هواپیماهای رژیم بعثی عراق ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۶۵ در جنایتی وحشتناک و غیرانسانی با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن بخش چوار و ریختن بمب تعدادی از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند.

شهدای زمین فوتبال چوار ایلام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، استان ایلام در طول ۸ سال دفاع مقدس کارنامه پرافتخاری دارد، مقوله استقامت و پایداری عامل حیات و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی است که مردم انقلابی و ولایتمدار استان ایلام در طول ۸ سال دفاع شجاعانه از مرزهای آن به بهترین شکل و مفهوم تداعی کرده و به نمایش گذاشتند.  

این استان محل انجام عملیات‌های غرورآفرینی در دوران 8 سال جنگ تحمیلی چون میمک، والفجر 3 ، کربلای یک، محرم و فتح‌المبین بوده است، تنها در شهر مهران شاهد عروج بیش از ۶ هزار شهید گلکون کفن بوده‌ایم، این استان بیش از یک‌هزار بار مورد هجمه وحشیانه هواپیماهای رژیم بعثی قرار گرفت و تنها در شهر ایلام ۶۰ درصد شهر ویران شد، اما این مردم ولایت‌مدار با تحمل سخت‌ترین مشکلات حاضر به رها کردن استان خود نشدند.  

اما حادثه فوتبال خونین شهر چوار برگ سرخ دیگری از تاریخ پر افتخار حماسه دفاع مقدس را رقم زد، در ۲۳ بهمن سال ۶۵ واقعه عظیمی در استان ایلام و زمین فوتبال شهر چوار به وقوع پیوست که به جرات می‌توان آن را بزرگترین رویداد ناگوار تاریخ فوتبال ایران نامید.  

شهدای فوتبالیست شهر چوار حکایت غریبی دارند که یادآور ظلم و تجاوز متجاوزان بعثی به میهن اسلامی مان است، حکایت روزهایی که جوانان این مملکت در زیر بمباران دشمن بعثی هم دست از تلاش و تکاپو و ورزش بر نمی‌داشتند و با همان مقاومت ها و مردانگی ها بود که دشمن تا بن دندان مسلح از پای در آمد و امروز آرامش و امنیتی که بر این آب و خاک حاکم است بدون شک ماحصل آن روزهای حماسه و دفاع است.  

23 بهمن هر سال می‌گذرد ولی بسیاری نمی‌دانند که در این روز در سال ۶۵ در زمین چمنی که عده‌ای فوتبالیست در آن در حال ورزش کردن بودند توسط هواپیماهای دشمن بعثی بمباران شده و تلخ‌ترین روز فوتبال کشور رقم می‌خورد.  

حادثه از این قرار بود که در زمان جنگ عده‌ای از جوانان شهر ایلام و چوار، به برگزاری یک مسابقه دوستانه بین منتخب چوار و جوانان ایلام اقدام می‌کنند، وقتی رژیم بعث عراق می‌دید مردمی که این همه تحت فشار قرار دارند باز هم به آرمان‌های نظام و انقلاب پایبند هستند و با این شرایط مسابقات فوتبال را هم حتی در شهرهای مرزی برگزار می‌کنند، محل مسابقه فوتبال را بمباران کرد تا آن مسابقه فوتبال برای همیشه ناتمام بماند و تعداد زیادی از بازیکنان، مربیان، تماشاگران و داوران به شهادت برسند.  

در جریان حمله ناجوانمردانه هوایی هواپیماهای رژیم بعثی به ورزشگاه و زمین چمن چوار در ۱۰ کیلومتری ایلام ۱۵ نفر از بازیکنان و تماشاگران مظلومانه به فیض شهادت رسیدند و آسمانی شدند.  

در این حادثه دردناک، یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، صید محمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری و امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) به افتخار جانبازی نائل شدند.  

آری شهر چوار حکایت روزهایی است که جوانان در زیر بمباران‌های دشمن بعث دست از تکاپو و مقاومت و ایستادگی برنداشتند و به دشمن اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران اسلامی را به تصرف درآورند.  

با این اوصاف ثبت واقعه تاسف‌بار زمین فوتبال چوار در تقویم ملی به عنوان روز ورزش و شهادت حداقل ادای دین به شهدای گرانقدر و مردم استان و کشور است، برخی مسئولان ارشد کشوری و استانی در سال‌های گذشته در محل این زمین فوتبال حضور یافته و قول و قرار و تعهداتی داده‌اند ولی تاکنون اقدام عملی و درخور شانی به عمل نیاورده‌اند.

کد خبر 483944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha