راه آهن چین به تازگی اولین آزمایش موفقیت‌آمیز قطارهای سریع‌السیر نسل بعدی خود را به پایان رسانده است که پیش بینی می‌شود سریع‌تر از هواپیماها باشند.

قطار برقی

به گزارش همشهری آنلاین از سان، در طول این آزمایش‌های عملکرد، آخرین قطار سریع‌السیر چین به سرعت ۴۵۲ کیلومتر در ساعت رسید.

الان، بالاترین سرعت ثبت شده ۵۷۴.۵ کیلومتر در ساعت است که مربوط به قطار فرانسوی V۱۵۰ در سال ۲۰۰۷ است.

قطارهای برقی چینی، سریع‌تر از هواپیما | سرعت آنها به ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد

اگرچه راه آهن چین هنوز این رکورد را نشکسته است، اما آزمایش های اولیه عملکرد آنها ثابت کرده که در مسیر درستی برای توسعه سریع ترین قطار دنیا قرار دارند. درواقع، مهندسان امیدوارند که این قطار پس از تکمیل به سرعت هزار کیلومتر در ساعت برسد.

بیشتر بخوانید:

اگر پروژه چینی‌ها موفقیت آمیز باشد، این قطارها بسیار سریع‌تر از پروازهای تجاری که معمولا با سرعت متوسط ۸۸۵ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، مسیر را می‌پیمایند.

اجرای آزمایشی آنها هم که به سرعت ۴۵۲ کیلومتر در ساعت رسیده، البته سریع‌تر از پرواز بین پکن و شانگهای است.

قطارهای برقی چینی، سریع‌تر از هواپیما | سرعت آنها به ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد

پروازهای داخلی که این مسافت را طی می‌کنند، معمولاً با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

به گفته راه آهن چین، هدف آنها تسریع در توسعه قطارهایی است که سریع‌تر، هوشمندتر و سازگارتر با محیط زیست هستند و انرژی کارآمدتری دارند.

بیشتر بخوانید:

قطارهای راه‌آهن چین از شناور مغناطیسی استفاده می‌کنند. در نتیجه اصطکاک را حذف می‌کنند تا با سرعت بالا، به شکلی موثر روی هوای رقیق شناور بمانند.

شناور مغناطیسی که مشهور به maglev است، از آهنرباهای ابررسانا در لوله‌ای با خلاء پایین برای تقویت میدان مغناطیسی استفاده می‌کند.

آهنرباهای قطار می‌توانند با فلز کناره‌های لوله، اصطلاحا برهم‌کنش داشته باشند و قطار را به حرکت درآورند و آن را به جلو برانند.

قطارهای برقی چینی، سریع‌تر از هواپیما | سرعت آنها به ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد

الان یک قطار Maglev در چین در حال کار است که فرودگاه شانگهای را به مرکز شهر متصل می‌کند و یک مسیر ۳۰ کیلومتری را در ۷ دقیقه طی می‌کند.

پس از این موفقیت بزرگ، راه آهن چین در حال برنامه‌ریزی برای گسترش این فناوری در سراسر کشور، برای اتصال مناطق شهری و روستایی خود است. این پروژه در چارچوب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه چین ذکر شده است.

آنها انتظار دارند که این قطارها آلودگی هوا را کاهش دهند و به طور همزمان، زمان و هزینه سفر را به حداقل برسانند.

چین پیشرو در توسعه راه‌آهن پرسرعت است، اما سایر قدرت‌های جهانی هم قطارهای سریع‌السیر خود را به منظور ارائه جایگزینی برای هواپیما توسعه داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

به عنوان مثال، زیمنس و بمباردیر برای توسعه مجموعه قطارهای برقی پرسرعت ICE ۳ که بین هلند و آلمان حرکت می‌کنند، با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

این قطارها معمولاً با حداکثر سرعت ۳۱۸.۵ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، هرچند قطارهایی که بین فرانکفورت و کلن حرکت می‌کنند مجاز هستند برای جلوگیری از تأخیر، سرعت خود را به بیش از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت هم برسانند.

قطارهای برقی چینی، سریع‌تر از هواپیما | سرعت آنها به ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد

شبکه ریلی پرسرعت کره جنوبی هم ۷۱ مجموعه قطار دارد که می‌توانند در ۳۱۶ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسانند.

ویدئوی زیر را در این خصوص مشاهده فرمایید:

در سال ۲۰۱۳، یکی از این قطارهای نسل جدید با حرکت با سرعت باورنکردنی ۲۶۱ مایل در ساعت، رکورد قبلی سرعت کره را شکست.

کد خبر 809143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    در این زمینه ایران چه برنامه ای دارد، جهان بی اندازه به سرعت وابسته است هر کشوری سرعت بالاتری داشته باشد از نگاه کلان و جامعه ای چندین دقیقه ، چندین ساعت یا چندین روز از دیگر کشور ها جلوتر خواهد بود آن هم در جوامع شلوغ و ذهن های شلوغ ، انگار روزها به اندازه کافی طولانی نیستند و زمان به زودی سپری می شود...