گروه شهری: برگزاری نمایشگاه و جشنواره تعطیلات درست در 2 روز پایانی رقابت‌های انتخاباتی دوره دهم ریاست‌جمهوری کشورمان برخلاف زمان برپایی این نمایشگاه در سال گذشته ابهاماتی را دراین‌باره در اذهان کارشناسان و فعالان گردشگری به‌وجود آورده است.

20 تا 22 خرداد امسال نمایشگاه و جشنواره تعطیلات در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود در حالی که دومین دوره این جشنواره سال گذشته 5 تا 7 تیر برگزار شده بود.

برگزاری این برنامه در 2 روز پایانی انتخابات از یک سو نمی‌تواند مشارکت و فعالیت مناسبی در حوزه گردشگری رقم بزند و از سوی دیگر فرضیه‌هایی را درمورد برپایی آن مطرح کرده است.

پایتخت این روزها به‌شدت درگیر رقابت‌های هواداران کاندیداهای ریاست‌جمهوری است و همه ترجیح می‌دهند در این تجمعات شرکت کنند.

این کار تا به آنجا پیش رفته که به عقیده برخی این شب‌ها مردم در حال تفریح سیاسی هستند و در همین زمان که جوانان و بسیاری از مردم دیگر تا ساعاتی پس از نیمه شب مشغول برنامه‌های انتخابات هستند نمایشگاه تعطیلات برپا شده است.

گویی مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مجری این نمایشگاه اصلا درگیر انتخابات نیستند.

به گزارش میراث آریا، در این جشنواره که سازمان میراث فرهنگی، برگزارکنندگان تورها، هتل‌ها، مراکز اقامتی تفریحی، سازمان‌های توسعه گردشگری، مراکز آموزشی گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی، خطوط هوایی، دریایی، ریلی و زمینی حضور دارند، قرار است جاذبه‌های گردشگری، صنایع‌دستی، لباس‌های محلی، غذاهای سنتی و آداب و رسوم ایران و سایر کشورها به نمایش در‌آید.

سومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی تعطیلات در فضایی به وسعت 8 هزار متر مربع و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شرکت اکسپوکیش برگزار می‌شود.

اسرافیل شفیع‌زاده، فعال گردشگری دراین‌باره به همشهری گفت: مسلما از نظر زمانی مجریان و تصمیم‌گیران تمام توجه خود را معطوف به این موضوع نکرده‌اند که در اوج روزهای انتخابات کسی به چنین جشنواره‌ای توجه نخواهد کرد و در این زمان نمی‌توان رونقی برای این کار پیش‌بینی کرد ضمن آنکه نمی‌توان به اثربخشی آن امیدوار بود.

به گفته این کارشناس گردشگری مشکلات عرصه گردشگری نیز موجب شده موانعی قابل توجه پیش روی این جشنواره و نمایشگاه باشد.

شفیع‌زاده در توضیح نظر خود افزود: در حال حاضر و بر خلاف ادعاهای مطرح شده هزینه سفر در کشورمان آن قدر بالا رفته است که گردشگری در پهنه داخل ایران محدود به نوع خاصی سفر شده که در آن مسافر لحاف و تشک خود را به همراه چادر برمی‌دارد و با تن ماهی و کنسرو راهی سفر می‌شود که اتفاقا چشم‌اندازهای ناخوشایندی را هم رقم می‌زند.

او تاکید کرد: مردم مقصر این رویداد نیستند زیرا در این سال‌ها دولت نتوانسته قدرت خرید مردم را در مورد سفر افزایش دهد که مسافر برای گردشگری بتواند در محلی مناسب اقامت کند.

از سوی دیگر بر خلاف آنکه صحبت از حرکت توفنده در گردشگری شد و وعده ساخت هتل‌های ارزان‌قیمت به مردم داده شد هیچ هتلی در این حوزه افتتاح نشده و به بهره‌برداری نرسیده است و برای همین به‌نظر من سفر، گران شده و حتی‌ خانواده‌ها از سفر رفتن اجتناب می‌کنند.

شفیع‌زاده همچنین درباره برگزاری این جشنواره افزود: آشفتگی عمومی در حوزه مدیریت گردشگری اینجا نیز رخ نموده و برگزاری این جشنواره را نیز تحت الشعاع قرار داده است و انتخاب زمان نامناسب به همراه کاهش رغبت برای سفر موجب بروز وضعی شده که نتیجه مطلوبی برای جشنواره تعطیلات انتظار نرود.

سال گذشته مجریان وعده دادند بازدیدکنندگان نمایشگاه تعطیلات به قید قرعه تجهیزات کامل سفر شامل چادر، کیسه خواب، کوله پشتی و... هدیه می‌گیرند. علیرضا فتوت، مجری این نمایشگاه در این‌باره گفته بود: ایجاد انگیزه برای طبیعت‌گردی و آشنایی مردم با طبیعت ایران و امکانات و تجهیزات سفر در طبیعت هدف اصلی اجرای این طرح است.

این در حالی است که به‌نظر می‌رسد توسعه «سفرهای چادری» بیش از آنکه به طبیعت‌گردی و ارتقای فرهنگ مردم دربرخورد با طبیعت و منابع آن بینجامد به آسیب جدی برای طبیعت تبدیل شده است.

نمایشگاه تعطیلات سال قبل 5 تا 7 تیرماه در سالن‌های نمایشگاهی مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد و در آن حدود 50 دفتر خدمات مسافرتی و همین‌طور حدود 10 گروه از هتل‌های زنجیره‌ای و تولیدکنندگان تجهیزات سفر در این نمایشگاه حضور داشتند.

کد خبر 83199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز