شرکت ویو انجین (Wave Engine) یک پرواز نمایشی از یک موتور جت ساده بدون قطعات متحرک انجام داده است.

ویو انجین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، اولین محصول ویو انجین با نام جی-وان انجین، برای پرواز از یک یو ای وی یا پهپاد قدرت می‌گیرد. این نسخه مدرن از یک پالس جت، اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داده است.

ویو انجین نسخه تکامل یافته پالس جت انجین است؛ یک دستگاه رانش جت ساده که در آن هوا وارد محفظه و انرژی سوخت فعال می‌شود. در واقع سوخت موتور یک گلوله آتشین تولید می‌کند و گازهای گرم شده با فشار بالا را به سمت خروج از لوله اگزوز هدایت می‌کند و نیروی رانش تولید می‌شود. در عین حال، فشار داخل موتور کاهش می‌یابد و خلاء جزئی ایجاد می‌کند که هوای تازه را به داخل می‌کشد و انفجار دیگری از سوخت، این فرآیند را تکرار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

البته این فناوری جدیدی نیست. این پالس جت بیش از صد سال است که به یک شکل وجود داشته است. ویو انجین چند سال گذشته را صرف تغییر فرمول کرده و اکنون بر این باور است که «فناوری اختصاصی آن سرعت‌های بالا را امکان‌پذیر می‌کند و همچنین هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد.»

ویوانجین کنترل شده دیجیتالی از یک لوله ورودی کوتاه به عنوان دریچه خود استفاده می‌کند. محفظه احتراق در جلوی آن قرار می‌گیرد و سپس به سمت لوله اگزوز انحنا می‌یابد. هنگامی که هوا/سوخت مشتعل می‌شود، انفجار - یا به طور صحیح‌تر، گازهای داغ را از هر دو لوله به بیرون می‌فرستد تا نیروی رانش ایجاد کند. هوا توسط خلأ حاصل، از داخل مکیده و فرآیند با احتراق جدید از نو شروع می‌شود.

نخستین نمونه‌های اولیه در مقیاس کامل در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه مریلند توسعه و آزمایش شدند. این شرکت اولین هواپیمای سرنشین‌دار را در سال ۲۰۲۰ به آسمان فرستاد.

این هواپیمای بدون سرنشین ویو انجین یک فناوری نوین و قابل استفاده در بخش‌های نظامی و تجاری است.

ابعاد موتور جی-وان انجین ۱۴ × ۳۲ × ۱۶۳ سانتی‌متر و وزن آن ۸.۲ کیلوگرم است. این موتور می تواند با گاز (اکتان ۸۷)، سوخت زیستی مبتنی بر اتانول (E۸۵) و سوخت مبتنی بر نفت سفید (Jet-A/JP-۸) کار کند. کار برای بهبود عملکرد این موتور همچنان ادامه دارد.

توسعه همچنان ادامه دارد و انتظار می رود عملکرد بهبود یابد. قیمت این پهپاد هنوز فاش نشده است.

کد خبر 838967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha