سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: گروهی از وکلای بین‌المللی در آلمان علیه دونالد رامسفلد به اتهام آمریت در انجام جنایات جنگی اقامه دعوا کردند.

به گزارش بی.بی.سی، این گروه از وکلا با ارسال نامه‌ای از دادستانی آلمان خواسته‌اند که تحقیق از دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا در رابطه با اتهام ارتکاب "جنایات جنگی" را شروع کند این گروه از وکلای آلمانی پرونده‌ای را نیز علیه رامسفلد تنظیم کرد‌ه‌اند که تحویل دادستانی آلمان شده است.

این پرونده با استناد به شکایت 12 تن از زندانیان سابق زندان ابوغریب در عراق و بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا تنظیم شده است.

در بخشی اتز این پرونده آمده است که رامسفلد در شکنجه و آزار زندانیان پایگاه گوانتانامو و زندان ابوغریب بغداد، نقشی موثر داشته است.

وکلای مدافع می‌گویند که دونالد رامسفلد شخصا استفاده از شکنجه را برای گرفتن اقرار از زندانیان تایید کرده است.

این پرونده در دادگاهی آلمانی مطرح می‌شود زیرا طبق قانون آلمان، جنایات جنگی در هر نقطه‌ای از جهان که انجام گرفته باشد، قابل تعقیب است.

دو سال پیش  نیز پرونده حقوقی مشابه‌ای علیه رامسفلد در آلمان مطرح شدکه به فرجامی منتهی نشد.

در آوریل سال گذشته نیز یک گروه طرفدار حقوق بشر گفته بود که آمریکا باید دادستان ویژه‌ای برای بررسی نقش احتمالی دونالد رامسفلد در سوء رفتار و شکنجه زندانیان عراقی تعیین کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در آن زمان گفت: آزار و شکنجه زندانیان عراقی ممکن است به دستور مستقیم وزیر دفاع آمریکا صورت گرفته باشد.

رامسفلد هفته گذشته به دنبال انتخابات میان دوره‌‌ایی کنگره‌ی آمریکا از مقام خود استعفا داد.

پیشتر نیز رییس کمیته دفاع از بازداشت شدگان کویتی در گوانتانامو گفت : خانواده‌های بازداشت‌شدگان کویتی در زندان گوانتانامو در نظر دارند علیه دونالد رامسفلد وزیر دفاع مستعفی آمریکا اقامه دعوا کنند .

" خالد العوده" که خود نیز پدر یکی از بازداشت شدگان کویتی در زندان گوانتانامو است در گفت وگوی مطبوعاتی افزود : خانواده‌های بازداشت شدگان کویتی در گوانتانامو وزیر دفاع سابق آمریکا را به صادر کردن دستور مستقیم در خصوص بدرفتاری با بازداشت‌شدگان متهم کردند.

خانواده‌های بازداشت‌شدگان کویتی در گوانتانامو همچنین رامسفلد را متهم کردند که به مسوولان بازداشتگاه اجازه داده برای گرفتن اقرار از بازداشت شدگان از تمامی روش ها حتی شیوه‌های مخالف کنوانسیون‌های بین المللی از جمله کنوانسیون ژنو ، استفاده کنند.

العوده خاطرنشان کرد : کمیته دفاع از بازداشت شدگان کویتی در گوانتانامو همچنین در نظر دارد علیه تعداد دیگری از مسوولان آمریکایی که در اعمال شکنجه علیه بازداشت شدگان گوانتانامو دست داشتند اقامه دعوا کند.

او افزود : شکایت علیه این مسوولان همچون رامسفلد پس از استعفا و یا کنار گذاردن آنها از مسئولیت خود، صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیته دفاع از بازداشت شدگان کویتی در گوانتانامو تاکید کرد : شواهد ، دلایل و اسناد زیادی در خصوص دست داشتن رامسفلد و تعدادی از مسئولان آمریکایی در بدرفتاری با بازداشت‌شدگان گوانتانامو وجود دارد .

کد خبر 8299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز