میترا یزدچی: فراکسیون گردشگری با 210‌ عضو یکی از بزرگترین فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی است که در اواخر مجلس هفتم شکل گرفت و ماندگار شد.

این فراکسیون اگرچه فقط نام گردشگری دارد ولی در رابطه با تمام مقولات مرتبط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فعال است و با تشکیل کمیته‌های تخصصی سعی دارد از قابلیت‌های بالقوه نمایندگان در این حوزه‌ها بیشتر استفاده کند.

دکتر اسد الله‌عباسی، نماینده رودسر و املش در حال حاضر رئیس این فراکسیون است و برنامه‌های زیادی برای این حوزه‌ها دارد و معتقد است در آینده گردشگری می‌توان جایگزین نفت در ایران شود؛ از این‌رو یکی از کمیته‌های فراکسیون گردشگری را تدوین آیین‌نامه‌ها قرار داده تا بتوان با تصویب قوانین مناسب شرایط را برای رسیدن به این مطلوب فراهم کرد. این نماینده مجلس معتقد است الحاق حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی می‌تواند نقشی موثر داشته باشد زیرا تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش مدیریتی در حوزه زیارت نداشته است. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگوست.

  • جناب عباسی ابتدا مختصری از پیشینه فراکسیون گردشگری و چگونگی عضویت خودتان در این فراکسیون را بفرمایید؟

 همان‌طور که می‌دانید کشور ما یکی از کشورهای گردشگری دنیاست که می‌تواند درآمد سرشاری در این بخش داشته باشد. مجلس نیز خانه ملت است و هر نماینده از هر شهر زیبای کشورمان می‌تواند معرف یکی از این قابلیت‌های کشور باشد، از این‌رو برای استفاده از ظرفیت‌های بالایی که در مجلس وجود دارد فراکسیون گردشگری در دوره هفتم مجلس تشکیل شد. ولی چون سال آخر مجلس بود نتوانست خیلی تاثیر‌گذار باشد. در این زمان من عضو هیئت رئیسه این فراکسیون بودم. در دوره هشتم نیز ما سعی کردیم بلا فاصله کار را شروع کنیم و با فراخوانی که کردیم 205‌نفر از نمایندگان عضو فراکسیون گردشگری شدند. سپس هیئت رئیسه‌ای برای فراکسیون تشکیل دادیم و در همین مدت اندک توانستیم اقدامات مؤثری داشته باشیم.

  •  وظیفه کمیته تدوین آیین‌نامه‌ها چیست؟

 این کمیته در رابطه با تدوین آیین نامه‌ها بخصوص در برنامه پنجم توسعه فعالیت می‌کند و تلاش دارد نقش گردشگری را در توسعه کشور پر‌رنگ‌تر کند. در تمام دنیا از گردشگری با عنوان صنعت گردشگری نام برده می‌شود؛ در کشور ما هم باید گردشگری در کنار سایر صنایع مانند نفت مطرح شود تا در آینده جایگزین آن شود و به‌نظر من در حال حاضر این ظرفیت در مجلس وجود دارد.

  • به‌عنوان رئیس فراکسیون گردشگری جنابعالی عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 به‌نظر می‌آید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از بستری که به‌وجود آمده توانسته حداکثر استفاده را ببرد؛ البته ما هم بر کارهایشان نظارت داریم و در این رابطه هفته گذشته گزارشی از عملکردهای این سازمان خواستیم و قرار شد که هفته آینده معاونان این سازمان به مجلس آمده و در رابطه با عملکردشان در گذشته و برنامه‌های آینده خود توضیح بدهند. البته پس از آن فراکسیون گردشگری مجلس با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همایشی مشترک برای بحث و بررسی ابعاد مختلف فعالیت این سازمان خواهد داشت و نظرات مختلف در قالب مقاله یا سخنرانی ارائه خواهد شد.

  •  نظر شما راجع به ادغام صنایع‌دستی و به تازگی حج‌و‌زیارت با سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری چیست؟ آیا این تعدد حوزه به کیفیت کار این سازمان لطمه نمی‌زند؟

صنایع‌دستی به‌علت ماندگاری و قدمتی که دارد ریشه در خلاقیت و نبوغ فکری مردم کشور ما دارد. این هنرها سینه به سینه چرخیده و این هنر و فن را در کشور اجرا کرده‌اند.

متأسفانه برخی از این هنرها به‌دلیل نبود کارایی رو به منسوخ شدن هستند و این بخش را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کردیم تا در کنار این موضوعات جان تازه‌ای بگیرد و فعال شود.در رابطه با حج و زیارت نیز باید گفت در تمام دنیا مقوله زیارت در کنار سیاحت است. در کشور ما هم به‌نظر می‌آید قرار است در یک سطح بالاتر از ظرفیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و قدرت و قوت ریاست‌جمهوری برای آن استفاده شود. این حوزه تا زمانی که زیرمجموعه وزارت‌ارشاد بود نقش مؤثری در مسائل نظارتی و مدیریت زیارت نداشت البته این موضوع و مسائل مربوط به آن یکی از مباحث جلسه هفته آینده ما با مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

  •  در مجموع چقدر این سازمان با فراکسیون همکاری دارد؟

هنوز کشور ما نتوانسته از قابلیت‌های خود استفاده کند و ما برای رسیدن به کشورهای موفق گردشگری که در همسایگی ما هستند باید شتاب بیشتری داشته باشیم و از همه امکانات استفاده کنیم ولی هنوز بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری در استان‌های کشور ضعف دارند.یکی از کارهای خوبی که در این زمینه انجام شده انتخاب مناطق نمونه گردشگری در تمام سفرهای استانی رئیس‌جمهوری است که باید برای آنها سرمایه و سرمایه‌گذار جذب کرد و با استفاده از تسهیلات بانکی گردشگری کشور را ارتقا داد.

  •  نظر شما راجع به بودجه 88‌این سازمان و افزایش 15‌درصدی آن چیست؟

 بودجه 88 این سازمان نسبتا بد نیست ولی باید در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 در این رابطه بخش خصوصی و تعاونی‌ها را بیشتر فعال کرد چرا که بیشتر سمت و سوی گردشگری با بخش خصوصی ارتباط پیدا می‌کند و نسبت به سایر بخش‌ها رضایت بخش‌تر بوده است. ولی انتظار داریم در بودجه 89 و برای رسیدن به افق 1404 و برنامه توسعه پنجم این جایگاه پر رنگ‌تر شود.

کد خبر 79632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز