شاید شما هم با مطالبی با تیترهایی که در آن وعده معرفی خوراکی‌هایی داده می‌شود «سه‌سوته چربی‌های دور شکم را آب می‌کنند» برخورده باشید، اما در واقعیت چنین خوراکی‌هایی وجود ندارند.

food

هیچ ماده غذایی یا ماده دیگری با اثری جادویی که کاهش وزن سریع شما را تضمین کند یا به طور خاص چربی شکم یا سایر اعضای بدن شما را کم کند، وجود ندارد.

ایده اینکه برخی از غذاها به اصطلاح "چربی سوز" هستند، اغلب گمراه کننده است و می تواند انتظارات غیر واقعی در شما ایجاد کند.

انتخاب‌های غذایی می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند

البته انتخاب‌های غذایی خاص می‌توانند به کاهش وزن شما آن هم به طور کلی (نه کاستن از چربی‌های دور شکم یا هر اندام دیگر به طور موضعی) در درازمدت از این راه‌ها کمک کنند:

۱. تقویت سیری: غذاهای غنی از پروتئین و فیبر، مانند گوشت بدون چربی، ماهی، حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها به شما کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و به طور بالقوه شمار کالری‌های دریافتی را کاهش می‌دهند.

۲. افزایش سوخت‌وساز یا متابولیسم: غذاهای غنی از پروتئین (نسبت به دو گروه دیگر مواد مغذی اصلی یعنی چربی‌ها و پروتئین‌ها) ممکن است به انرژی اندکی بیشتر برای هضم نیاز داشته باشند که منجر به افزایش جزئی در کالری سوزی می‌شود. به هر حال این اثر عموما چندان زیاد نیست.

۳. حمایت از سلامت کلی: انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی، واحدهای ساختمانی مورد نیاز بدن را برای عملکرد بهینه فراهم می کند و به این ترتیب می‌تواند به طور غیرمستقیم به کنترل وزن کمک کند.

در اینجا چند نمونه از گروه های غذایی که می توانند برای کاهش وزن کلی در درازمدت مفید باشند آورده شده است:

- پروتئین بدون چربی: مرغ بدون پوست، ماهی، لوبیا، عدس، توفو.

- کربوهیدرات های غنی از فیبر: غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، حبوبات.

- چربی های سالم: آووکادو، مغزها و تخمه‌های خوراکی، روغن زیتون.

کاهش وزن پایدار با کسری کالری امکان‌پذیر است

کاهش وزن پایدار در درجه اول در گروی ایجاد «کسری کالری» است، به این معنی که شما کالری‌های بیشتری نسبت به کالری‌های دریافتی‌تان بسوزانید. «کسری کالری» را می توان با ترکیبی از تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم به دست آورد.

به این چند نکته اضافی برای کاهش وزن سالم هم توجه کنید:

- به دنبال غذاهای کامل و فرآوری نشده باشید.
- غذاهای بیشتری را در خانه بپزید.
• برچسب های غذا را بخوانید و به اندازه وعده‌های غذایی‌تان توجه کنید.
• مقدار کافی مایعات برای تامین آب بدن مصرف کنید.
• خواب کافی را در اولویت قرار دهید.
• برای راهنمایی شخصی درباره رژیم غذایی با متخصص تغذیه یا رژیم‌های غذایی مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که بدن هر فرد با بدن فرد دیگر متفاوت است و بنابراین ممکن است روشی که برای یک فرد موثر بوده است، در فرد دیگر موثر نباشد. همچنین اگر دچار بیماری زمینه‌ای یا مشکل اساسی دیگری هستید، همیشه قبل از ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی یا میزان فعالیت جسمی با پزشکتان مشورت کنید.

کد خبر 831566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha