مردی از شرکت سازنده یک ربات جراحی در آمریکا شکایت کرده و مدعی شده است که این ربات در حین عمل جراحی باعث سوختن و پاره شدن روده کوچک همسرش شده و همسرش در نتیجه پیامدهای این عارضه درگذشته است.

robot

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز هاروی سولتزر در شکایتی که روز سه‌شنبه در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ناحیه جنوبی کلمبیا ارائه شد، گفت که همسرش ساندرا سولتزر به دنبال عملی بوسیله ربات جراحی «داوینچی» ساخت شرکت Intuitive Surgical یا ISI، دچار عوارض پزشکی شد.

بر اساس دادخواست شاکی، در جریان عمل جراحی برای سرطان روده باریک به روده بیمار آسیب حرارتی وارد شد که منجر به سوراخ شدن آن شد. بیمار در نهایت به مداخله جراحی برای ترمیم نیاز پیدا کرد و دچار آسیب‌های جسمی و روانی دائمی شد و در نهایت در سال بعد در نتیجه پیامدهای این حادثه درگذشت.

بر اساس اسناد دادگاه، ساندرا پس از عمل جراحی در سپتامبر ۲۰۲۱ دچار درد شکم و تب شد و نیاز به مداخله جراحی برای بستن پارگی روده پبدا کرد و نهایتا در فوریه ۲۰۲۲ به علت عوارض ناشی از آسیب روده درگذشت.

در شکایت شاکی با استناد به یک گزارش این شرکت خطاب به کمیسیون اوراق مالی و بهادار (SEC) دولت فدرال آمده است که این اولین بار نیست که چنین اتفاقی برای بیماری می‌افتد که با این ربات تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، این شرکت به عنوان متهم در حدود ۹۳ دعوی مربوط به مسئولیت محصولات فردی که در دادگاه های مختلف ایالتی و فدرال بوسیله شاکیانی متهم شده است که ادعا می کنند آنها یا یکی از اعضای خانواده پس از عمل جراحی با سیستم رباتیک داوینچی دچار انواعی از جراحات شخصی و در برخی از موارد مرگ در نتیجه چنین جراحی شده‌اند.

شاکی در دادخواستش مدعی شده است که شرکت ISI صدها گزارش درباره جراحات و آسیب‌های ناشی از اعمال جراحی بوسیله ربات داوینچی دریافت کرده است.

به گفته شاکی، از جمله جدی‌ترین این جراحات سوختگی‌های اندام‌های داخلی ناشی از ابزارهای به کار گرفته شده بوسیله ربات بوده‌اند.

شاکی مدعی شده است که شرکت ISI شدت این جراحات را به طور سیستمیک از سازمان غذا و داروی آمریکا پنهان کرده است.

بر اساس دادخواست، اکثر موارد شکایت مربوط به یک غلاف لاستیکی است که به انتهای برخی از ابزارهای فلزی داوینچی به عنوان عایق برای جلوگیری از فرار الکتریسیته متصل شده بود. به گفته شاکی ترک ها یا شکاف ها مانع از عایق کاری موثر پوشش نوک ابزارهای فلزی شده و باعث خروج برق یا جرقه از آنها می شود و به رگ های خونی و اندام ها آسیب می رساند.

در این دادخواست آمده است که اگر ISI محصول خود را به طور ایمن طراحی کرده بود و در مورد این نقص ها هشدار می داد، ساندرا سولتزر زنده می‌ماند.

شکایت یک بیمار از شرکت سازنده ربات جراحی به علت عوارض عمل| ربات جراح روده بیمار را سوراخ کرده بود

بسیاری از پزشکان جراحی رباتیک را بی‌خطر می‌دانند، اما درباره اینکه آیا این شیوه جراحی کارآمدتر از جراحی به شیوه‌ معمول است، اختلاف نظر وجود دارد. این فناوری برای این بوجود آمد که اعمال جراحی دقیق‌تر و کمتر تهاجمی شوند و در نتیجه به طور نظری طول مدت جراحی‌ها کوتاه‌تر شود و بیماران دوره نقاهت کمتر دردناکی را بگذرانند.

شرکت ISI نخستین نسل از سیستم داوینچی را در سال ۱۹۹۹ هنگامی که جراحی رباتی هنوز نسبتا پدیده‌ای تازه بود، ارائه کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا یک سال بعد این سیستم را تایید کرد.

کد خبر 831565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha