سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

دبیر انجمن علمی روانپزشکان ایران از اضطراب به عنوان شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین اختلال روانی در کشور و در دیگر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نام برد و گفت: علت بسیاری از مرگ ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی اضطراب است.

دکتر پرویز مظاهری روانپزشک که به مناسبت برپایی همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران که 30 آبان تا 3 آذر در تهران برگزار می‌شود، سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب افزود: اضطراب به دلیل تحریک سیستم عصبی سمپاتیک سبب افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و افزایش قند خون (دیابت) می‌شود.

وی با اشاره به این که اضطراب شایع‌ترین بیماری قرن حاضر نام گرفته است، اظهار داشت: پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی، افزایش سطح توقع مردم، پرکاری و فعالیت‌های کاری بیش از توان افراد، نگرانی از آینده و... همگی سبب شیوع اضطراب در سال‌های اخیر شده است.

دکتر مظاهری گفت: عواملی مانند علل زیستی، روانی و اجتماعی از عمده علل اضطراب به شمار می روند.
وی اضافه کرد: اضطراب جزو معدود اختلالاتی است که هم علایم جسمانی و هم علایم روانی دارد.

دبیر انجمن روانپزشکان ایران یادآور شد: بیشتر افراد مضطرب به منظور درمان علایم جسمانی به متخصصان غیر روانپزشک مراجعه می‌کنند. وی از تپش قلب ودرد در ناحیه قفسه سینه به عنوان شایع‌ترین علایم قلبی- عروقی و از تنگی نفس، احساس کمبود هوا و فشار در قفسه سینه به عنوان علایم تنفسی نام برد و تصریح کرد: اضطراب همچنین سبب اختلالات گوارشی مانند مالش رفتن سردل، اسهال و حالت تهوع و نیز احساس تکرر ادرار به عنوان علایم دستگاه ادراری و نیز از اختلالات اسکلتی، سرخی یا بی رنگ شدن چهره، بی قراری فرد، احساس تیر کشیدن در ستون فقرات، بزرگ شدن مردمک‌های چشم، گرفتگی عضلانی و تاری دید می‌شود.

دکتر مظاهری اختلال در تمرکز را شایع‌ترین علامت اضطراب برشمرد، گفت: اغلب مردم اختلال تمرکز را با فراموشی اشتباه می‌کنند.

وی افزود: اشکال مختلف وسواس در زمره اختلالات اضطرابی قرار دارد که با توجه به این مورد و موارد فوق می‌توان پی به دامنه گسترده این اختلال روانی برد.دبیر انجمن روانپزشکان ایران خاطرنشان ساخت: با توجه به شیوع و اهمیت مسأله اضطراب یکی از محورهای همایش امسال انجمن روانپزشکان ایران به مسأله اضطراب اختصاص دارد.

همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران 30 آبان تا سوم آذرماه در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

کد خبر 8283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز