فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی، روایتی داستانی از بمباران زمین بازی فوتبال چوار در روز ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ است؛ جنایتی که توسط جنگنده‌های رژیم بعثی عراق رقم خورد و منجر به شهادت ۱۰بازیکن، ۳ کودک، یک داور و یک تماشاگر شد.

مستطیل قرمز

همشهری آنلاین، شهره کیانوش‌راد : حسین و حسن صیدخانی برای اینکه صدای مظلومیت شهدای فوتبالیست را به گوش جهان برسانند، به‌رغم همه مشکلات، این فیلم را ساختند؛ فیلمی که مورد تقدیر مقام‌معظم‌رهبری قرار گرفت و مدال بلورین و لوح زرین از جشنواره جهانی فیلم میلان را در سال ۲۰۱۹ دریافت کرد. برادران صیدخانی متولد ۱۳۶۶ در شهر ایلام هستند و ساخت این فیلم سینمایی را برمبنای روایت بازماندگان بمباران زمین چمن چوار ایلام ساخته‌اند. آنها در گفت‌وگو با همشهری، برایمان از سختی‌های پیش‌روی ساخت فیلم‌های دفاع‌مقدس می‌گویند.


معرفی ابعاد مختلف حماسه ۸ سال دفاع‌مقدس یکی از اهداف هنرمندانی است که دغدغه کار در این حوزه را دارند. ساخت چنین فیلم‌هایی با چه مشکلاتی همراه‌است؟
حسین صیدخانی: متأسفانه وقتی برای ساخت کارهایی با موضوع دفاع‌مقدس قدم برداریم، مسیری سخت‌تر و دشوارتر از زمانی که بخواهیم راجع به موضوعات دیگر فیلم بسازیم پیش پایمان قرار می‌گیرد؛ از اخذ مجوز گرفته تا مراحل تولید و نمایش با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شویم. انگار اتفاقاتی دست‌به‌دست هم می‌دهند که فیلمساز نتواند به راحتی کار تولید را پیش ببرد. متأسفانه در مسیر ساخت و تبلیغ این فیلم متوجه شدیم که متولیان فرهنگی آنگونه که باید حمایت نمی‌کنند. ما خودمان روستا به روستا و شهر به شهر می‌رویم فقط برای اینکه نسل جوان و نوجوان را با گوشه‌ای از آنچه در جنگ تحمیلی اتفاق افتاده آشنا کنیم. نهادها و مراکز فرهنگی بودجه‌های کلانی در اختیار دارند، اما آنطور که باید پای کار نمی‌آیند. ما خودمان اهل ایلام هستیم و در جریان مشکلات زمان جنگ‌تحمیلی هستیم. تحقیق و پژوهش برای ساخت این فیلم سینمایی حداقل ۷ ماه زمان برد. نویسنده و محقق در منطقه حضور پیدا کردند و روایت بمباران چوار را از زبان بازماندگان شنیدند. فیلمنامه‌ «مستطیل قرمز» دقیقاً مطابق با واقعیت است و هیچ‌گونه خیال‌پردازی و قصه‌پردازی در آن وجود ندارد و همه از واقعیت وام گرفته شده است.

روایت مظلومیت شهدای فوتبالیست | پرده برداری از جنایات رژیم بعثی در زمین فوتبال چوار



دلیل این‌همه سختی در راه ساخت یک‌فیلم با موضوع دفاع‌مقدس را چه می‌دانید؟ آیا حمایت یا شناخته شدن یک فیلم به شهرت کارگردان یا بازیگران مرتبط است؟
حسن صیدخانی: اینکه کارگردان یا سازنده‌ چهره باشد و انحصار فیلم در اختیار عده‌ای هست متأسفانه وجود دارد چنانچه اگر یک‌سری چهره‌های شناخته‌شده پشت فیلمی باشد، حمایت این افراد حتی در فروش یک فیلم ضعیف هم اثرگذار است. این در حالی است که باید خود یک اثر معیار قرار بگیرد. «مستطیل قرمز» از معدود فیلم‌های دفاع‌مقدس است که جایزه جهانی گرفت و در جشنواره جهانی فیلم میلان۲۰۱۹ در میان ۱۱۶ کشور به مدال بلورین و لوح زرین بخش فیلم سینمایی جشنواره دست یافت. زمانی که فیلم در این جشنواره نمایش داده شد، تماشاگران خارجی باور نمی‌کردند چنین اتفاقی در ایران رخ داده باشد. هدف اصلی ما این بود که با ساخت این فیلم مخاطب را با مظلومیت مردم و فوتبالیست‌ها در بمباران چوار آشنا کنیم اما در این راه سختی بسیاری متحمل شدیم حتی برای تأمین هزینه مجبور به فروش خودرو و خانه خود شدیم. اتفاقات «مستطیل قرمز» در بازه سال‌های ۱۳۶۰تا ۱۳۶۵ رخ داده، یعنی براساس تخیلات نیست. حتی در ایران هم کمتر کسی از این ماجرا خبر داشت، تا اینکه چند ماه پیش که حضرت آقا درباره آن صحبت کردند و فرمایشی داشتند مبنی بر اینکه ماجرای بمباران زمین چوار را خیلی در داخل ایران هم نمی‌دانند و باید در همه جای ایران تبیین شود و همه بفهمند که چه اتفاقی افتاده است. ما حتی سراغ برخی نهادها رفتیم که این فیلم را تولید کنیم، می‌گفتند این موضوع اولویت ما نیست. بعد از ساخت، برای نمایش به ۷ استان کشور و مناطق محروم رفتیم تا برای دانش‌آموزان در مدارس مختلف حتی در مناطق محروم این فیلم را نمایش بدهیم.

چرا از فرصت برگزاری مسابقات جام‌جهانی برای معرفی این فیلم و مقاومت مردم در ۸ سال جنگ تحمیلی استفاده نشد؟
حسین صیدخانی: ۲ سال پیش رئیس فیفا آقای اینفانتینو به ایران آمد. آن موقع مراحل فیلمبرداری «مستطیل قرمز» به پایان رسیده بود. ما به ورزشگاه آزادی رفتیم و با رئیس فیفا دیدار کردیم. ماجرای چوار را شرح دادیم و سؤالمان این بود که چطور درباره این جنایت سکوت کرده‌اند؟ او کاملا تحت‌تأثیر این حادثه قرار گرفت. وقتی تندیس و پیراهن نماد شهدای فوتبال چوار را به او دادیم، گفتند در اتاق کاری‌ام به‌عنوان یک المان قرار می‌دهم. از آقای تاج هم خواستند که این موضوع را پیگیری کنند که در جام‌جهانی به این موضوع پرداخته شود. خب بعد از آن چه‌کسی باید ما را حمایت می‌کرد؟ پخش نماهنگ‌های کوتاه همزمان با جام‌جهانی کم‌هزینه‌ترین کاری بود که می‌شد در صداوسیما انجام داد. ولی به‌رغم پیگیری‌ای که داشتیم هیچ‌کدام به نتیجه نرسید.

ماجرای ثبت ملی روز شهدای فوتبالیست به کجا رسید؟
حسن صیدخانی: به‌رغم اینکه دیداری که همراه با بازماندگان شهدای زمین فوتبال چوار با رئیس‌جمهور داشتیم و این موضوع را مطرح کردیم، هنوز اتفاق نیفتاده است. امیدوارم حرف و عمل مسئولان یکی باشد. الان جوان‌ها پا به عرصه گذاشته‌اند و در سینمای ایران تأثیرگذارند. در عرصه فیلمسازی برای دفاع‌مقدس حرف برای گفتن دارند. ضمن احترام به کارگردانان بزرگ کشور، نباید از فیلمسازان جوان غفلت کنیم. آنها را باور کنیم. همه پای کار بیایند و برای مخاطب واقعیت‌ها را در قالب داستان‌های جذاب و تماشایی روایت کنیم. آموزش‌وپرورش، دانشگاه، صداوسیما و... همه نهادها و متولیان فرهنگی باید پای کار باشند تا بتوانیم ارزش‌های دفاع‌مقدس را برای نوجوان‌ها و جوان‌ها تبیین کنیم. با وجود همه سختی‌هایی که در این راه وجود دارد دست از تلاش برنمی‌داریم. در انتها خبر خوبی هم برای مخاطبان سینما و مردم خوب کردستان دارم. ما در حال تهیه فیلمی با موضوع کردستان و نقش زنان کرد در دوران دفاع‌مقدس هستیم تا صلابت و مقاومت زنان کرد در جنگ تحمیلی را به تصویر بکشیم.

روایت مظلومیت شهدای فوتبالیست | پرده برداری از جنایات رژیم بعثی در زمین فوتبال چوار



چه خوب؛ با تمام مرارت‌ها در ساخت این فیلم، باز هم قرار است فیلم جدیدی در حوزه دفاع‌مقدس بسازید.
 حسن صیدخانی: پدران و مادران نسل ما همگی درگیر جنگ بوده‌اند و همین امروز نیز ما در خانه‌هایمان متاثر از عوارض جنگ در بچه‌ها و نسل‌های بعدی هستیم. ما هنوز درگیر اثرات و تبعات جنگ هستیم. خیلی‌ها به ما گفتند پرداختن به سینمای دفاع‌مقدس با بودجه شخصی ریسک است اما یک اتفاق و باور پشت این فیلم بود. اگر دفاع‌مقدس برای ما یک ارزش است پس باید از افرادی که می‌خواهند در این عرصه فعالیت کنند حمایت شود. سوژه‌های بسیاری درباره دفاع‌مقدس وجود دارد که با تحقیق میدانی می‌توان به جزئیات آن دسترسی پیدا کرد. مردم ایلام، کرمانشاه و کردستان در طول جنگ تحمیلی بسیار مقاوم  بودند و مردم قانعی هستند که دوران سخت جنگ را سپری کرده‌اند. بسیاری از آنها در جریان این فیلم ما را کمک کردند. زمان ساخت «مستطیل قرمز» یک شهر درگیر فیلم شد و این حضور برای ما بسیار ارزشمند بود.

کد خبر 724046
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha