سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: امسال نمرات10درس مرتبط و موجود سال سوم دبیرستان با گروه آزمایشی داوطلب به جای معدل تا 15 درصد در نمره کل کنکور داوطلبان تاثیر خواهد داشت.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: البته بر اساس مصوبات اولیه کارگروه کنکور، سوابق تحصیلی داوطلبان در سالهای دوم، سوم و پیش دانشگاهی داوطلبان باید در نمره کل کنکور تاثی گذار باشد که این امر در دستور کار کارگروه ماده 4 است و هنوز تصمیم قطعی در رابطه با آن اتخاذ نشده است، بنابراین هرگونه تغییری در صورت تصویب نهایی برای سالهای آینده اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به نحوه تاثیر سئابق تحصیلی داوطلبان در کنکور 88 تاکید کرد: بر اساس مصوبه پنجاه‌ و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی‌ کنکور و در راستای اجرای طرح جدید نحوه پذیرش و گزینش دانشجو، سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های نظام جدید متوسطه سالهای 84 تا 87 که امتحانات آنان به صورت کتبی و سراسری برگزار شده است تا میزان 15 درصد در گزینش نهایی کنکور اعمال خواهد شد.

سوابق تحصیلی تنها برای دیپلمه‌های 84 تا 87 اعمال می‌شود

وی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه نمرات تراز شده سوابق تحصیلی ملاک خواهد بود، گفت: همچنین سوابق تحصیلی فقط برای فارغ‌التحصیلان سال سوم دبیرستان ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی که در سالهای 84 تا 87 امتحانات آنها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است اعمال می‌شود و برای بقیه داوطلبان 100 درصد نمره آزمون سراسری ملاک گزینش خواهد بود.

دکتر خدایی با بیان اینکه داوطلبان از نظر تاثیر سوابق تحصیلی به دو دسته تطابق و عدم تطابق نوع دیپلم با گروه آزمایشی ثبت‌نامی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: برای این داوطلبان ضرایب سوابق تحصیلی تا 15 درصد در نمره کل نهایی آنها اعمال خواهد شد. البته تاثیر میزان 15 درصد سوابق تحصیلی برای گروه آزمایشی علوم انسانی بر اساس نمرات دروس موجود صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به داوطلبانی که گروه آزمایشی آنها با نوع دیپلم اخذ شده تطابق ندارد، اظهار کرد: تاثیر سوابق تحصیلی دیپلمه‌های غیرمرتبط با گروه آزمایشی بر اساس دروس موجود متناسب با دروس آزمون سراسری تا میزان 15 درصد خواهد بود. همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلمه‌های غیر مرتبط برابر است با نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب به مواد آزمون گروههای آزمایشی مختلف با در نظر گرفتن ضرایب دروس در زیر گروههای مربوط .

به گفته وی، درصد تاثیر و ضرایب دروس مرتبط با مواد آزمون به تفکیک نوع دیپلم و گروههای آزمایشی مختلف خواهد بود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در شرایط تطابق عنوان دیپلم با گروه آزمایشی

معاون سازمان سنجش در این رابطه تصریح کرد: برای داوطلبانی که گروه آزمایشی آنها با نوع دیپلم اخذ شده تطابق دارد، ضرایب سوابق تحصیلی به میزان 15درصد در نمره کلی نهایی آزمون سراسری آنها تاثیر خواهد داشت، بر این اساس در گروه علوم ریاضی و فنی، نمرات دروس دیپلم میانگین وزنی زبان فارسی 3 و ادبیات فارسی 3، عربی 3، تعلیمات دینی و قرآن 3، زبان خارجی 3، میانگین وزنی جبر و احتمال، هندسه 2 و حسابان، فیزیک 3 و آزمایشگاه و شیمی 3 و آزمایشگاه به میزان 15 درصد در نمره نهایی آزمون سراسری آنها اعمال خواهد شد.

وی افزود: در گروه آزمایشی علوم تجربی میانگین وزنی دروس زبان فارسی 3 و ادبیات فارسی 3، عربی 3، تعلیمات دینی و قرآن 3، زبان خارجی 3، زمین شناسی، ریاضی 3، زیست شناسی 2 و آزمایشگاه، فیزیک 3 و آزمایشگاه و شیمی 3 و آزمایشگاه تا 15 درصد تاثیر خواهد داشت. همچنین در گروه آزمایشی علوم انسانی نمرات دروس زبان فارسی تخصصی، عربی 3 ویژه علوم انسانی، تعلیمات دینی و قرآن 3، زبان خارجی 3، میانگین وزنی دروس ادبیات فارسی تخصصی و آرایه‌های ادبی، میانگین وزنی دروس ایران و جهان 2 و جغرافیای 2، جامعه شناسی 2 و فلسفه و منطق در نمره کل آزمون سراسری آنان اعمال خواهد شد.

دکتر خدایی ادامه داد: در گروه آزمایشی علوم انسانی برای دیپلمه‌های علوم و معارف اسلامی ، نمرات دروس زبان فارسی تخصصی، عربی 3 ویژه علوم معارف، میانگین وزنی دروس اصول و عقاید 2، تفسیر علوم قرآنی 2 و اخلاق 2، زبان خارجی 3، ادبیات فارسی تخصصی، تاریخ اسلام 2، تاریخ اسلام 2، جامعه شناسی 2 و فلسفه و منطق تا 15 درصد در نمره کل آزمون آنها اعمال خواهد شد.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در شرایط عدم تطابق عنوان دیپلم با گروه آزمایشی

معاون سازمان سنجش با اشاره به داوطلبانی که گروه آزمایشی آنها با نوع دیپلم اخذ شده تطابق ندارد، خاطرنشان کرد:‌ تاثیر سوابق تحصیلی دیپلمه‌های غیر مرتبط با گروه آزمایشی بر اساس دروس موجود متناسب با دروس آزمون سراسری تا میزان 15 درصد خواهد بود.

دکتر خدایی ادامه داد: بر این اساس در گروه آزمایشی علوم تجربی برای دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک تاثیر نمرات دروس دیپلم(سوابق تحصیلی) بین 10 تا 12 درصد ، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی برای دیپلمه‌های علوم تجربی تاثیر نمرات دروس دیپلم بین 10 تا 11 درصد، در گروه آزمایشی علوم انسانی برای دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک تاثیر نمرات دروس دیپلم بین 4 تا 6 درصد، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی برای دیپلمه‌های علوم انسانی تاثیر نمرات دروس دیپلم تا 4 درصد، در گروه آزمایشی علوم انسانی برای دیپلمه‌های علوم تجربی تاثیر نمرات دروس دیپلم از 4 تا 6 درصد، در گروه آزمایشی علوم تجربی برای دیپلمه‌های علوم انسانی تاثیر نمرات دروس دیپلم از 3 تا 4 درصد، در گروه آزمایشی هنر برای کلیه دیپلمه‌های ریاضی، تجربی و انسانی تاثیر نمرات دروس دیپلم بین 4 تا 5 درصد و در گروه آزمایشی زبان تاثیر نمرات دروس دیپلم برای کلیه دیپلمه‌های ریاضی، تجربی و انسانی بین 5 تا 15 درصد در نمرات کل آزمون سراسری آنان اعمال خواهد شد.

معاون سازمان سنجش در خاتمه خاطرنشان کرد: برای این دسته از داوطلبان باقی نمره کل از طریق درصد تاثیر نمرات آزمون سراسری داوطلب تعیین خواهد شد.

آزمون سراسری سال 88 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور از 4 تا 6 تیر برگزار می‌شود.

کد خبر 82716

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز