چین مدعی است که قطار مگلو ( Maglev) در لوله خلاء (هایپرلوپ)، در آزمایش نمونه اولیه، رکورد بالاترین سرعت جهانی را ثبت کرده است. هدف مگلو رسیدن به ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت است که بسیار سریع‌تر از یک هواپیمای مسافربری است.

هایپرلوپ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، بزرگترین سازنده موشک چین در حال کار روی هایپرلوپ است. شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) ادعا می‌کند که در طول آزمایشات در یک لوله خلاء به طول ۲ کیلومتر به بالاترین سرعت برای یک وسیله نقلیه ابررسانا مگلو یعنی به سرعت بیش از ۶۲۳ کیلومتر در ساعت رسیده است.

قطارهای هایپرلوپ، جزو پروژه‌های فناوری فوق پیشرفته دسته‌بندی می‌شوند و به سرانجام رسیدنشان، موفقیت بزرگی خواهد بود. اما چطور کار می‌کنند؟ ایده آن‌ها ساده است: سیستم‌های پیام رسان لوله‌ای دهه ۱۸۰۰ را آن‌قدر بزرگ کنید که قطارهای مگلو یا الکترومغناطیسی در آن‌ها جا شوند، سپس تمام هوا را بیرون بکشید تا قطار با سرعت هزار کیلومتر در ساعت حرکت کند. هیچ برخوردی با هوا یا هیچ تماسی با زمین برای کاهش قدرت یا سرعت قطار در کار نیست. بنابراین می‌شود با سرعت ۵ ماخ یعنی ۵ برابر سرعت صورت، به پیش راند. یعنی در فاصله نوشیدن یک قهوه می‌توان از نیویورک به لس‌آنجلس رسید.

فراموش نکنید که ساخت و راه اندازی قطارهای پرسرعت مگلو و زیرساخت های آن در حال حاضر بسیار گران است، چرا که این کار بدون نیاز به صدها یا هزاران کیلومتر لوله خلاء که هوای آن دائما توسط پمپ‌ها در تمام روز مکیده می‌شود، میسر نیست. ضمنا در این سرعت، هر گونه مشکلی به یک فاجعه تمام عیار تبدیل می‌شود.

با این حال، هایپرلوپ در حال حاضر یکی از مفاهیمی است که مدام درباره‌اش صحبت می‌شود. شرکت‌هایی در حال حاضر روی این پروژه کار می‌کنند، ولی برای رسیدن به موفقیت، باید ترکیب مناسبی از جمعیت، همکاری دولتی و سرمایه نیاز است. شرکت علوم و صنعت هوافضای چین، آزمایشی را در یک لوله خلاء ۲ کیلومتری که طولانی‌ترین مسیر تا به امروز شناخته می‌شود، انجام داده است.

پس از آزمایش‌های متعدد با سرعت پایین در چند ماه گذشته تیم شرکت علوم و صنایع هوافضای چین، اخیرا «T-Flight» خود را برای اولین‌بار با سرعت بالا آزمایش کرد. سرعت این مگلو از مرز ۶۲۳ کیلومتر در ساعت عبور کرد. این سرعت در اکتبر گذشته به عنوان بالاترین سرعت قطار در تاریخ ثبت شده بود.

شرکت علوم و صنایع هوافضای چین می‌گوید که میزان مسطح بودن آن در محدوده تحمل ۰.۳ میلی‌متر است، لوله‌های خلاء با قطر ۶ متر، دارای خطای اندازه هندسی کمتر از ۲ میلی متر هستند و کل خط لوله می‌تواند در عرض پنج دقیقه به فشار طبیعی خود برگردانده شود.

شرکت علوم و صنایع هوافضای چین از این آزمایش راضی است و می‌گوید که تعامل بین لوله آزمایش، وسیله نقلیه و مسیر مطابق انتظار بوده است. فاز دوم شامل سی برابر شدن مسیر و رسیدن به ۶۰ کیلومتر می‌شود که می‌توان قطار را با سرعت هدف ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت آزمایش کرد، یعنی سرعتی مناسب و سریع‌تر از یک هواپیمای مسافربری. در صورت تحقق رویای هایپرلوپ، می‌توان انتظار داشت که حمل و نقل عمومی در جهان وارد مرحله‌ای عجیب و شگفت‌انگیز شود.

ویدیویی درباره مگلو شرکت علوم و صنایع هوافضای چین ببینید:

کد خبر 830581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha