۶ سال از شروع جنگ گذشته بود و مردم ایلام روزهای سختی را با مقاومت در برابر دشمن سپری کرده بودند. قرار شد در هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای تلطیف روحیه مردم مسابقه‌ای دوستانه بین تیم‌های منتخب چوار و جوانان ایلام برگزار شود اما هواپیماهای دشمن زمین ورزش را نشانه گرفتند.

شهدای چوار

همشهری آنلاین: ۳۷ سال پیش در چنین ایامی زمین فوتبال چوار شاهد تلخ‌ترین حادثه در تاریخ ورزش جهان بود، حادثه‌ای که هواپیماهای رژیم بعثی عراق ۲۳ بهمن ماه سال ۶۵ در جنایتی وحشتناک و غیرانسانی با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن بخش چوار و ریختن بمب ۱۵ نفر از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند. این واقعه درست زمانی رخ داد که تیم‌های نوجوانان استان ایلام در رقابت‌های قهرمانی کشوری هر سال با کسب یکی از مقام‌های نخست تا سوم جزء سه تیم برتر کشور بودند.

صحرای کربلا در میان زمین

دقیقه ۵۵ بازی، صدای تماشاگران در میان صدای انفجار پی‌درپی گم شد. قیامتی در زمین فوتبال چوار برپا شده بود. بازیکنان سر از پیکر جدا و با بدن‌های تکه پاره شده به زمین افتاده بودند به‌طوری که پیکر برخی از آنان قابل شناسایی نبود. مسابقه فوتبال منتخب چوار و ایلام در دقیقه ۵۵ ناتمام ماند، اما این مسابقه تنها بازی فوتبالی بود که دو تیم برنده و قهرمان شدند. بازی نیمه‌تمام تیم‌های منتخب چوار و ایلام و بمباران این زمین را یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان و یک جنایت تمام‌عیار جنگی است. در این فاجعه ورزشی ۹ بازیکن، یک داور و ۵ تماشاگر به شهادت رسید و ده‌ها نفر نیز به درجه جانبازی نایل آمدند. حسین هزاوه (بخشدار و سرمربی و کاپیتان)، سید محمد زارعی (مدافع و هافبک)، مجتبی ناصری (دروازه‌بان)، یونس تلوکی (هافبک) و علی عباسی (دفاع) شهدای تیم منتخب چوار بودند و از تیم منتخب جوانان ایلام هم جهانگیر کاوه (مهاجم)، محمد کمالوند (مهاجم)، علی نجات کرمی (هافبک) و عبدالرزاق مهدیه (مهاجم) به شهادت رسیدند. حمیدرضا رضایتی که داوری این مسابقه را برعهده داشت نیز به شهادت رسید. در میان تماشاچیان نیز چند نوجوان و کودک به‌نام‌های مراد آذرخش ۱۵ ساله، امجد حیدری ۱۳ ساله، خلیل مظفری ۸ ساله، محمد جواد مظفری ۷ ساله و سجاد مظفری ۵ ساله به شهادت رسیدند.

از تلخ ترین بازی فوتبال ایران چه می دانید؟ | جنایت هولناک صدم وسط زمین فوتبال

«مستطیل قرمز» صدای مظلومیت شهدای فوتبالیست

فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی، روایتی داستانی از بمباران زمین بازی فوتبال چوار توسط جنگنده‌های رژیم بعثی عراق است. حسین و حسن صیدخانی برای اینکه صدای مظلومیت شهدای فوتبالیست را به گوش جهان برسانند، به‌رغم همه مشکلات، این فیلم را ساختند؛ فیلمی که مورد تقدیر مقام‌معظم‌رهبری قرار گرفت و مدال بلورین و لوح زرین از جشنواره جهانی فیلم میلان را در سال ۲۰۱۹ دریافت کرد. برادران صیدخانی متولد ۱۳۶۶ در شهر ایلام هستند و ساخت این فیلم سینمایی را برمبنای روایت بازماندگان بمباران زمین چمن چوار ایلام ساخته‌اند.

از تلخ ترین بازی فوتبال ایران چه می دانید؟ | جنایت هولناک صدم وسط زمین فوتبال

تشکر رهبر انقلاب از سازندگان فیلم «مستطیل قرمز»

رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی ۲ سال پیش در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۳ هزار شهید استان ایلام، بمباران مسابقه فوتبال در ۲۳بهمن ۱۳۶۵ را یادآور مظلومیت شهدای ورزشکار خواندند و با بیان اینکه صدام این جنایات را به پشتوانه مدعیان جهانی حقوق‌بشر انجام می‌داد، افزودند: «نویسندگان و هنرمندان، این بیان حقایق را در ابعاد جهانی معرفی، و مدعیان دروغین حقوق بشر را رسوا کنند.» همچنین امسال در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای ورزشکار از فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» نام بردند و از تولیدکنندگان این فیلم تشکر و تأکید کردند: «بیان حقایق، با آثار هنری کار لازمی است که باید با قوت انجام شود.»

کد خبر 832143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha