مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

حمیدرضا محمدیان: جهان امروز «جلب رضایت مشتری» را اصلی می‌داند که در تعریف مراکز خدماتی، نوک هرم برنامه‌ریزی‌ها محسوب می‌شود و نقطه اوج آمال گردانندگان این‌گونه مراکز به شمار می‌آید.

بی‌شک گرایش به چنین هدفی، همیشه دستیابی به ذخایر مالی و در مرحله بعدی ارتقای خدمت‌رسانی را به دنبال خواهد داشت، اما در مدیریت کلانشهر تهران حلقه میانی این زنجیره کاملا نادیده گرفته شده تا آغاز و پایان راه، تنها به یک هدف منتهی شود؛ جلب رضایت شهروندان.

 نمونه بارز این ادعا را می‌توان در سامانه مدیریت شهری 137 سراغ گرفت. مدیریت سامانه‌ای که این روزها به یکی از نمادهای برتر خدماتی در پایتخت تبدیل شده است و دستیابی به ذخیره‌ای عظیم و ماندگار را نشانه رفته است تا صداقت عملکردی فعالان در 137 در کنار اعتماد و اقبال عمومی همچون گذشته گام‌های محکم‌تری را در این راه دشوار رقم بزند.

از سوی دیگر، ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی در هر بازه زمانی، برنامه‌ریزی‌های سیستماتیکی را طلب می‌کند که اجرای آن در ساختار پرازدحام تهران، درنگ‌های هوشمندانه دیگری را در راه خوشایندسازی هرچه قوی‌تر چهره و بطن شهر ایجاد کند. بی‌شک این درنگ‌ها و فرصت‌ها جز بر پایه مطالعه و شناخت کامل از تهران، کارساز نخواهند افتاد. به همین دلیل، سامانه مدیریت شهری 137 در طرحی که از هفته گذشته آغاز شده است، یک روز کاری را به لمس حقایق شهر و برخورد نزدیک با مشکلات شهر و شهروندان اختصاص داده است تا کارمندان این سامانه که خود نیز شهروند تهران بزرگ هستند در ابعاد کوچکتری به مدیریت غلبه بر مشکلات بپردازند.

این طرح، علاوه بر ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به مردم، قابلیت‌های مهم دیگری نیز دارد که کاهش سرمایه‌های زمانی و ذخیره پتانسیل‌های مالی تزریق شده به سامانه را در درازمدت امکانپذیر خواهد کرد.

سایت بازخورد، قلب سامانه است

25 کارمند «سایت بازخورد» سامانه 137 که به تازگی از دوره‌های آموزش تخصصی در حوزه مشکلات شهری فارغ شده‌اند به عنوان اولین گروه در نظر گرفته شده برای شرکت در کارگاه‌های عملی لمس واقعیت‌های شهر، آغازگر این طرح هستند. ساعت 8 صبح است و سرویس‌های تجهیز شده سامانه از خیابان بهشت به طرف منطقه‌ای در حرکت هستند که به باتلاق مشکلات شهری شهرت یافته است.

«میثم مجیدی»، معاون فناوری اطلاعات و «امیررضا صبور»، معاون پیگیری و کنترل سامانه مدیریت شهری 137 این تیم را همراهی می‌کنند. مجیدی می‌گوید: «این دوره‌ها با هدف ارتقای آگاهی‌های کارمندان در حوزه شهر برگزار می‌شوند تا به اصل رضایت مردم برسیم. به همین منظور منطقه 4 شهرداری تهران را که از فراوانی منحصر به فردی در پیام‌های ارسالی شهروندان برخوردار است. برگزیده‌ایم تا درک کارشناسی کارمندان سامانه با حضور در صحنه‌های عملی، ارتباط مطلوب‌تر با شهروندان را در پی داشته باشد. سایت بازخورد در عمر 2 ساله فعالیت خود درگیر مباحث تئوری بوده و موفقیت سایت در جلب مشارکت مردمی ما را برآن داشت تا کارمندان بازخورد را به عنوان اولین گروه در کارگاه عملی شرکت دهیم.

نتیجه این حضور، ثبت دقیق‌تر پیام و ارائه توضیحات کارآمد برای شهروندان است. به عنوان نمونه، هرس درختان فصل خاصی دارد یا انتقال یک خودروی اسقاطی نیازمند فرآیند قانونی سیستماتیک است که با مشاهده کارگاهی آن، کارمندان سامانه در راهنمایی شهروندان موفق‌تر عمل خواهند کرد. هر پیامی مردمی پس از ارجاع به نواحی و رده‌های اجرایی وارد سایت بازخورد می‌شود تا با سنجش عملکرد نیروهایمان به آمار صحیح برسیم. البته بازدیدهای میدانی نیز انجام می‌شوند و علاوه بر این، اداره پیگیری ویژه سامانه نیز زیرنظر معاونت پیگیری و کنترل با 20 کارشناس زبده، کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان را مدیریت می‌کند.»

آمار پیام‌های ارسالی از 22 منطقه تهران به سامانه 137 در دی‌ماه 1384 یعنی در آغازین روزهای راه‌اندازی این سامانه 200 پیام در روز بوده که امروز به 7 هزار پیام رسیده است. معاون فناوری اطلاعات سامانه 137 در تشریح این موضوع می‌گوید: «افزایش تعداد پیام‌ها تنها در دو حالت ایجاد می‌شود. در حالت اول شهروند از انجام نشدن خواسته خود ناراضی است و نارضایتی جمعی، افزایش تعداد پیام را درپی خواهد داشت اما مطالعات انجام شده در سامانه نشان می‌دهد که 95 درصد پیام‌های ارسالی با برطرف کردن معضلات توسط نیروهای 137 به انجام می‌رسند و رضایت81 درصدی مردم در سطح تهران بزرگ موید اعتماد شهروندان به سامانه است. مواردی که از سوی شهروندان با نارضایتی طی تماس مجدد اعلام می‌شوند نیز طی بازدیدهای میدانی و کنترل اداره پیگیری ویژه با ارائه پاسخ قانع‌کننده همراه خواهند بود.»

تهران دارای بانک اطلاعاتی معضلات است

از مهم‌ترین مزیت‌های فعالیت سامانه‌ای همچون 137 در بافت درهم تنیده تهران می‌توان به «شناخت» از شهر اشاره کرد. این شناخت که برپایه مطالعات میدانی و انجام ماموریت‌های عملی حاصل شده است می‌تواند در مواقع پرخطر در هر خیابان از شهر، راهگشا و موثر واقع شود. امیررضا صبور، معاون پیگیری و کنترل سامانه مدیریت شهری 137 در این مورد می‌گوید: «تهران بر مبنای یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی و دقیق ارزیابی می‌شود و در هر بازه زمانی می‌توانیم بگوییم که شهروندان هر منطقه یا ناحیه روی چه موضوعاتی حساسیت دارند. اداره آمار و تحلیل این ماموریت را به انجام می‌رساند و در مقیاس بزرگ‌تر، گزارش‌های راهبردی و تصمیم‌ساز را به مدیران ارشد شهرداری ارائه می‌دهد.

کارآیی این بانک اطلاعاتی تا حدی است که در اولین شب برفی زمستان گذشته که شهر عملا فلج شد، با مراجعه به اطلاعات، مناطق برف‌گیر، معابر، بزرگراه‌ها و حتی کوچه‌هایی که ممکن است دچار بحران شوند را شناسایی کردیم و با تزریق سریع نیرو و امکانات به ستاد برف‌روبی با وجود سهمگین بودن بارش بعدی، شهر دچار مشکل چندانی نشد. پیشنهادهای مردمی به سامانه 137 هم در همین راستا بررسی می‌شوند. به عنوان مثال، شهروندان تماس می‌گیرند و پیشنهاد ساخت یک رمپ و لوپ در یک محدوده پرترافیک را مطرح می‌کنند.

ما هم به بانک اطلاعاتی معضلات شهر مراجعه می‌کنیم و بررسی کارشناسی در این مورد پیشقدم می‌شویم.» معاون پیگیری و کنترل سامانه 137 در حال ارائه گزارش از گشت‌های شبانه از کل نواحی تهران با موضوعیت هوشیاری اپراتورهای سامانه 137 است و مشکلات عدیده شب‌های شهر مانند نشست ناگهانی آسفالت و به سرقت رفتن دریچه‌های را تشریح می‌کند که به منطقه 4 شهرداری تهران می‌رسیم. ورودی منطقه پس از افتتاح طرح بزرگ گذر میدان رسالت، بسیار خلوت و دلپذیر رخ‌نمایی می‌کند؛ همان جایی که اولین کارگاه عملی 137 برگزار خواهد شد.

رهایی از حصار خاک

تیم اعزامی سامانه 137 در خیابان هنگام به تیم اعزامی از شهرداری منطقه 4 می‌پیوندد «سیدمهدی صباغ» مشاور عالی شهردار منطقه که هدایت کلاس‌ها را برعهده دارد وجود زمین‌های بزرگ و بایر در منطقه 4 را تهدیدی قدیمی قلمداد می‌کندکه در حال تبدیل شدن به فرصت است. صباغ می‌گوید: «درست از همان زمانی که محدوده حاشیه‌ای شمال شرق تهران به یک منطقه شهری تبدیل شد، معضل زمین‌های بایر رخ‌نمایی کرد.

این مشکل هنوز هم ادامه دارد یعنی هنوز هم کامیون‌های عبوری در راه آبعلی خاک‌ها و نخاله‌های ساختمانی را در محدوده‌های اطراف بزرگراه‌های همت و بابایی تخلیه می‌کنند. این منطقه، 9 ناحیه دارد که در هر ناحیه حدود 50 زمین بایر داریم و شهرداری باید چند 10میلیارد تومان برای تخلیه این نخاله‌ها هزینه کند تا محیط شهری مطلوب جلوه دهد. از آنجا که مهم‌ترین و فراوان‌ترین پیام‌های مردمی ارجاع شده به سامانه 137 منطقه در هر ناحیه‌ای به همین موضوع اختصاص دارد، از آغاز کارمان در این منطقه برنامه‌ریزی‌هایی برپایه مطالعه و تجربه را ضمیمه کار کردیم تا بتوانیم در جلب رضایت مردم موفق‌تر باشیم.

برهمین اساس، اعتبار مناسبی برای حمل نخاله‌ها و پاکسازی این زمین‌ها تخصیص داده‌ایم و بیش از یک میلیارد تومان هم خارج از برنامه برای این طرح درنظر گرفتیم. در مرحله بعدی تراشه‌های بی‌مصرف آسفالت را به این محدوده‌های پاکسازی شده انتقال می‌دهیم تا کف زمین مشخص شود و کار، نمود پیدا کند.» کلاس سیار سامانه خدمات شهری 137 در گذار از خیابان‌هان ناحیه 5 منطقه 4 در حال برگزاری است که در یک خیابان خاکی از خودروها پیاده می‌شویم. دو سوی خیابان با تلی از خاک محصور شده است.

صباغ ادامه می‌دهد: «برخی از زمین‌ها به کمیته امداد، بنیاد 15 خرداد، بنیاد مسکن و دیگر سازمان‌ها تعلق دارند که حتی کارکردن در آنها هم راحت نیست اما در دیگر موارد پس از تسطیح و ریزش تراشه‌های آسفالت، دورتادور زمین‌ها را با نصف گاردریل ایمن می‌کنیم تا دسترسی کامیون‌های متجاوز به حداقل برسد. از سوی دیگر آمار و اطلاعات این زمین‌ها توسط نواحی جمع‌آوری می‌شود تا در صورت ارائه پیام مجدد از سوی شهروندان به پرونده درآمدی مالک زمین مراجعه شود. این کار مراقبت از سلامت کارکردی زمین‌ها را تضمین خواهد کرد.»

در تقاطع بزرگراه‌های وفادار و باقری به قطعه زمینی می‌رسیم که تنها یک پیام مردمی به پاکسازی آن با استفاده از کار شبانه‌روزی کامیون‌های 30‌تنی طی 700 سرویس منجر شده است. هزینه تسطیح این زمین 50 میلیون تومان بوده که زمین متوسطی در منطقه به شمار می‌آید. 90 کیلومتر مربع از مساحت 150 کیلومتر مربعی منطقه 4، شهری محسوب می‌شود و در تمام این مساحت با چنین مشکلی مواجه هستیم. در 60 کیلومتر مربع دیگر از مساحت منطقه که در حاشیه لواسانات، جاجرود و رودهن قرار دارد نیز با وجود بافت کم تراکم‌تر شهری، معضل تخلیه نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های بایر بسیار پررنگ احساس می‌شود.

مشاور ارشد شهردار منطقه 4 در پاسخ به سؤالات متعدد کارمندان سامانه 137 و در تشریح بهتر این ساختار خدمت‌رسانی می‌گوید: «برخی از نواحی منطقه4 از نظر گستردگی  و فراوانی مشکلات با برخی از مناطق شهر برابری می‌کنند. از زمین‌های بایر تسطیح و گاردریل گذاشته شده نیز به همین منظور بهره می‌گیریم. به عنوان نمونه برخی از آنها را به پارکینگ‌ها رایگان محلی تبدیل کرده‌ایم. نکته مهم و قابل توجه در این زمینه پروسه طولانی اختصاص اعتبار به این طرح‌هاست که در مدیریت نوین شهر تهران کوتاه شده است.

یعنی گام اول برای برطرف کردن مشکلات ارائه شده از سوی مردم به سامانه 137، تامین هزینه‌های انجام پروژه است. البته منطقه باید 580 میلیارد تومان در سال کسب درآمد کند که 110 میلیارد آن بودجه منطقه است و بقیه با برنامه‌ریزی دقیق مدیران شهر، در طرح‌های بزرگ شهری و در دیگر مناطق شهر در راستای جلب رضایت عمومی در شهر مصرف می‌شود. با عزم راسخی که در مردم و متولیان امور شهری مشاهده می‌شود ارتقای امکانات شهری امر در دسترسی است. به عنوان نمونه در همین موضوع زمین‌های بایر که حدود نیم قرن معضل‌ساز بوده است تنها در 6 ماهه اول امسال10 برابر کل سال گذشته تسطیح سازی، کف‌سازی و نصب گاردریل داشته‌ایم که آمار بسیار مطلوبی است.»

یک امتحان درون‌گروهی

به ناحیه دیگری از منطقه4 می‌رسیم. ناحیه 9 هم مانند  8 ناحیه دیگر منطقه با مشکلات عمومی و اختصاصی فراوانی روبه‌رواست. ساختمان ستادی این ناحیه که به‌تازگی بازسازی شده است مأمن گروه مجهزی از سامانه  137 است که خدمت‌رسانی در ناحیه را در دستور کار دارند.

انبار 137 ناحیه نیز وسایل و تجهیزات فنی فراوانی را در خود جای داده که از میان آنها می‌توان به اره‌های برش، نردبان‌‌ها، نورافکن‌ها، لوله‌های انتقال مایعات، کپسول‌های هوا برش، طناب‌های نجات، چراغ‌های هشداردهنده به همراه کمدهای بایگانی پرونده‌‌های ارجاعی اشاره کرد. به گفته مسئولان منطقه 4 تمامی ساختمان‌های ستادی در 9 ناحیه منطقه بازسازی و نوسازی شده‌اند و یک واحد مجهز ستادی و انباری سامانه  137 به همراه گروه حرفه‌ای امدادرسانی شهری در تمام آنها مستقر هستند تا تأثیر 137 در ریزترین فضاهای شهری هرچه ملموس‌تر احساس شود. برنامه اصلی «سایت بازخورد» در ناحیه  9 پس از بازدید از ساختمان ناحیه، اعلام پیام به سامانه است تا عملکرد نیروهای  137 ناحیه مورد نقد قرار بگیرد.

پیام با مضمون نصب دریچه در خیابان توحید، ورودی خیابان هشتم درحضور مهندس جعفری، شهردار ناحیه طی تماس با   137 ارسال می‌شود. ساختار کلی سامانه   137 در ثبت و ارجاع پیام اینگونه است که پیام هر شهروند به آیتم‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود تا اطلاعات دقیق از طریق مرکز به مناطق و سپس به نواحی هر منطقه ارائه شود. با رسیدن پیام به ناحیه مربوطه، موتورسوار ناحیه به محل اعزام می‌شود و مصالح مورد نیاز، تعداد نیروها و نوع معضل اطلاع داده شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و با اطلاع‌دادن او است که نیروهای عملیاتی به محل اعزام می‌شوند. در این چرخه جالب حدود  5دقیقه وقت صرف می‌شود تا کار آغاز شود.

ناظران از طرف شهردار ناحیه پیام‌ها را تائید می‌کنند تا اپراتور ناحیه در سایت مدیران به ابلاغ معضل به اپراتور منطقه بپردازد و ماحصل کار در نهایت به سایت بازخورد ارجاع شود. بلافاصله بعد از ارائه پیام امتحانی از سوی تیم اعزامی، مشاهده می‌شود که اپراتور مستقر در ناحیه به اکیپ اجرایی اعلام حرکت می‌کند. تیم اعزامی سامانه هم به محل اعلام شده می‌رود تا سرعت و کیفیت عملکردی نیروها از نزدیک مشاهده شود. چند قدم آن طرف‌تر از آدرس ارائه شده، گروهی از عوامل 137 مشغول جدول‌گذاری هستند، گویا این پیام، قبل از پیام همکاران، ثبت و ابلاغ شده است. هنوز دقایقی نگذشته که گروه مجهزی از سامانه در محل اعلام شده حاضر می‌شوند.

مشاور ارشد شهردار منطقه در توضیح فعالیت نیروها در ارتباط با نصب دریچه می‌گوید: «پیام‌های فراوانی از طرف شهروندان به سامانه  137 منطقه می‌رسد که در حوزه مشکلات دریچه‌های خیابان هستند. این دریچه‌ها سرقت می‌شوند، می‌شکنند و درصورت ایجاد فشار زیاد، کج شده و سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. البته به‌زودی با قرار دادن قطعات لاستیکی در حاشیه و لبه‌های دریچه‌ها مشکل سر و صدا کاملاً برطرف خواهد شد اما خوب است بدانیم که برای ترمیم یا تعویض هر دریچه چه هزینه و وقتی از نیروها صرف می‌شود و این فرآیند چه اجزا و مراحلی دارد تا در ثبت، انتقال و بازخورد پیام، به‌صرفه‌تر و بهتر عمل کنیم.»

عملیات نصب دریچه پس از  10 دقیقه کار نیروهای سامانه 137 به اتمام می‌رسد و گروه آموزشی سایت بازیافت بعداز آشنایی با زیروبم‌های این عملیات به دعوت مهندس صباغ در سوی دیگر خیابان، آموزش‌هایی درمورد مشکلات سطل‌های مکانیزه می‌بینند. مشاور ارشد شهردار منطقه 4 می‌گوید: «جایگزین کردن مخازن فرسوده حمل مکانیزه زباله‌ها با صرف هزینه  500 میلیارد تومانی به روز شده است. بیشترین تماس‌های مردمی در این مورد اسقاطی شدن، شکستن و سوزانده شدن سطل‌هاست که به‌زودی با محاسبه فضای خیابان‌ها در تعداد، جانمایی بهتر سطل‌ها و کنترل آنها با استفاده از سیستم GIS اقدام خواهیم کرد تا هماهنگی و خدمات‌رسانی در این مورد به صورت موازی با سیستم GPS نصب شده روی خودروهای حمل زباله تسهیل شود.»

تبر بر درختان خشک

تیم آموزشی سامانه خدمات شهری   137 در مرحله بعدی به طرف محل اعلام شده از سوی شهروندان با موضوعیت وجود درخت خشک در ناحیه 6 رهسپار می‌شود. مسیر حرکت از اتوبان وفادار است که مدیریت نوین شهری میلیاردها تومان در تملک املاک حاشیه آن برای باز شدن بزرگراه هزینه کرده است تا گره‌ای از مشکلات عدیده حمل و نقل درون شهری باز شود. در محدوده فلکه سوم تهرانپارس به طرف آدرس اعلام شده به سامانه137 یعنی خیابان 182 در حرکت هستیم که در بین مسیر، نیروهای عملیاتی   137 را می‌بینیم که در حال انتقال یک خودروی اسقاطی هستند. دکتر عنایتی رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری  137 که به تیم آموزشی پیوسته است در مورد خودروهای اسقاطی اینگونه توضیح می‌دهد: «خودروهای رها شده در سطح شهر علاوه بر اینکه چهره محله را نامطلوب جلوه می‌دهند به زباله‌‌دانی و محل زاد و ولد جانوران موذی تبدیل می‌شوند.

برای حمل این خودروها یک حکم قضایی عام داریم که با تماس مردم از آن استفاده می‌کنیم. در صورت وجود مالک، پس از 2 بار اخطار کتبی با حضور نیروی انتظامی برای انتقال خودروی اسقاطی با جرثقیل اقدام می‌کنیم.» توضیحات رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری  137 به پایان نرسیده که به محل درخت خشکیده می‌رسیم تا دکتر عنایتی اینگونه بحث را تغییر دهد: «درختان خشک هم مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند و بسیاری از مردم، بخصوص در این فصل در این زمینه با سامانه  137 تماس می‌گیرند.

احتمال سقوط این درختان به‌علاوه خطراتی که تداخل شاخه‌ها با سیم‌های برق ایجاد می‌کند، اصلی‌ترین این تهدید‌ها هستند. قطع شاخه‌های نفوذ کرده به سیم‌های برق با مجوز اداره برق و حضور نیروهای آن سازمان امکانپذیر است. این کار یکی از معدود کارهای ارجاع شده به سامانه  137 است که در ارتفاع انجام می‌شود.» نیروهای آموزشی سامانه که مراحل انتقال یک خودروی فرسوده را از نزدیک دیده‌اند با مشاهده روش قطع، بارگیری و انتقال قطعات یک درخت خشک، این موضوع را از نزدیک لمس می‌کنند تا هنگام ارائه یک تماس مردمی به سامانه  137 با اشراف بیشتری به خدمت‌رسانی بپردازند.

خاک سفید «گلشن» شد

مقصد بعدی گروه، محله‌ای است که در نیم‌قرن گذشته شاهد رشد قارچ‌گونه خانه‌های بدون پلاک و سند ثبتی بوده است؛ خاک سفید که پس از پاکسازی، گلشن نامیده می‌شود هنوز هم با هجوم خلافکاران ساختمانی مواجه است. به گفته مهندس عالی، شهردار ناحیه  6 حدود 45 هزار خانه بدون پلاک و سند ثبتی در این محله وجود دارد و با وجود گشت‌های شبانه‌روزی مأموران شهرداری این روند کمرنگ شده اما هنوز هم ادامه دارد. مشاور ارشد شهردار منطقه فراوانی تماس‌های مردمی با سامانه137 در مورد خلافکاران ساختمانی را در‌حالی تشریح می‌کند که گروه اعزامی از نزدیک شاهد جمع‌آوری یک طبقه غیرمجاز در خیابان احسان هستند.

صباغ می‌گوید: «اگر یک تصویر هوایی از این محدوده تهیه کنیم مشاهده می‌کنیم که پشت‌بام بیشتر خانه‌ها مأمن آهن و آجر و مصالح ذخیره شده است تا در صورت فراهم شدن شرایط، یک طبقه غیرمجاز طی مدت یک شب روی ساختمان فرسوده قبلی ساخته شود. بسیاری از شهروندان با مشاهده ساخت و سازهای غیرمجاز با سامانه 137 تماس می‌گیرند. نیروهای ما هم تنها 2ساعت فرصت دارند تا تیرآهن‌هایی که شب قبل نصب شده‌اند را جداسازی کنند. در غیر این صورت درگیری اراذل و اوباش با نیروها حتمی است.

اگر اقدام نکنیم هم فردای همان روز یک خانواده جدید در واحد ساخته شده سکونت داده می‌شود تا یک پلاک دیگر به پلاک‌های غیرمجاز منطقه افزوده شود! دلال‌های زیادی در این زمینه کسب و کار می‌کنند تا یک‌شبه خانه بسازند. برخی از اهالی مساحت سقف خانه‌ها را می‌فروشند تا خانواده دیگری روی آن ساکن شود. نیروهای   137 در مواجهه با چنین مواردی تنها با حمایت نیروی انتظامی در محل حاضر می‌شوند زیرا بسیاری از همکاران هنگام انجام مأموریت با هجوم اوباش زخمی شده‌اند.» محدوده‌های شمیران‌نو و خاک سفید از مناطقی هستند که پیام‌های 137 در مورد ساخت و ساز غیرمجاز در آنها فراوانی قابل‌توجهی دارد. خانه‌های 18 تا  20 متری در 3طبقه کنار هم جا خوش کرده‌اند و وجود کوچه‌هایی با عرض 2  و طول 50 متر در این محله‌ها عادی به‌نظر می‌رسند.

به گفته اهالی محل در بسیاری موارد اسباب‌کشی ساکنان تازه‌وارد با گذر از بام‌های همسایه‌ها انجام می‌شود. فاضلاب برخی خانه‌ها به جوی آب می‌ریزد و برخی از سکنه‌ها با سرقت پلاک از کوچه‌های همجوار، خانه یا مغازه تازه‌ساز خود را صاحب پلاک می‌کنند. نیروهای شهرداری در چنین شرایطی می‌کوشند تا محیط شهری این محدوده رنگ عادی به خود بگیرد و شهروندان این محله‌ها نیز همکاری با سامانه خدمات شهری 137 را بهترین راه مبارزه با متجاوزان به محیط شهری می‌دانند. از سوی دیگر مدیریت نوین شهری نیز در این راستا گام‌های بلندی برمی‌دارد که مهم‌ترین آنها حل معضل «دره مهران» با تملک 114 واحد غیرمجاز ساخته شده در آن بود که پس از نیم‌قرن به همت شهردار تهران چهره دیگری به این محله معضل‌آفرین بخشید.

واکنش سریع در اولویت است

به محله حکیمیه می‌رسیم. تیم آموزشی «سایت بازیافت» سامانه خدمات شهری 137 تجربه گرانبهایی کسب کرده‌اند؛ تجاربی که در تجزیه پیام‌های مردمی و آنالیز خدمات ارائه شده به شهروندان بسیار مؤثر خواهد افتاد. در ناحیه  8 منطقه4  به قطعه زمین بزرگی می‌رسیم که توسط شهرداری تملک شده تا خودروهای اسقاطی انتقال داده شده طی تماس‌های مردمی با هدف بهسازی چهره شهر در یک محدوده خاص نگهداری شوند. ساختمان تازه‌ساز، سامانه و انبار  137 ناحیه  8 هم مورد بازدید قرار می‌گیرد. به گفته مهندس صباغ، چند‌ تماس دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی با سامانه  137 سبب شده که تپه‌های خاکی به ارتفاع  2 متر از دوطرف خیابان خواجه‌نصیر و ورودی جنگل لویزان برداشته شود تا پس از جدول‌بندی و آسفالت، این خیابان تبدیل به بلوار جدیدی در منطقه شود.

شیب خاص محدوده بخصوص در خیابان استخر نیز تماس‌های مکرر شهروندان در فصل سرما و یخبندان را موجب می‌شود. مشاهده و اطلاع از برفگیر بودن همیشگی این محله هم تجربه جدیدی برای تیم آموزشی سامانه است. البته مشاور ارشد شهردار منطقه از فعالیت شبانه‌روزی خودروهای سامانه 137 در هر دو لاین خیابان خبر می‌دهد تا آمار تماس‌های مردمی دراین زمینه کاهش یابد. مقصد بعدی قطعه زمین چند هکتاری متعلق به شهرداری است که آهن‌آلات، مصالح ساختمانی و دیگر امکانات و نیازهای اولیه برای واکنش سریع در هنگام عملیات توسط واحد پشتیبانی و نظارت ویژه سامانه137 در آنجا ذخیره شده تا هیچ‌گاه کمبودی احساس نشود.

پایگاه ویژه پشتیبانی و مدیریت بحران سامانه137 منطقه 4 شهرداری تهران آخرین محلی است که کارمندان سایت بازخورد در بازدید از امکانات آن با نحوه مقابله با بحران آشنا می‌شوند. تور آموزشی ویژه سامانه 137 که براساس فراوانی پیام‌های شهروندان به تفکیک زمینه‌های معضل ساز شهری تنظیم شده است گام بلندی است در طراحی آموزشی و برنامه‌ریزی با هدف خدمت‌رسانی که بی‌شک آثار قابل‌توجه آن در ارائه خدمات بی‌دریغ سامانه خدمات شهری 137 ملموس‌تر خواهد بود؛ سامانه‌ای که ارائه خدمات شهری به شهروندان پایتخت را مهم‌ترین اصل، هدف و فلسفه وجودی خود می‌داند.

کد خبر 66657

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز