همشهری آنلاین: خط تولید سامانه موشک پیشرفته زمین به هوای میان برد با نام شاهین نخستین بار در کشور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در مراسم افتتاح این خط تولید، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تحقیقات، ساخت و تولید این موشک پدافندی که شامل موشک، رادارهای جستجو و تعقیب هدف، شبکه‌های نرم افزاری و سخت افزاری و سکوهای پرتاب است، کاملا بومی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات داخلی کشور صورت گرفته است.

سردار سرتیپ پاسدار مصطفی محمد نجار با بیان این که ساخت این سامانه به دست متخصصان سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع انجام گرفته است، افزود: طرح تولید سامانه پدافندی زمین به هوای شاهین یکی از مهمترین و پیچیده ترین طرح هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صنعت دفاعی کشور به ثمر رسیده است.

وی گفت: برد این سامانه پدافندی پیشرفته بیش از 40 کیلومتر است و قادر است هواپیماها و بالگردهای دشمن را به صورت هوشمند و با سرعت مافوق صوت تعقیب کند و مورد هدف قرار دهد.

سرتیپ محمد نجار، مقاوم بودن در مقابل جنگ الکترونیک، توانایی در رهگیری اهداف سریع و حجم بسیار بالای ترکش در لحظه برخورد با هدف را از ویژگی‌های دیگر این سامانه موشکی برشمرد.

وزیر دفاع گفت: ‌سامانه پدافندی شاهین در تقویت دفاع منطقه‌ای، نقش بسزایی دارد و نیروهای مسلح کشورمان را در این حوزه توانمند می‌کند.

سرتیپ محمد نجار با بیان این که افتتاح خط تولید سامانه موشکی پدافندی شاهین نبوغ، خلاقیت و دانش متخصصان وزارت دفاع را به نمایش گذاشت، تاکید کرد: تولید این موشک پیچیده و پیشرفته که از هزاران قطعه تشکیل شده است، به طور بی سابقه‌ای ناکارآمدی تحریم‌ها علیه ایران را به اثبات رساند.

وی با اشاره به این که شرایط منطقه همواره ایجاب می‌کند که ما هوشیار باشیم افزود: افتتاح این خط تولید در برنامه سالانه وزارت دفاع پیش بینی شده بود که در سر رسید برنامه افتتاح شد.

وزیر دفاع گفت: در ایام ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) فرزندان برومند و برنادل امام راحل عظیم الشان(ره) در صنایع هوا فضای وزارت دفاع آرزو و آرمان آن حضرت را در خودکفایی صنعت دفاعی، تحت زعامت و فرماندهی وصی شایسته‌اش، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در عمل تحقق بخشیدند.

سرتیپ محمد نجار افزود: راه اندازی این خط تولید، نقطه عطفی در طراحی و ساخت سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط محسوب می‌شود.

وی با قدردانی از تلاش و همت متخصصان صنایع هوافضای وزارت دفاع در طراحی، ساخت و راه اندازی خط تولید این سامانه پدافندی، این دستاورد را به محضر فرمانده معظم کل قوا، نیروهای مسلح و ملت شریف ایران تبریک گفت.

سرتیپ محمد نجار تصریح کرد: سربازان خمینی(ره) و خامنه‌ای عزیز در سنگر صنعت دفاعی با عهد و پیمانی که با این بزرگان بسته‌اند، پایبند و وفادارند و برای پیشرفت و توسعه ایران اسلامی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد.

کد خبر 82918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز