محققان از «موسسه فناوری فدرال زوریخ» از جمله «محمد پیدایش» پژوهشگر ایرانی، توانسته‌اند یک ماده جدید برای جذب طلا ایجاد کنند. این ماده که از شیر ‌مانده تهیه شده، برای بازیابی طلا از مادربردهای کامپیوتری دور ریخته‌شده کاربرد دارد.

سنگ طلا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو ساینس، این هواژل جدید می‌تواند طلا را با خلوص بالا از مادربردها جدا کند.

زباله‌های الکترونیکی غنی از طلا و دیگر فلزات سنگین هستند. روش‌های متداول استخراج این فلزات به مواد شیمیایی صنعتی وابسته هستند که می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند.

در این پروژه، دانشمندان از هواژل ساخته‌شده از پروتئین موجود در آب پنیر استفاده کرده‌اند. رافائل مززنگا، یکی از پژوهشگران، اظهار داشت که تولید این ماده اسفنجی بسیار اقتصادی است و ارزش طلا به دست آمده از آن ۵۰ برابر هزینه‌های تولید است.

برای ساخت این هواژل، پروتئین آب پنیر در محلول اسیدی حرارت دیده و سپس به شکل رشته‌های متعدد درآمده است. پس از خشک‌کردن انجمادی، محصولی با تخلخل بالا و وزن کم به دست آمده است. محمد پیدایش توضیح داد که این هواژل دارای سطح زیادی است که به جذب طلا کمک می‌کند.

هواژل قابلیت جذب ۹۳ درصدی طلا از محلول حاوی فلزات دیگر را دارد. در آزمایش‌های واقعی روی زباله‌های الکترونیکی، مادربردهای رایانه در ترکیبی از اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک حل شدند و هواژل توانست ۱۹۰ میلی‌گرم طلا را به ازای هر گرم جذب کند. پیدایش اعلام کرد که طلای به دست آمده از این فرآیند حدود ۹۱ درصد خالص است.

بیشتر بخوانید:

این روش نسبت به روش کربن فعال برای استخراج طلا موثرتر است و تاثیر زیست محیطی کمتری دارد. اکنون تیم تحقیقاتی در حال بررسی استفاده از پروتئین‌های دیگر مانند کراتین و توفو برای بازیافت فلزات دیگر است. پیدایش اشاره کرد که این روش به طور همزمان مشکلات زباله‌های الکترونیکی و ضایعات مواد غذایی را حل می‌کند و به تولید محصولی با ارزش منجر می‌شود.

کد خبر 831572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha