشد،‌ مانند خیابان سی تیر که اصلاحی صورت بگیرد،‌ با چالش روبرو نشود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در تذکری خواست که میزان افزایش عوارض را نسبت به سال قبل مشخص شود،‌ موضوعی که پیرهادی در پاسخ به آن گفت: نرخ هر متر مربع برای مشاغل سیار غیرموتوری و دستفروشی در سال گذشته ۹ هزار تومان بود اما امسال ۱۱ هزار تومان برای هر متر مربع در نظر گرفتیم، یعنی ۲۲ درصد بیشتر شد.

در نهایت این اصلاحیه با اکثریت آراء تصویب شد.

کد خبر 832153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha