طرح‌های اینکریدیبل برای ساخت سریع‌ترین قطار جهان، که می‌تواند مسافران را با سرعت حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت جابه‌جا کند، رونمایی شد.

سریع‌ترین قطار جهان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، گفته می شود که سیستم های هایپرلوپ می توانند به اندازه یک بزرگراه ۳۰ خطی بین شهرها در عرض چند دقیقه مردم را جابجا کنند. اخیرا طرح‌های اینکریدیبل (INCREDIBLE) برای ساخت سریع‌ترین قطار جهان رونمای شد. این قطار مسافران را با سرعتی نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت جابه‌جا می‌کند.

این پروژه بلندپروازانه‏ کلگری و ادمونتون دو شهر بزرگ کانادا را با یک سیستم قطار سریع‌السیر شناور قبل از سال ۲۰۳۵ به یکدیگر متصل می‌کند.


استارت‌آپ کانادایی ترنس‌پاد (TransPod) چندین سال است که روی خط ۳۰۰ کیلومتری حمل مسافر و بار سبک با نام فلاکس‌جت (FluxJet) بین کلگری و ادمونتون کار می‌کند. این وسیله نقلیه تمام الکتریکی که توسط ترنس‌پاد به عنوان وسیله نقلیه هیبریدی بین هواپیما و قطار، توصیف شده است، می تواند تا ۵۴ مسافر و ۱۰ تن بار را حمل کند.

فلاکس‌جت از فناوری مبتنی بر فیزیک برای رانش پرسرعت از طریق یک لوله خلاء استفاده می‌کند. این طرح شباهت زیادی به شبکه هایپرلوپ دارد که قرار است تا سال ۲۰۳۰ می‌توانست مسافران را با سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر در ساعت از طریق یک لوله جابه‌جا کند. این شبکه تنها از یک قطار و یک فضای خلاء تشکیل شده است و از ریل خبری نیست.

این قطار به صورت مغناطیسی در امتداد ریل شناور می‌شود و از ترکیبی از آهنرباها و فناوری پلاسما برای دستیابی به سرعت بیش از حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت استفاده می کند. سرعتی که بیشتر از یک جت و سه برابر سریع‌تر از یک قطار پرسرعت است.

راه‌آهن چین اخیرا اولین آزمایش‌های عملکرد موفقیت‌آمیز خود را در مورد نسل بعدی قطارهای سریع‌السیر خود انجام داده است که طی آن این وسیله نقلیه به سرعت ۴۵۲ کیلومتر در ساعت دست یافت. در حال حاضر، بالاترین سرعت ثبت شده ۵۷۴ کیلومتر در ساعت است که قطار V۱۵۰ فرانسه در سال ۲۰۰۷ به آن دست یافت. اکثر قطارها در بریتانیا فقط قادر به رسیدن به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت هستند.

در طرح فلاکس‌جت به دلیل عدم اصطکاک در لوله خلاء می‌توانند به سرعت‌های بالاتر برسند. انتظار می‌رود این سیستم حمل و نقل در کانادا، تقریبا یک سوم ترافیک بزرگراه کلگری به ادمونتون را از بین ببرد.

کد خبر 822805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    3 2
    ۱۰۰۰سال بعد درایران
  • ... IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 2
    شنیدن کی بود مانند دیدن