مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

سعیده وحیدنیا: در راهروهای تو در توی ساختمان شهرداری، صدای مبهم تلفن‌ها شنیده می‌شود.

 سالن بزرگ طبقه زیرین به چندین بخش تقسیم شده است. بخش بزرگی از سالن به محل اجتماع گروه پاسخگویان اختصاص یافته، کمی که جلوتر می‌روی اتاق شیشه‌ای مدیر مرکز نظارت همگانی 137 شهرداری دیده می‌شود.

هر روز بیش از 8هزار تماس در این مرکز، باعث شده است تا قلب تپنده شهرداری، هر روز پرتلاش‌تر از قبل به فعالیت مشغول شود. نمی‌توان تصور کرد هنگامی که هنوز 137 فعالیتش را آغاز نکرده بود، این همه هیاهو چه سرنوشتی داشت.

اینجا137 است؛ مرکزنظارت همگانی شهرداری؛ جایی که صدای شهروندان شنیده می‌شود. اینجا همه سرگرم ثبت پیام‌های شهروندان هستند؛ آسفالت، آبگرفتگی، احداث مرکزی فرهنگی  در نقطه‌ای از شهر و... .

از میان همین تماس‌های شهروندان بود که چند نفر از شهروندان طی تماس‌های مختلف از بیغوله‌هایی که تبدیل به خانه‌های فساد در منطقه 12شده‌اند گزارش دادند و خواهان رسیدگی به این معضل اجتماعی شدند. با تماس‌های مکرر شهروندان تهرانی منطقه با سامانه 137 و اعلام نارضایتی و شکایت از خانه‌های مخروبه و تبدیل شدن این بیغوله‌ها به مکان‌های فساد و انجام کارهای غیراخلاقی، ‌شهرداری تهران اقدام به تخریب و پاکسازی این خانه‌های جرم‌ساز کرد و در حال حاضر این عملیات در مراحل پایانی قرار دارد.

طی گفت‌وگویی که با شکرالله عنایتی، رئیس سامانه 137 شهرداری تهران در خصوص روند این طرح داشتیم، می‌گوید: طی تماس‌های تلفنی شهروندان ناحیه4، منطقه12 و طرح شکایت و نارضایتی خود از خانه‌های مخروبه در این ناحیه که محل تجمع اراذل و اوباش، معتادان و اغلب مسائل سوء اخلاقی هستند، حل این معضل را از پایانه 137 شهرداری خواستار شدند. بعد از این تماس‌ها بود که همکاران معاونت‌پیگیری ویژه 137 گزارشی از این معضل تهیه کردند و از نزدیک به بررسی این موضوع پرداختند، سپس گزارش مذکور را به صورت مصور درآوردند و به صورت مفصل‌تر تهیه و برای شهردار تهران فرستادند.

دکتر قالیباف نیز سریعا دستور اقدام و رفع این معضل را صادر کردند تا مردم منطقه بتوانند بدون دغدغه به زندگی خود ادامه دهند، کما اینکه در بین همسایگان این خانه‌های مخروبه، خانواده‌های شهدا و ایثارگران نیز به چشم می‌خوردند که بسیار محترم هستند.

عنایتی می‌افزاید: شهرداری منطقه 12 طی دستوری که دریافت کرد با پیگیری و اعزام افراد، به تخریب این خانه‌های جرم‌ساز در راستای طرح انضباط اجتماعی در منطقه 12 پرداخت. این طرح از 5/1 سال گذشته آغاز شده است و تقریبا در مراحل پایانی قرار دارد، امیدواریم طی این اقدام، دیگر چیزی به نام معضل خانه‌های تجمع معتادان و مسائل سوء‌اخلاقی وجود نداشته باشد.

137، بانک جامع شهری

قدمت سامانه 137 به سال 1379 در شهرداری تهران برمی‌گردد اما با این تفاوت که در آن زمان این سامانه جزیی از مجموعه اداره کل روابط‌عمومی  بود ولی از 3دی‌ماه 1384 به عنوان سامانه مدیریت شهری و زیر نظر مستقیم شهردار تهران شروع به فعالیت کرد. سیستم فعالیت این سامانه به صورت یکپارچه در کل شهرداری‌ها مناطق تهران پیاده شد، به طوری که می‌توان گفت که 137 درگاه ورودی شهرداری شد.

حوزه فعالیت این سامانه هرچیزی که مرتبط با حوزه فعالیت شهرداری تهران هستند را شامل می‌شود. شهروندان می‌توانند هرچیزی را در 137 عنوان کنند و بدون واسطه به واحدهای پاسخگو ارجاع داده شود. سپس همان شهروند باز هم می‌تواند تماس بگیرد و کار خود را پیگیری کند. در اقدامات بعدی شهرداری با شهروند تماس می‌گیرد و رضایت شهروند را از اقدامات انجام شده درباره معضل موجود که توسط شهروند طرح شده بود جویا می‌شود.

اگر اقدام مورد رضایت شهروند واقع شد نتیجه حاصل شده است وگرنه کارشناسان پیگیری ویژه، پیام‌های عدم رضایت  را برای بررسی و بازدیدهای میدانی در دستور کار قرار می‌دهند. تا دریابند که به چه دلیل شهروند عدم رضایت خود را اعلام داشته است. بعد از بررسی‌های انجام شده اگر کوتاهی از سمت واحد اجرایی بوده باشد، مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد ولی اگر توقع شهروند نسبت به انجام آن کار بیشتر از حد بوده باشد دیگر کاری از دست شهرداری برنمی‌آید چون شهرداری تا جایی که در توان داشته برای رفع بهتر معضل تلاش می‌کند.

در واقع 137 یک بانک جامع شهری برای شهروندان تهرانی است. با شناختن این سامانه می‌توانیم در بهبود معضلات موجود درسطح شهر کوشا باشیم. عنایتی درخصوص طرح تخریب خانه‌های جرم‌ساز منطقه 12 می‌گوید: اگر شهروندان از طریق این سامانه تماس نمی‌گرفتند، شاید کمی دیرتر متوجه چنین معضل بزرگی در سطح شهر شده بودیم.

عنایتی همچنین به ظاهر این خانه‌های مخروبه اشاره می‌کند: بعضی از این خانه‌ها 100متر بودند که 12اتاق در ابعاد 3 تا 6‌متری در هر یک وجود داشت که در هر خانه حدود 20نفر در حال مصرف موادمخدر بودند. البته ما معتادان را به مرکز درمانی و موادفروشان را به مراجع قضائی معرفی کرده‌ایم. این را هم باید بگویم که حدود 500مورد خانه و ملک مخروبه شناسایی شده است، ضمن آنکه با استناد به مقررات شهرداری و با توجه به فرسوده بودن بسیاری از این خانه‌ها، ابلاغیه رفع خطر به بهره‌برداران غیر رسمی این املاک داده شده بود.

رئیس سامانه 137 خطاب به مالکان این املاک می‌گوید: مالکان این املاک می‌توانند با در دست داشتن مدارک رسمی خود برای گرفتن مجوز احداث بنای جدید در محل تخریب‌شده این امکان را  از طریق شهرداری منطقه پیگیری کنند و در غیر این صورت شهرداری به صورت خود تملک در راستای طرح‌های شهرداری از این مکان‌ها استفاده می‌کند. عنایتی می‌گوید: به جرات می‌توانم بگویم که خانواده به معنای واقعی کلمه در این مکان‌ها وجود ندارد، بیشتر معتادان و اراذل و اوباش در این بیغوله‌ها ساکن بوده‌اند.

در مرحله اول این طرح، خانه‌های خالی از سکنه تخریب شدند و تنها با افرادی که به صورت غیر رسمی در این مخروبه‌ها سکونت داشتند برخورد می‌شد؛ بنابراین در بررسی‌های به عمل آمده هیچ خانواد‌ه‌ای در این بیغوله‌ها زندگی نمی‌کرد. ضمن آنکه جلسات مشترکی بین دستگاه‌های متولی از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری برگزار شد و هر یک به وظایف خود در اجرای این طرح عمل کردند.

سخنان پایانی عنایتی خبرهای نویدبخشی بود از اینکه این طرح در مراحل پایانی قرار دارد و تقریبا تمامی خانه‌ها تخریب شده‌اند. با معتادان نیز برخورد جدی صورت گرفته است. ضمن آنکه یک اردوگاه ترک اعتیاد در جاده کرج برای انتقال زنان معتاد نیز پیش‌بینی شده بود. در کل در منطقه 12  شهرداری تهران 500 خانه شناسایی شد که در آنها یک هزار و 400نفر سکونت داشتند. پلیس نیز با دستگیری معتادان ساکن این مخروبه‌ها آنها را با هدف ترک اعتیاد به اردوگاه‌های از پیش تعیین شده منتقل کرده‌ است.

در کنار این طرح که از طریق سامانه 137 مورد پیگیری و اقدام قرار گرفت،طرح‌های دیگری نیز از جمله مشکلات مربوط به اتوبان امام علی(ع) بود که طی تماس‌های شهروندان، این موضوع نیز مورد پیگیری و حل و فصل قرار گرفت. در پایان این گفت‌وگو عنایتی با خوشرویی می‌گوید:

137 به شهروندان پیشنهاد می‌دهد که اگر موضوعاتی یا معضلاتی که مرتبط با شهرداری است و شهرداری از آن بی‌اطلاع است را با این سامانه در میان بگذارند تا پیگیری و اقدام به رفع معضل شود.

کد خبر 83160

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز